Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

John Mohnen op het Matje.

Niet verplicht, maar wel zo sociaal vind ik
Duifke

John Mohnen op het Matje.

Bericht door Duifke » 18 jun 2013, 06:46

Mijn naam is John Mohnen (Duifke) en ik ben woonachtig in Sydney, Australie. Ik heb hier 25 jaar geleden tijdens een vlootbezoek met de Koninklijke Marine mijn vrouwtje ontmoet. Bij terugkomst in Nederland, ontslag ingedient, wat kleertjes in de plunjebaal en emigreren maar. Een paar weken geleden zag ik hier op de austalische Marktplaats een advertentie die een Landmachtbaret aanbood met een insignia van de Limburgse Jagers. Als rasechte limburger had dat natuurlijk meteen mijn aandacht en omdat ik nooit van dat troepenonderdeel had gehoord begon ik wat te speuren op het internet. Voordat ik het wist zat ik de geschiedenis van de Koninklijke landmacht te bestuderen en de organisatie uit te pluizen. Vond het toch verschrikkelijk jammer dat men vandaag de dag door maar te blijven bezuinigen de nederlandse stijdmachten behoorlijk begint in te schrinken. De baretemblemen kregen een bezondere aantrekkingskracht en ik heb dan ook de laatse paar weken honderden fotos gedownload en begon naar verschillen te zoeken en wat er voor variaties voorhanden zijn.
ik kreeg toen het idee om van elk wapen en dienstvak van de Kl een Baretembleem, twee kraagspiegels en 2 schouderemblemen te bemachtigen en deze op een wandbord thuis te vertonen. In photoshop snel een template gemaakt wat ik in gedachte had en maar kijken waar ik die emblemen kon kopen.
Weet niet op het toepasselijk is op dit forum maar hier is mijn template.
Wapens small.jpg
Had al snel in de gaten dat Marktplaats de ideale site was waar je emblemen kon kopen en denk dat ik wel van verschillende mensen op het forum iets gekocht hebt. Het hoogtepunt van het verzamelen van info was toen ik NL Militaria Forum vond met een berg van info speciaal op het gebied van de variaties. Nu een paar weken later heb ik ongeveer 85% wat ik zocht voor mijn wandbord maar het grappige is ik heb nog geen embleem in mijn handen gehad. Mijn neef in Limburg heeft voor mij in Nederland de betalingen uitgevoerd en is een soort als tussenstation voor de emblemen en die ze dan allemaal tegelijk in een doos naar mij opstuurd. Kijk hier dan ook uit naar het moment als dat allemaal arriveerd en ik met de montage kan beginnen.
Maar ik heb nou dat nare gevoel dat het hier niet bij zal blijven dus ik zal denk ik nog wel de nodige uurtjes op dit forum rondhangen.
Bedankt iedereen voor de informatie op dit Forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: John Mohnen op het Matje.

Bericht door Paul Joosten » 18 jun 2013, 07:35

Hi John, ouwe baksmaat, van harte welkom hier op het forum! Je template ziet er fraai uit en is hier zeker op zijn plaats. Inhoudelijk heb ik van KL geen verstand maar er zijn denk ik nog heel wat emblemen die er niet tussen staan, bijvoorbeeld KMA. Heb je jezelf daarin beperkingen opgelegd? Zo ja, welke? Ook meen ik een spelfout te zien, Cavalerie heeft maar één letter L. Er zijn er hier voldoende actief die je eventueel nog veel kundiger commentaar zouden kunnen leveren. Ik hoop dat je de valkuilen van Marktplaats zult weten te omzeilen, daarover is hier ook veel info te vinden. Houd ons op de hoogte van je vorderingen, wie weet wat forumgenoten nog uit hun verzamelingen aan jou zouden willen overdoen?

Voor de overige forumleden: John is een baksmaat uit mijn voortgezette vakopleiding WEMNT -> KPLWDE op MK Erfprins 1979-1981. Inderdaad een rasechte Limburger ;) Zijn nickname Duifke is echter een raadsel voor me. Ik voel een mooie anekdote aankomen John?

Duifke

Bericht door Duifke » 18 jun 2013, 11:45

Paul, hoe gaat het ermee soebat? Toch wel onverwacht om jouw hier te vinden. Dacht al dat ik een paar rubsbanden onder mijn bootje moest monteren om door het forum te zeilen, dus ben wel blij hier ook wat marineblauw te vinden. De wereld wordt toch behoorlijk klein met al die technische hoogstandjes. Ik heb in een maand tijd het grootste gedeelte van de emblemen weten te bemachtigen. Vroeger had je daar van deze kant van de wereld jaren voor nodig. Ben met je eens wat betreft Marktplaats en heb al een paar keer mijn vingers verbrandt
Zal eens op het forum kijken wat de ervaringen van andere leden zijn. Het grootste nadeel is natuurlijk dat ik helemaal geen idee had wat de waarde is van de verschillende emblemen en dan bied je meestal veel te hoog op allerdaagse dingen en krijg je geen antwoord van emblemen die meer zeldzaam zijn en waar je te laag op biedt. Gelukkig krijg ik langzaam een idee. Ik weet dat er nog de nodige emblemen bestaan die ik niet op mijn template heb staan maar ik ben een beetje gebonden door de maat van het wandbord wat ik wil gebruiken en heb dus besloten om te beginnen met de wapens en dienstvakken. Opleidingen, Scholen, Milva etc. zijn iets voor een ander bord. Wat mijn nederlands betreft moet je mij als limburger toch wat krediet geven , we woonde daar een beetje te dicht bij de belgische grens. Was eerst van plan om de oude Marine dienstvakken en brevetten te verzamelen maar de kinderen en grootkinderen hier zijn net als de aboriginals toch meer onder de indruk als het een beetje meer glimt. Ze hebben voor mijn 50ste mijlpaal een compilatie gemaakt van mijn marinetijd en dan past dat bord van de KL daar prachtig naast.
navy 1-3.jpg
Zijn toch herrinneringen aan een prachtige tijd. Ik zit hier nog steeds op de marinehaven in Sydney en werk nou voor Thales Australie maar kijk uit naar de dag dat ik dat broodtrommeltje voor de laatste keer vul. Groetjes en bedankt voor je reactie.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 18 jun 2013, 14:23

Heren,

Wie helpt deze marineman aan wat baret emblemen van de KL. Overigens is het wel handig om te weten welke je nog precies zoekt?
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Flip126

Bericht door Flip126 » 18 jun 2013, 17:15

Fraai ontwerp, John. Laat maar horen wat je mist, ik heb nog wel wat dubbelen liggen. Veel plezier met de verzameling en natuurlijk: welkom hier!

Groet,

Wil.
Laatst gewijzigd door Flip126 op 18 jun 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

Erik de Bruin

Bericht door Erik de Bruin » 18 jun 2013, 21:10

Succes ermee John! Hoewel ik al 27 jaar op rupsbanden door de krijgsmacht beweeg heb ik vooral van de oudere emblemen niet veel sjoege. Ik weet dat ze bestaan maar geheimtaal als "Hoornse slag" e.d., kan ik je niet mee helpen! Maar ik weet ook dat je op dit forum alles kunt leren!
Veel plezier en succes met je verzameling! Waar ik kan wil ik helpen!

Gr.!
Erik
(ouwe Limburgse Jager. Jachtbuit: mijn vrouw)

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 18 jun 2013, 22:50

Je ziet het John, je hebt Marktplaats voorlopig niet meer nodig denk ik. Erg leuk dat KM-bord. Je foto als WEMNT komt me nog zéér bekend voor, die van mij van mijn eerste legitimatiebewijs moet ik ook nog wel ergens hebben. Leuk dat je ook de margriet bij je bintangs gevoegd hebt, daarover is hier op het forum wel het nodige te vinden. Die Amerikaanse(?) speld en dat glimmertje eronder mag je even toelichten want die zijn (mij) niet bekend. Heb je die zelf gedragen of zijn het souvenirs?

