Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

even voorstellen

Niet verplicht, maar wel zo sociaal vind ik
Plaats reactie
Hbo

even voorstellen

Bericht door Hbo » 06 okt 2013, 15:24

Via onderscheidingenforum.nl ben ik verwezen naar dit forum.

Mijn naam is Hidde, ik heb bijna 11 jaar in dienst gezeten en ben sinds anderhalf jaar uit dienst.

Ik hoop hier op de hoogte gehouden te worden van de laatste ontwikkelingen in de kledingvoorschriften en vaardigheidsemblemen van alle krijgsmachtdelen. Naar mijn idee zijn er best wat veranderingen in tenues en zijn er best wat vaardigheidsemblemen bij gekomen van al bestaande opleidingen (in ieder geval bij de KM/korps mariniers), maar een kledingvoorschrift die het bevestigd is er volgens mij nog steeds niet. Hopelijk zitten hier mensen die daar meer vanaf weten.

Vriendelijke groet

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Paul Joosten » 06 okt 2013, 19:10

Kledingvoorschrift KM is nog steeds het VKM003 editie 2007(? Fred?). In 2011 is er hard gewerkt aan een nieuwe versie die op een oortje na gereed was. Daarna is er door gedoe van hogerhand en overplaatsing van de auteur de klad in gekomen. Gevolg is dat diverse veranderingen in de praktijk wel zijn doorgevoerd maar niet in het vigerend voorschrift staan. Dat is natuurlijk vragen om problemen, lees wildgroei en willekeur. We zullen nog wel zien waar het schip strandt...

Hbo

Re: even voorstellen

Bericht door Hbo » 20 okt 2013, 12:39

interessant om te lezen, formeel gezien is het dragen van brevetemblemen, onderscheidingstekens en vaardigheidsemblemen zonder daarvoor een geldend voorschrift te hebben niet toegestaan toch? Zeker de marine hanteert volgens mij in hun huidige VKM003 wel echt een limitatieve opsomming van wat er op het marine tenue gedragen mag worden, ik vind het daarom zo bijzonder om te zien en te lezen dat insignes en emblemen die officieel nog niet ingevoerd zijn, al wel uitgereikt en gedragen worden.
Wat je zegt Paul dat is wat mij betreft ook vragen om problemen, zonder compleet kledingvoorschrift zal de militair eigenhandig ook overige insignes/emblemen naar harte lust toe kunnen voegen aan zijn tenue, wat voor blinkende kerstboom taferelen kunnen gaan zorgen. Wat het marine/mariniers uniform zo siert is juist de eenvoud. Ik ben benieuwd wanneer het stokje weer overgenomen wordt en er weer schot in de zaak komt

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor”