Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

QUIZ

Spraakverwarring

Re: QUIZ

Bericht door Spraakverwarring »

Het gaat om een onderscheiding die specifiek voor deelname aan WO1 werd uitgereikt, hij werd vlak na WO1 ingesteld. Je ziet 'm bijna altijd in combinatie met 1 of 2 andere medals.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

De British War Medal werd ingesteld in 1919:
medal-british-war-medal-200[1].jpg
Op het zwarte streepje na lijkt het lint wel op dat van de Orde van Oranje Nassau:
Lid_in_van_de_Orde_van_Oranje-Nassau[1].jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

Dat is juist, de British War Medal en de Orde van Oranje-Nassau bedoelde ik. De linten lijken sterk op elkaar, het plaatje dat Paul postte illustreert dat mooi.

De British War Medal werd vaak in combinatie met de 1914 Star of de 1914-1915 Star en de Victory Medal uitgereikt en hadden daarom de bijnaam "Pip, Squeak and Wilfred", naar toenmalige stripfiguren. Specifiek de British War Medal had dan de naam "Squeak".

Zie ook https://www.worldwar1luton.com/object/p ... ign-medals
Trio_Brise_medailles.jpg
Paul, jij mag weer de volgende vraag bedenken!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
vutter

Bericht door vutter »

Balen !!! Totaal verkeerd begrepen, ik had de linten gezien maar zat op de medailles te kijken, beter
opletten dus.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Goed lezen is een schone kunst vutter maar hier is weer een nieuwe kans.

Onze zintuigen hebben diverse gebruiksdoelen, door de evolutie steeds efficiënter gemaakt. We hebben er 5 hoewel sommigen een zesde zintuig zeggen te hebben. Een soort gezegde dat slaat op het extra goed kunnen waarnemen van gevaar. Dat kan je overigens ook met de overige zintuigen en ook die worden wel gebezigd in andere gezegden die verhalen over het vermogen vroegtijdig gevaar gewaar te worden. Gevaar bijvoorbeeld afkomstig van een wapendreiging.

Ook wapens evolueren door de eeuwen. In de prehistorie kon je belaagd worden met knotsen of een welgemikte kei. Daarna kreeg je allerhande andere slag-, stoot- en steekwapens. Speren, pijl en boog, de afstand waarop gevaar kon dreigen nam toe. Met wat (al)chemie erbij werden de wapens steeds krachtiger. Buskruit bijvoorbeeld maar dat had de nare eigenschap bij onzorgvuldig gebruik niet de vijand maar jezelf ernstige schade toe te kunnen brengen. Evolutie bracht steeds ingenieuzere manieren teweeg om het gevaar voor jezelf te minimaliseren. Echter ook om het "den vijaard" lastiger te maken om jouw snode plannen tijdig op te merken.

Spreekwoorden en gezegden evolueren niet steeds in hetzelfde tempo mee. Ze worden dan nog wel gebruikt terwijl het gevaar letterlijk genomen niet meer op die manier voorkomt. We gaan op zoek naar zo'n gezegde! Het gezegde dat ik zoek betekent zoiets als (voor)tijdig gevaar bemerken. Het is gebaseerd op een type handwapen dat ook heden ten dage nog veelvuldig gebruikt wordt doch vanwege de voortschrijdende technische ontwikkeling zichzelf niet meer kan verraden op de oude wijze van een aantal eeuwen geleden.

Welk gezegde bedoel ik, welk wapen betreft het en wat was de oude gebruikswijze waarop het gezegde is gebaseerd? Bonuspunten voor de opvolgers van het oude mechanisme tot aan de huidige tijd.
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

Lont ruiken

Bij een musket werd het kruit dmv een
lont tot ontbranding gebracht.

Deze werd opgevolgd door het vuursteengeweer.

Dankzij deze vraag is mij nu ook de etymologie
van het woord geweer duidelijk.

Schietgeweer tegenover een zijgeweer.
Vuurwapen tegenover een blank wapen.
Dus geweer als iets om je te verweren.

Aale
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Natuurlijk Aale, deze was niet zo moeilijk denk ik? Voor de bonuspunten had je de tussenliggende stappen mogen benoemen, na het lontslot ontstonden achtereenvolgens het tondelslot, radslot en snaphaanslot en daarna pas het vuursteenslot. De vraag van een poosje terug over het pistool waarmee Willem de Zwijger werd vermoord bracht me op het idee.

Jij mag in het geweer komen om de volgende vraag te bedenken.
vutter

Bericht door vutter »

Aale heeft zich goed geweerd en mag nu dus de aanval openen, aan ons de taak om in het geweer te komen en de aanval te attaqueren.
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

Helaas heb ik door de snelle opeenvolging van slagen reeds al mijn reserves ingezet.
Ik moet dan ook consolideren en verzoek vriendelijk één van de andere deelnemers
voor nu het gevecht van mij over te nemen. Ondertussen zal ik dan verse troepen trainen
om die op termijn weer te kunnen inzetten.

Aale
====
vutter

Bericht door vutter »

P1040073 (Middel).JPG
P1040071 (Middel).JPG
Oke, ik doe mijn best om toch in het militaire te blijven. Als je de betekenis weet van de door sergeanten gebruikte kreten voor Nulli Cedo dan
ben je al een eind op weg. Mijn voorwerp heeft van doen in de jaren 30 van de voorlaatste eeuw.
TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor »

Ik wijk voor niemand, betekent het. Maar de vorm van het object? Het lijkt op een b.ttplug. Maar dit zal het wel niet zijn. Veel te oud. Sorry voor het woord. Ik heb het niet in zijn geheel geplaatst.
vutter

Bericht door vutter »

Dat is de officiele betekenis maar de sergeant instructeur gaf er een andere betekenis aan en met die kreet kom je wel verder. Tom Manders liet
merken dat het ook anders kon.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Jan toch.... zou die niet wat klein zijn?

Heb geen sjoege van de Landmacht laat staan van zo lang geleden. Tom Manders alias Dorus ken ik van de motten in de ouwe jas en poesie mauw, wat dit allemaal met dit object te maken heeft is mij een raadsel.

Het ziet eruit als een of ander dopje voor op een gordijnroede of stok, hadden sommige (onder)officieren niet zo'n stok om een bepaalde funtie aan te duiden?
korporaal marcel

Bericht door korporaal marcel »

Ik zat zelf tijdens de opleiding bij de infanterie algemeen en ken de kreet ''niets uitvoerende luie lamlendige infanteristen, commentaar en dergelijke overbodig [nulli cedo]. Maar wat dit met dit voorwerp te maken heeft is mij niet duidelijk.
vutter

Bericht door vutter »

Ik weet dat hij moeilijk is, daarom een wegwijzer: Nooit uitgeslapen luie lamlendige enz. Uitslapen was er niet bij, daarvoor zorgde de ......
Dorus had ook liedje voor jou Paul. Boudewijn de Groot had ook een lied voor de persoon die verantwoordelijk was voor uitgeslapen sappeurs enz.
Het voorwerp wordt ook gebruikt bij de laatste post.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Een mondstuk voor een trompet is het toch niet? Daar zit een lange(re) stift aan waarmee die in het instrument vastgeklemd moet worden. Ik zie er bovendien geen gat in dus je kunt er zo geen 'overal' of 'Last Post' mee blazen. Ik zie ook geen andere connectie met een bekend poppenkastfiguur...
vutter

Bericht door vutter »

Ik trakteer op een pint Paul, wel zelf even uit je koelkast halen. Wel degelijk een mondstuk van een trompet uit het kampement van Willem II
bij Oostelbeers, er zijn er 2 meer gevonden waarvan er een idd. een langere stift heeft, de andere is gelijk aan de mijne. Ik heb een emmer vol
met vondsten van dat kampement, helaas niets dat compleet is maar dat maakt het speuren er alleen maar spannender op.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Dan wil ik nog wel even een foto zien waarop het blaasgat duidelijk te zien is? Is de stift er mogelijk door het ondergrondse verblijf vanaf gerot of is de vorm toch grotendeels origineel? Ik heb flink gezocht maar geen mondstuk kunnen vinden dat hier qua vorm op lijkt, vandaar mijn aarzeling in het antwoord.

Die pint brengt me wel meteen bij de volgende vraag. Ongeveer een jaar geleden was er een schandaal(tje) waarvoor de politieke top zich moest verantwoorden. Militairen die op een bepaalde manier hun voorkeur deelden voor hun favoriete soorten gerstenat, compromitteerden daarmee ongewild hun positie. Wat was er precies aan de hand?
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Nog even terugkomend op dat kampement, dat was in 1832 en dus nog onder koning Willem I denk ik? Er was een Groninger connectie zoals deze afbeelding duidelijk maakt.
Kamp Oirschot tent Groninger officieren.jpg
Paul Joosten schreef: 17 apr 2021, 07:23 Die pint brengt me wel meteen bij de volgende vraag. Ongeveer een jaar geleden was er een schandaal(tje) waarvoor de politieke top zich moest verantwoorden. Militairen die op een bepaalde manier hun voorkeur deelden voor hun favoriete soorten gerstenat, compromitteerden daarmee ongewild hun positie. Wat was er precies aan de hand?
vutter

Bericht door vutter »

P1040079 (Middel).JPG
P1040081 (Middel).JPG
Even proberen de zaak duidelijk te maken Paul, zo kun je zien dat bij "mijn" mondstuk een deel, pijpje, is afgebroken maar verder voldoet aan de
trompetter eisen. Het mondstuk heeft veel te lijden gehad in de bodem o.a. door ploegen.
Ik moet me ook nog inspannen om jouw opgave te ontwarren. Als het over Trappisten gaat word ik als Brabander vrolijk en krijg ik een heldere kijk.
Plaats reactie

Terug naar “Forum kwis”