De wereld is nog kleiner dan je denkt. Het had weinig gescheeld of je had mij niet als baksmaat gehad. Tijdens de Far East Australia Cruise, direct voorafgaand aan onze VVO, lagen we drie weken binnen in Fremantle, WA. Daar leerde ik de dochter van een Nederlandse emigrant kennen. De vader had een eigen taxibedrijf opgebouwd met 80 cabs en zocht een mobilofoonmonteur. Daar had ik wel wat sjoege van en wanneer het wat zou worden met zijn dochter kon ik t.z.t. ook het bedrijf wel overnemen want hij had verder geen kinderen. Het is dat ik nog aan mijn dienverplichting zat en drossen desertie zou betekenen en ik had thuis ook net verkering met de jongedame waarmee ik inmiddels al 32 jaar een trouwboekje deel, maar het aanbod was bepaald aanlokkelijk.

Op mijn 56e ben ik met FLO gegaan (eind maart jl) en de tien maanden daarvoor heb ik geprobeerd mijn verlofstuwmeer op te maken. Dat is niet eens gelukt maar ik woon inmiddels al wel ruim een jaar "op" Zuidwending in de Groninger Veenkoloniën. Ik klus me suf en geniet met volle teugen. De oudste twee zijn al het huis uit (maar vanwege studie nog wel financieel verbonden) en de jongste (bijna 17) woont nog thuis. Op FB kan je nog veel meer lezen en zien.

robinj

Bericht door robinj » 18 jun 2013, 23:37

Welkom en volgens mij moeten de aat kraagspiegelachtergrond blauw zijn in plaats van zwart.
Gr.

Robin

Duifke

Bericht door Duifke » 19 jun 2013, 05:23

Fred, Erik, Wil en Robin
Harstikke bedankt voor jullie reacties en welkom. Hoop dat ik een aanwinst kan zijn voor het forum en dat ik zelf iets kan aanbieden in de toekomst voor het forum.
Net zoals ik al tegen Paul zei heb ik met Marktplaats vele positieve maar toch ook wel negatieve ervaringen opgedaan. Voor mijn eerste bord ben ik nog op zoek naar:

Regiment Johan Willem Friso: Set Kraagspiegels
Regiment Limburgse Jagers: Set Kraagspiegels
Korps Nationale Reserve: Set Kraagspiegels
KCT: Set Kraagspiegels en setje Schouderemblemen
GR Grenadiers: Set Kraagspiegels
GR Fusiliers Prinses Irene: Set Kraagspiegels
Genie Algemeen: Setje Schouderemblemen
Pontonniers: Set Kraagspiegels
Opzichter van fortificatiën: Set Kraagspiegels en Setje Schouderemblemen
Pioniers: Set Kraagspiegels
Verbindingsdienst: Enkele Kraagspiegel
KMAR: Baretembleem en Set Kraagspiegels
Bevoorrading en Transport: Baretembleem
Pantserafweer Artillerie: Baret- en Schouderemblemen

Dus als iemand hier op het forum wat te koop heeft , geef me even een berichtje.
Ik heb begrepen dat de Pantserafweerartillerie emblemen behoorlijk wat geld kosten en ben van plan om voorlopig een setje artillerie te moderniseren, dat is een leuke taak voor een van mijn takenboekers hier op het bedrijf om wat klein metaal bankwerken te leren Vijlen maar jongen.
Om toch een beetje een idee te krijgen kan misschien me een beetje een richtprijs geven wat de meer zeldzame emblemen waard zijn.
Als iemand interesse heeft voor Australische emblemen kan ik misschien hier eens voor hem uitkijken wat er voorhanden is, laat me dan wel effe weten.
En Robin bedankt voor je opmerking wbd kleur van het AAT patje. Ik zal dat veranderen in mijn template. Ik heb dat template alleen maar gemaakt om een beetje een idee te krijgen wat de beste manier is om de verschillende emblemen te vertonen en wat de maat van het wandbord kan zijn voordat mijn muur instort. Van huizen bouwen hebben ze hier in Australie niet veel van Nederland geleerd en de meeste huisen zijn maar een houten latten frame met een buiten muurtje. De binnenmuren zijn van gipsplaten en daar houdt een spijkertje met een schildereitje het nog niet lang uit. Denk dan ook dat ik bij het ophangen van het wandbord mijn Genie baret moet dragen.

onderscheidingenfreak
Contacteer:

Bericht door onderscheidingenfreak » 19 jun 2013, 08:22

Als mede-Limburger moet ik hier toch even hebben gereageerd! Welkom op het forum! Limburgers bij de Marine, je ziet ze niet zo veel! Jij bent pas de tweede die ik tegen ben gekomen!

Succes met de verzameling!
www.onderscheidingenforum.nl

MCPJSmits

Bericht door MCPJSmits » 19 jun 2013, 14:13

Dag John,

Nog wat zaken die handig zijn aan te passen; links bovenin heb je het kopje "KMar" aangemaakt, alleen de meeste linkeremblemen zijn van de cavalerie, niet van de KMar. In het vak "pantserinfanterie" zie ik linksboven het algemeen infanterie embleem met daaronder 2 kraagspiegels; de rechter van die 2 klopt niet, de achtergrond daarvan is van de KMS. Bij artillerie, linkeronderkant heb je een baretembleem met blauw/geel patje; dit Korps (Rijdende Artillerie) draagt geen baretten, maar een kwartiersmuts. Ook zou ik de kop "pantserinfanterie" veranderen naar "infanterie" daar bijv het Regiment van Heutsz op dit moment luchtmobiele infanterie is en geen pantser meer...

Mooi om te zien dat er aan de andere kant van de planeet interesse voor is!

Erik de Bruin

Bericht door Erik de Bruin » 19 jun 2013, 15:33

Pantserinfanterie: deze aanduiding gaat er langzamerhand een beetje uit. In navolging van het buitenland wordt steeds meer gesproken van gemechaniseerde infanterie (afkorting: MECHINF) Ook de bataljons noemen zich de laatste jaren zo!
De regimenten hebben zich nooit "mech" of "pantser" genoemd. In vroegere jaren kon dat ook niet; Regiment Infanterie van Heutsz had tot 1992 naast een pantserinfbataljon (48 Painfbat in 's Hertogenbosch) ook nog eens 20 Inf. beveiligingscompagnieen die allen gemotoriseerd en niet gepantserd waren!
Tip: volg gewoon de benaming van het regiment, zit je altijd goed!
Alle regimenten infanterie beginnen met "Regiment Infanterie" gevolgd door de naam. Behalve:
- Regiment Limburgse Jagers
- Regiment Stoottroepen
- Garderegiment Grenadiers en Jagers
- Garderegiment Fuseliers "Prinses Irene"
Het infanterieregiment Stoottroepen heeft een paar jaar geleden de toevoeging "Prins Bernhard" gekregen:
- Regiment Stoottroepen "Prins Bernhard".
Het Korps Nationale Reserve werd geacht te zijn van het wapen der Infanterie maar is een aantal jaren terug benoemd als "Wapen der Nationale Reserve". Wel is zij "trendvolgend" der infanterie.

Flip126

Bericht door Flip126 » 19 jun 2013, 19:26

MCPJSmits schreef: "In het vak "pantserinfanterie" zie ik linksboven het algemeen infanterie embleem met daaronder 2 kraagspiegels; de rechter van die 2 klopt niet, de achtergrond daarvan is van de KMS."
Dit kan wel kloppen, dit is namelijk een KMS-leerling voor de infanterie tijdens zijn wapentechnische opleiding. Dat gold voor de leerlingen van alle wapens en dienstvakken tijdens dat deel van de opleiding. Of het nu nog zo is, weet ik eigenlijk niet. In het uniformvoorschrift 2003 staan ze niet meer vermeld.

Groet,

Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

Erik de Bruin

Bericht door Erik de Bruin » 19 jun 2013, 20:12

Flip126 schreef:Dit kan wel kloppen, dit is namelijk een KMS-leerling voor de infanterie tijdens zijn wapentechnische opleiding. Dat gold voor de leerlingen van alle wapens en dienstvakken tijdens dat deel van de opleiding.
Weet je dat zeker Wil?
Ik weet niet beter dan dat de KMS-leerling ook tijdens de WTO gewoon het KMS-embleem bleef dragen. Zou jouw verhaal kloppen dan zouden leerlingen Genie dan een helm op die pat moeten dragen en dat heb ik niet gezien bij mijn broertje KMS-leerling Genie (1985-1)
Voor zover ik weet (maar weet ook niet alles) is de pat met Hongaarse knoop alleen bestemd voor het KMS-embleem.

Dienstplichtigen in opleiding (ADOO: asp. onderofficier, ARO: Asp. reserve officier) droegen wel het Nulli Cedo, hun kraagspiegel was herkenbaar aan een blauwe open driehoek (ADOO) of oranje open driehoek (ARO)

Duifke

Bericht door Duifke » 20 jun 2013, 00:57

onderscheidingenfreak schreef:Als mede-Limburger moet ik hier toch even hebben gereageerd! Welkom op het forum! Limburgers bij de Marine, je ziet ze niet zo veel! Jij bent pas de tweede die ik tegen ben gekomen!

Succes met de verzameling!
Bedankt.
Toen in de 1970's de mijnen sloten in limburg (Kerkrade) ontstond er een groot werkeloosheid gat in Limburg en werden de poorten van de kasernes opengezet voor "ons mennekes oes het suude". Dus ik besloot de mijnhelm van mijn vader te verwisselen voor dat matrozen petje en als rasechte Limburger zag ik de eerste keer de Zee toen ik in Den Helder arriveerde.
Nu na 25 jaar in Sydney mis ik toch nog ieder jaar Carnaval dus maar behelpen geblazen.

Duifke

Bericht door Duifke » 20 jun 2013, 01:07

Erik de Bruin schreef:
Flip126 schreef:Dit kan wel kloppen, dit is namelijk een KMS-leerling voor de infanterie tijdens zijn wapentechnische opleiding. Dat gold voor de leerlingen van alle wapens en dienstvakken tijdens dat deel van de opleiding.
Weet je dat zeker Wil?
Ik weet niet beter dan dat de KMS-leerling ook tijdens de WTO gewoon het KMS-embleem bleef dragen. Zou jouw verhaal kloppen dan zouden leerlingen Genie dan een helm op die pat moeten dragen en dat heb ik niet gezien bij mijn broertje KMS-leerling Genie (1985-1)
Voor zover ik weet (maar weet ook niet alles) is de pat met Hongaarse knoop alleen bestemd voor het KMS-embleem.

Dienstplichtigen in opleiding (ADOO: asp. onderofficier, ARO: Asp. reserve officier) droegen wel het Nulli Cedo, hun kraagspiegel was herkenbaar aan een blauwe open driehoek (ADOO) of oranje open driehoek (ARO)
Ik ben hier natuurlijk na pas een maand een behoorlijke leek op dit gebied maar ik heb vele foto's gezien o.a. op Sabelnet, waar het KMS kraagpatje met hongaarse lus werd gedragen met het kraagspiegel embleem waar de leerling vandaan kwam. Net als de driehoekjes voor reserve Officieren en onderofficieren die voor dienstplichtigen in opleidingen bedoeld waren heb ik begrepen dat de hongaarse lus met eigen wapen of dienstvak voor beroepspersoneel in opleideing bij de KMS. Ik wou in mijn wandbord graag een paar van die opleiding kraagspiegels tonen om dat aan te duiden. Hoor graag hoe dat nou officeel gedacht was.

Duifke

Bericht door Duifke » 20 jun 2013, 01:12

Tip: volg gewoon de benaming van het regiment, zit je altijd goed!
Alle regimenten infanterie beginnen met "Regiment Infanterie" gevolgd door de naam. Behalve:
- Regiment Limburgse Jagers
- Regiment Stoottroepen
- Garderegiment Grenadiers en Jagers
- Garderegiment Fuseliers "Prinses Irene"
Het infanterieregiment Stoottroepen heeft een paar jaar geleden de toevoeging "Prins Bernhard" gekregen:
- Regiment Stoottroepen "Prins Bernhard".
Het Korps Nationale Reserve werd geacht te zijn van het wapen der Infanterie maar is een aantal jaren terug benoemd als "Wapen der Nationale Reserve". Wel is zij "trendvolgend" der infanterie.[/quote]

Wel ik geloof dat dat de safest manier. ik zal de benaming van het regiment aanhouden. Is van de ene kant allemaal het zelfde beestje of je hem nou infanterist, panzergrenadier of luchtmobiel noemt , de naam is afhankelijk van het vervoermiddel en dat verandert per tijds periode. Bedankt voor de tip.

