Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

QUIZ

Carla Castanedos

Re: QUIZ

Bericht door Carla Castanedos »

In elk geval mag Spraakverwarring de volgende vraag verzinnen!
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Ja jammer Carla, heb zelf ook nagenoeg geen beeldmateriaal uit die tijd. Mijn vader maakte af en toe wel wat dia's maar die waren eigenlijk alleen van familie uitstapjes en hij keek wel uit om ons in woelige situaties te brengen of het verbod te negeren op het fotograferen van militairen. De enige uitzondering was van een parade t.g.v. een nationale feestdag, van voor de staatsgreep. Duidelijk te zien aan de Engels aandoende uniformen en de oude blauw-geel-groene vlag. Het embleem met de olifant op de hoeden van de tweede foto staat symbool voor de provincie Khartoum, die qua vorm wel wat weg heeft van de kop.

Helaas ben ik nooit meer terug geweest maar overweeg om zodra de reisbeperkingen worden opgeheven toch nog eens daarheen te gaan. Dat kon heel lang niet vanwege de politieke situatie en daar kwam Covid19 nog eens overheen maar beiden lijken zich eerdaags te gaan verbeteren. Ik heb al jarenlang contact met enkele inwoners en wil hen graag eens bezoeken en dan zien wat er allemaal veranderd is in een halve eeuw. "Wie eens van de Nijl gedronken heeft.."
Scan-131212-0001.jpg
Scan-131212-0003.jpg
Scan-131212-0015.jpg
Scan-131212-0024.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Carla Castanedos

Bericht door Carla Castanedos »

Paul Joosten schreef: 15 feb 2021, 08:32 Helaas ben ik nooit meer terug geweest maar overweeg om zodra de reisbeperkingen worden opgeheven toch nog eens daarheen te gaan. Dat kon heel lang niet vanwege de politieke situatie en daar kwam Covid19 nog eens overheen maar beiden lijken zich eerdaags te gaan verbeteren.
Zou mooi zijn als dat zou lukken! Dank voor de beelden, vind het altijd wel interessant iets te zien van "niet-westerse" krijgsmachten. De Engelse invloed is onmiskenbaar.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

Carla Castanedos schreef: 15 feb 2021, 04:09 In elk geval mag Spraakverwarring de volgende vraag verzinnen!
Bij deze een nieuwe vraag.

Jarenlang bestonden er tijdens de Koude Oorlog in veel landen organisaties die het verzet moesten gaan organiseren na een eventuele bezetting door het Warschaupact. In generieke zin staan die bekend onder de benaming van een slag- en steekwapen uit de Romeinse tijd. In Nederland was ook zo'n organisatie actief, echter onder een andere naam. Deze organisatie werd in 1992 opgeheven. Hoe luidde de naam van die Nederlandse organisatie en welke destijds bekende omroepvoorzitter bleek er achteraf lid van te zijn geweest?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
patrickh

Bericht door patrickh »

Gladio, in Nederland genaamd Operatiën en Inlichtingen? Ton Herstel?
Afficheverzamelaar, heb je wat liggen, geef me een berichtje!
Spraakverwarring

patrickh schreef: 26 feb 2021, 22:23 Gladio, in Nederland genaamd Operatiën en Inlichtingen? Ton Herstel?
Helemaal juist! In meerdere landen waren onder de naam "operatie Gladio" z.g.n. "stay behind" organisaties actief die onder de NAVO vielen. In Nederland bestond "Operatiën en Inlichtingen"(O&I) die, in tegenstelling tot vergelijkbare organisaties in andere landen, niet onder de NAVO viel maar een puur Nederlandse aangelegenheid was en viel onder het Ministerie van Algemene Zaken (het ministerie van de Minister-President).
Ton Herstel, op een gegeven moment ook voorzitter van de NCRV, was in de afdeling "O" van O&I actief als instructeur psychologische oorlogsvoering.
Heel recent heeft de regering nog een brief aan de Tweede Kamer verstuurd waarin de toenmalige leden van O&I en hun nabestaanden worden bedankt voor hun opofferingen, zie https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... rganisatie die zag ik toevallig en zo kwam ik op dit opmerkelijke verhaal.

@patrickh jij mag de volgende vraag verzinnen!
patrickh

Bericht door patrickh »

Interessant, zelfs de BVD wist niet van het bestaan. Ik ga een vraag bedenken.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Er staat me bij dat er ook geheime wapendepots waren aangelegd, een jaar of wat geleden was er nogal wat over te doen toen er bij toeval een werd gevonden.
patrickh

Bericht door patrickh »

Klopt, Sam Klapper en Mieremet hebben van depots wapens gestolen...
Spraakverwarring

korporaal marcel

Bericht door korporaal marcel »

Interresant filmpje over gladio
korporaal marcel

Bericht door korporaal marcel »

Op deze link staat een download naar '"Beste Nederlanders".
ook interresant.
https://doccentrum.stelling-amsterdam.n ... erlanders/
patrickh

Bericht door patrickh »

Terug in de geschiedenis, wat ging er in op 30 april 1943...
TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor »

Melkstaking.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

De april/meistaking begon al een dag eerder, evenals de opdracht aan alle oud-militairen om zich weer in krijgsgevangenschap te begeven. Het moet wel het 35e levensjaar zijn van Prinses Juliana.
patrickh

Bericht door patrickh »

Nee, allebei mis...
patrickh

Bericht door patrickh »

Hint: heeft met de Duitsers te maken...
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Seyß-Inquart riep de noodtoestand uit over een aantal provincies, een dag later gold de noodtoestand in het hele land. Ook werd op die dag het al bestaande krijgsgevangenenkamp Bergen-Belsen uitgebreid tot concentratiekamp.
patrickh

Bericht door patrickh »

Ik zoek eigenlijk iets specifieker, maar reken het goed, om precies te zijn werd het politiestandrecht uitgeroepen, dus de noodtoestand. Jij bent, Paul.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

We blijven nog even in deze duistere periode, waarin roken nog heel normaal was. Welk rook-accessoire werd, bij wijze van stil protest tegen de rijkscommissaris, veelvuldig en zowel als huisvlijt als door edelsmeden uit rijkelijk voorhanden onderdelen vervaardigd en wat was hiervan de uitleg? Bonuspunt voor een afbeelding.
Plaats reactie

Terug naar “Forum kwis”