Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

QUIZ

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: QUIZ

Bericht door Paul Joosten »

Helaas Carla, hoezo zou men elkaar dit wensen voor de jacht? Te weinig geluk (vrij letterlijk) :D
vutter

Bericht door vutter »

Tagliare la testa al toro.
Stier.
Kop.
Afhakken.
De knoop doorhakken.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Helaas Vutter ook die voldoet niet aan het criterium dat het een gezegde is dat men elkaar oorspronkelijk voor de jacht toewenste maar inmiddels breder gebruikt wordt.

Tip: de juiste taal/land heb ik nog niet gezien.
Carla Castanedos

Bericht door Carla Castanedos »

Het enge wat ik kan vinden is "gato con guantes no caza ratones" (een kat met handschoenen vangt geen muizen, oftwel: soms is het nodig om vuile handen te maken). Maar dat is niet het gezegde waar je naar op zoek bent.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Nee inderdaad want dat is evenals een eerdere poging in het Spaans. Zoek eens in het Italiaans? Daarmee geef ik het land cadeau.
vutter

Bericht door vutter »

Ik was een week geleden al bij de Italianen aan het speuren. Ik ben nu helemaal op de hoogte van de Italiaanse jachtwet. De periode van jagen op grootwild en op vogels is me helemaal duidelijk, ook het aantal jacht ongelukken met dodelijke afloop, maar ik kom niet achter jou opgave.
Morgen verder stropen.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Volhouden hoor, een Italiaan zou je nu zomaar het gevraagde gezegde kunnen toevoegen.... :lol: :twisted:
Carla Castanedos

In bocca al lupo! (De muil van de wolf in!) Antwoord: crepi il lupo! (Moge de wolf eraan gaan!)

- Italië
- wolf
- bek
- Veel geluk! Vergelijkbaar met break a leg of Hals u. Beinbruch.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Helemaal goed! In bocca al lupo per la prossima domanda... ;)
vutter

Bericht door vutter »

Balen, die zat bij al die spreuken en gezegdes en heb ik ook gezien maar ik kon de link niet leggen met het lichaamsdeel van een dier.
Voor Carla extra punten.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

:lol: Achteraf kijk je een koe in haar gat maar al wat er nodig was, was "veel geluk" naar het Italiaans te vertalen in Google Translate.... Volgende keer beter Vutter, je hebt het in ieder geval geprobeerd. Benieuwd waar Carla mee gaat komen.
Carla Castanedos

Paul Joosten schreef: 24 jun 2021, 07:36 In bocca al lupo per la prossima domanda... ;)
Lunga vita al lupo!
Carla Castanedos

Weer een vraag over de actualiteit.

Als je bij het autorijden een kuil in de weg ziet aankomen, moet je beslissen of je die kuil probeert te ontwijken, eroverheen rijdt of gaat remmen om voor de kuil tot stilstand te komen (als het een hele grote kuil is!) Een zelfrijdende auto neemt die beslissing zelf, zonder dat jij je ermee bemoeit (daar is het een zelfrijdende auto voor). De auto is voorzien van diverse sensoren om obstakels enz. te kunnen zien, om de toestand van het wegdek te kunne voelen, voor de GPS enz. Op basis van de gegevens uit de sensoren neemt de auto zelf een beslissing over wat te doen met die kuil in het wegdek.