Duifke

Bericht door Duifke » 20 jun 2013, 01:20

MCPJSmits schreef:Dag John,

Nog wat zaken die handig zijn aan te passen; links bovenin heb je het kopje "KMar" aangemaakt, alleen de meeste linkeremblemen zijn van de cavalerie, niet van de KMar. In het vak "pantserinfanterie" zie ik linksboven het algemeen infanterie embleem met daaronder 2 kraagspiegels; de rechter van die 2 klopt niet, de achtergrond daarvan is van de KMS. Bij artillerie, linkeronderkant heb je een baretembleem met blauw/geel patje; dit Korps (Rijdende Artillerie) draagt geen baretten, maar een kwartiersmuts. Ook zou ik de kop "pantserinfanterie" veranderen naar "infanterie" daar bijv het Regiment van Heutsz op dit moment luchtmobiele infanterie is en geen pantser meer...
Mooi om te zien dat er aan de andere kant van de planeet interesse voor is!
Bedankt voor je commentaar. Als ik thuis aan de admiraal vraag zegt die toch altijd "Ja het is wel mooi".
Ik had de KMAR naast de Cavalerie geplaatst omdat ik van plan ben die op een zwart fluweeltje te bevestigen net als hun baretten. De andere emblemen op een groen/bruine ondergrond. Maar ik ben met je eens dat ik ze beter moet scheiden.
Zal vanavond Photoshop opstarten en kijk wat er uitkomt.
Wat de rijdende Artillerie betreft had ik begrepen dat deze tot 1950 een baret droeg met het artillerie embleem op een Blauw/Gele achtergrondje. Ik heb een kompleet setje gekocht maar dat kan natuurlijk ook gewoon een artillie embleem op een ander achtergrondje zijn. Weet iemand misschien of dit embleem ooit gedragen werd op een baret?
Wat de interesse aangaat word men geloof ik na een paar jaar wat meer sentimenteel en krijgt men een beetje heimwee naaar dat koude Nederland en dus probeer ik hier met mijn wandbord een soort van klein stukje nederlands grondgebied te maken.

Duifke

Bericht door Duifke » 20 jun 2013, 01:22

Erik de Bruin schreef:Succes ermee John! Hoewel ik al 27 jaar op rupsbanden door de krijgsmacht beweeg heb ik vooral van de oudere emblemen niet veel sjoege. Ik weet dat ze bestaan maar geheimtaal als "Hoornse slag" e.d., kan ik je niet mee helpen! Maar ik weet ook dat je op dit forum alles kunt leren!
Veel plezier en succes met je verzameling! Waar ik kan wil ik helpen!

Gr.!
Erik
(ouwe Limburgse Jager. Jachtbuit: mijn vrouw)
Bedankt Erik.
Jammer van je vrouw als jachtbuit. Wat valt er nog te jagen als je de hoofdprijs al binnen hebt.
Jrusjer

Het Fortje

Bericht door Het Fortje » 20 jun 2013, 09:42

Marineman schreef:Heren,

Wie helpt deze marineman aan wat baret emblemen van de KL. Overigens is het wel handig om te weten welke je nog precies zoekt?

Ik heb nog een paar emblemen, die wat mij betreft een goede bestemming mogen krijgen. Ruil tegen uniformknopen Koninklijke Marine van de Australische fabrikanten Stokes & Son of Luke Melbourne is natuurlijk helemaal goed. Voorbeeld van een Luke uitvoering.
Div. emblemen Landmacht 001.jpg
LUKE Melbourne twee uitvoeringen 001.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor”