Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

QUIZ

Carla Castanedos

Re: QUIZ

Bericht door Carla Castanedos »

In 2018 heb ik in de kwis een vraag gesteld over een werp-wapen uit India, de chakram of chalikar. De volgende vraag gaat ook over een wapen dat bedoeld is om geworpen te worden. We blijven in Europa, maar we gaan wel terug in de tijd.

Ik ben op zoek naar een werp-wapen dat is gebruikt in Europa in de late oudheid/vroege middeleeuwen. De naam van dit wapen verwijst naar de gebruikers van het wapen. Deze naam kom je op een andere manier ook nu nog tegen.

- hoe heet dit wapen?
- wie stonden er om bekend dat ze dit wapen veel gebruikten?
- ja, het is een werp-wapen, maar wat voor soort (werp-)wapen?
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
vutter

Bericht door vutter »

Ik denk aan een katapult, zo een die gebruikt werd bij belegeringen om muren te beslechten.
De Fransen waren er goed in in de middeleeuwen en hebben deze dan ook steeds verbeterd.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

In het al eens eerder genoemde geïllustreerde naslagwerk "Geheime en rare wapens" van J. DeVos wordt deze periode niet bepaald uitputtend behandeld. Daar staat dat de katapult pas door de kruistochten in Europa verzeild raakte dus dat is niet ver genoeg terug in de tijd.

Op Wikipedia vinden we o.a. de ballista en een veelheid aan andere soortgelijke wapens. Geen daarvan kan ik echter linken aan gebruikers. Waarschijnlijk zoeken we dus in de verkeerde richting en is het gevraagde wapen mogelijk veel kleiner.
vutter

Bericht door vutter »

Ja Paul, wie heet er nu katapultier, ik ben er nooit een tegengekomen. Wel een harpoenier en daar ga ik nu voor. Voor onze jaartelling werd er
al op walvissen gejaagd door mensen in het hoge noorden zoals Eskimo,s of Injuins.
Dus ik zeg: Harpoen,
Eskimo,s
Speer met weerhaak.
Carla Castanedos

Helaas, het goede antwoord zit er nog niet bij. Maar het wapen is inderdaad en stuk kleiner dan een ballista. Let op: het wapen wordt zelf (in zijn geheel) geworpen, het wordt niet gebruikt om een of ander projectiel mee af te schieten. Harpoen zit er dus dichter bij dan katapult of ballista... maar is niet wat ik bedoel.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

Moeten we het in de richting van een speer of spies zoeken?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Late oudheid, vroege middeleeuwen... Dat is de Romeinse tijd. Romeinse legionairs gebruikten o.a. de pilum, een soort werpspeer. Hun tegenstanders als Franken en Germanen gebruikten een soortgelijk wapen, de angon. Dat zou een samentrekking kunnen zijn van Anglo-Saxon die dit wapen ook gebruikten. Wat te ver gezocht denk ik dus ga ik voor de francisca, een werpbijl die o.a. door de Franken werd gebruikt.
Carla Castanedos

Paul Joosten schreef: 13 jul 2021, 09:07 dus ga ik voor de francisca, een werpbijl die o.a. door de Franken werd gebruikt.
Die bedoelde ik, de francisca. Gebruikt zo rond de 5e, 6e eeuw en genoemd naar de Franken.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Oja, moest nog een vraag bedenken. Waarvan is dit borstembleem? Om het niet te simpel te maken heb ik er wat van geblurd.
Quiz 2021-07-20.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Shaktor

Bericht door Shaktor »

Nuclear Security Summit 2014 en dan ook nog een het marine model
de nss was een internationale topconferentie met als onderwerp het voorkomen van nucleair terrorisme.
gehouden op 24 en 25 maart 2014 in het World Forum in Den Haag.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Helemaal correct, zij het dat ook de KMAR deze blauwe versie gebruikte. Ik kreeg enkele exemplaren van een vriend en oud-collega die hierbij als arts ingedeeld was.
2021-07-20 07.43.47.jpg
Je mag de volgende vraag bedenken Shaktor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Shaktor

Bericht door Shaktor »

Even een snelle vraag omdat ik geen moeilijke kan bedenken
Waar staat de C bij C130 voor
vutter

Bericht door vutter »

Compass Call ?
TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor »