Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Leeuwemblemen KNIL

Plaats reactie
Dr.Bedlo
Moderator

Re: Leeuwemblemen KNIL

Bericht door Dr.Bedlo »

Hmm...Zou eerder pleiten voor schouderemblemen denk ik. Alhoewel ze wel het typische uiterlijk hebben van een petembleem.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland »

Het betreft i.d.d. een schouderembleem (deze werden in paren gedragen), blijkbaar heeft de man bij gebrek aan beter zo'n schouderleeuw als petembleem gebruikt.
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"
Ed van Engeland

De kleur van de leeuw was gerelateerd aan de rang van de drager, niet aan een wapen of dienstvak:
messing voor onderofficieren
brons voor subalterne officieren
verguld voor hoofofficieren
gouddraad voor opperofficieren

Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Hmm..Dat zou dan weer pleiten voor een petembleem.
Groeten

Fred

Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ik kwam na veel gezoek onderstaande foto tegen en ik kom dit wel vaker tegen een leeuw op het jasje of op de das en ik weer niet wat daarvan de reden is geweest . Maar kan mij voorstellen dat deze misschien zijn aangemaakt met een heraldisch onjuiste leeuw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred

Ed van Engeland

Sorry Koos, dat ik heb getracht "the obvious" nogmaals duidelijk te maken.

De hele kwestie, met naar links en rechts klimmende leeuwen, hangt naar mijn idee wel op het (oneigenlijk) gebruik van schouderleeuwen; waarvandaan de leeuwen zonder banderol dan stammen weet ik niet (misschien werd een voorschot genomen op een definitiek kledingvoorschrift).
De goudkleurige klein model leeuw werd tijdens de oorlog in Engeland verkocht als "donatie" embleem (ik geloof dat ik elders hiervan melding heb gemaakt), maar alleen naar rechts klimmend. Hoewel officieel niet werd togestaan dit embleem op de uniform te dragen blijkt uit foto's dat dit voorschrift weinig navolging vond.
Hiermee raken we aan een ander aspect, namelijk dat tijdens de oorlogsjaren grote onduidelijkheid bestond over de voorschriften en dat veel militairen onwetend/anarchistisch genoeg waren deze regels te negeren en hun superieuren het schijnbaar niet de moeite waard vonden daarover te oordelen (ze hadden wel wat anders aan hun hoofd).
"Foto's liegen niet", nee foto's registreren feiten (mits ze niet zijn gemanipuleerd) maar dat wil niet zeggen, dat wie voor de camera verscheen volledig bekend was met de kledingvoorschriften of deze volledig naleefde.

Na ruim 40 jaar heb ik wel geleerd dat militaria geen exacte wetenschap is, hoewel het in eerste aanloop wel zo lijkt, en ofschoon links en rechts hard gewerkt is en wordt aan samenvatting en presentatie van de voorschriften duiken telkens weer nieuwe verrassingen op. Het boek is nooit gesloten (denk ik dan maar) en dat is de inspiratie voor deze liefhebberij/sub-wetenschap. Daarom werk ik ook graag mee aan Het Grote Boek over de Marine, en aan andere initiatieven op dit gebied, maar als jij de aspiratie hebt een dergelijk initiatief te starten voor het KNIL zal ik ook jou van harte steunen. Het is wel een welhaast wetenschappelijke studie die de capaciteiten van academici ver teboven gaat, vooral om dat het niet gaat over meningen maar bovenal over het aantonen van feiten en vermeende feiten en ontzenuwen van mythen. Je zou erop kunnen afstuderen en meer dan dat.

Soms moet je ook genoegen nemen met de conclusie dat je met je onderzoek niet verder komt en misschien duikt dan in de toekomst een nieuw inzicht of onontdekte bron op, ook dat is mij al vaker overkomen.

Dit is geen advies om je onderzoek naar de leeuwtjes te staken, alleen ben ik nu wel aan het eind van mijn Latijn.

jan viotta

Bericht door jan viotta »

Marineman schreef:Ik kwam na veel gezoek onderstaande foto tegen en ik kom dit wel vaker tegen een leeuw op het jasje of op de das en ik weer niet wat daarvan de reden is geweest . Maar kan mij voorstellen dat deze misschien zijn aangemaakt met een heraldisch onjuiste leeuw.
Interessante foto, Fred! Deze Marineman draagt de ML-KNIL boormonteur wing, en niet de MLD half-wing voor vliegtuigmaker. Dit, met het leeuwtje, doen een ML-KNIL verband (maar welke?) vermoeden..

Weet je ook wie er geportretteerd is op de foto?

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart
ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan »

Beste leeuwtjes speurders,

Ook ik bezit naast de Gaunts, Luke's en Stokes een paar aparte leeuwtjes n.l:

Links op de afbeeldingen een zilveren (835) welke niet of nauwelijks kleiner is dan de "normale"
Rechts een "CORZO" uitvoering= Cordesius&Zonen.

Groeten Jan

[ external image ]

[ external image ]
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

jan viotta schreef:
Marineman schreef:Ik kwam na veel gezoek onderstaande foto tegen en ik kom dit wel vaker tegen een leeuw op het jasje of op de das en ik weer niet wat daarvan de reden is geweest . Maar kan mij voorstellen dat deze misschien zijn aangemaakt met een heraldisch onjuiste leeuw.
Interessante foto, Fred! Deze Marineman draagt de ML-KNIL boormonteur wing, en niet de MLD half-wing voor vliegtuigmaker. Dit, met het leeuwtje, doen een ML-KNIL verband (maar welke?) vermoeden..

Weet je ook wie er geportretteerd is op de foto?

Jan Viotta
Jan,

Het is een bekende foto die ik wel eens vaker op het internet heb gesignaleerd. Maar waar of wie er is afgebeeld is mij raadselachtig.Er is namelijk nog iets vreemd en dat is dat deze combinatie van tenue nogal vreemd aandoet voor tropische wateren. Hij draagt namelijk het blauwe hemd en die is alleen te vinden bij de Europese teneuen en niet bij de tropenuniform De muts kan dan wel weer want die werd in de zomer periode wel gedragen bij het blauwe hemd.Vermoeden is dat de foto in Holland is gemaakt na een eventuele demobilisatie.
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Knil”