Heel iets anders: als studenten een tentamen moeten maken, is het wenselijk dat er gecontroleerd wordt dat ze niet spieken. Bij tentamens online is dat natuurlijk ook het geval. Daarvoor bestaat software. De studenten worden gecontroleerd via de camera en de microfoon op hun computer. Af en toe wordt de studenten verzocht om hun laptop te draaien, om met de camera hun eigen omgeving in beeld te brengen. Soms worden ook de toetsaanslagen en de bewegingen van de muis bijgehouden. Stel je voor dat hierbij kunstmatige intelligentie wordt toegepast en dat de software allerlei dingen zelf kan herkennen: de software kan de bewegingen van de student herkennen. De software kan herkennen of er meerdere mensen in de kamer zijn en wat ze zeggen. De computer kan herkennen of de student een telefoon op tafel heeft liggen, of boeken met een bepaalde titel. Aan al deze dingen kan de computer herkennen of de student aan het spieken is, en dit vervolgens melden. Maar stel je nu eens voor, dat die software die spiekende student niet eerst meldt bij een mens, die vervolgens nog een keer kijkt of die student werkelijk aan het spieken is, maar dat de software zelf besluit om het tentamen ongeldig te verklaren.

Voor dit soort automatische besluitvorming zijn er natuurlijk ook defensie-toepassingen. Bijvoorbeeld in de vorm van autonome wapens.

Autonome wapens doen hetzelfde als de zelfrijdende auto of de anti-spieksotware hierboven. Ze herkennen hun doel zelf en beslissen zelf of ze dit aanvallen en wanneer ze het aanvallen. Zonder tussenkomst van een menselijke bestuurder, piloot of schutter. Tot voor kort bestonden dit soort wapens alleen in theorie, maar dit jaar waren er voor het eerst berichten, dat er daadwerkelijk ergens een autonoom wapen was ingezet. Dit zou gebeurd door een NAVO-land tijdens een aanval vanuit de lucht op een doel op de grond in 2020.

- Door welk NAVO-land?
- In welk land gebeurde dit?
- Wie of wat is er aangevallen?
- Wat is de naam van het wapen/wapensysteem?
TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor »

Behoorlijk lang geleden kon Goalkeeper dit al. Als het wapen in de automatische mode stond, deed het wapen alles zelf. Opsporen, dreigingsevaluatie en vuren. Wat het hedendaagse wapen is, :?:
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Turkije
Libië
Soldaten van Generaal Khalifa Haftar maart 2020
Kargu-2

Het wapensysteem is inmiddels ook elders ingezet zoals hier te zien zou zijn:
Carla Castanedos

Dank voor de aanvulling over de Goalkeeper! Paul mag de volgende vraag stellen, want hij heeft het juiste antwoord gegeven. De Kargu-2 is inderdaad ook in gebruik bij Azerbeidzjan.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Automatisch is toch niet helemaal hetzelfde als autonoom maar de grens is ook niet echt scherp te trekken.

Volgende vraag komt een dezer dagen.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Er bestaan allerhande platforms om mensen in staat te stellen in den vreemde anderen te ontmoeten, eerst virtueel en daarna ook 'in het echt'. Soms met financieel oogmerk (AirBnB), soms juist niet. In die laatste categorie valt bijvoorbeeld Couchsurfing waarbij je gratis gastvrij onderdak kunt vinden of juist aanbieden. Een mengvorm is er ook: 'betaling' gaat dan over en weer in natura. De gastgever biedt gratis kost en inwoning, de gasten doen maximaal 5 dagen per week en 5 uur per dag allerlei klusjes als tegenprestatie. In deze categorie zijn er wereldwijd ook diverse sites. De site die ik zoek is gratis voor gastgevers maar gasten betalen een jaarlijks bedrag om er gebruik van te kunnen maken. Deze site heeft meer dan 50.000 deelnemers wereldwijd en vrij vertaald betekent de naam zoiets als 'informatie (over) klusjes weg van huis'. Welke site bedoel ik?

Bonuspunt voor een link naar het profiel van ondergetekende. Binnenkort hopen we onze eerste gasten te ontvangen, ben benieuwd!
Carla Castanedos

Ik denk dat je workaway.info bedoelt, maar jouw profiel kan ik niet vinden.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Dat klopt. Helaas geen bonuspunt maar je mag wel weer de volgende vraag stellen.

Hier mijn profiel: https://www.workaway.info/en/host/691492629285
Plaats reactie

Terug naar “Forum kwis”