Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

QUIZ

Carla Castanedos

Re: QUIZ

Bericht door Carla Castanedos »

Leuke vraag, eerder wist ik niet dat de KL ook onderluitenants heeft gehad.

Dit keer een makkelijke vraag. Ik ben op zoek naar een uniformstuk. Iedereen op dit forum kent het; een aantal van jullie heeft zeker een of meer exemplaren in de verzameling. De naam van dit uniformstuk is gelijk aan de naam van een historische figuur. In het buitenland gebruiken ze deze naam nog steeds als voornaam (een jongensnaam).

Over welk uniformstuk heb ik het? Bonusvraag: noem 1 land waar deze naam vaak als jongensnaam gebruikt wordt.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Balderik of Baldric, een bandelier. Nog als jongensnaam in gebruik in het Verenigd Koninkrijk en (met iets andere spelling) in Frankrijk. Er is o.a. een bisschop van Utrecht geweest met deze naam. Bij ons vooral nog bekend uit de TV-serie Blackadder.
hbresser
Erelid
Contacteer:

Bericht door hbresser »

Sjako

Meesterdief
Sjako (of ook wel Sjaco, Jako of Jaco genoemd) was een meesterdief. Zijn werkmethoden waren legendarisch. Hij stond erom bekend uiterst professioneel te zijn. Samen met zijn ‘zwarte bende’ vloog hij als een schim door het land. Sjaco kon op het ene moment toeslaan in Groningen, op het andere moment in Gouda of dan weer in Amsterdam. Daarbij gebruikte hij uiterst moderne gereedschappen, die nu in de vitrine liggen in het Amsterdam Museum. Hij had een koevoet en een pistool en fabriceerde zelfs een uitschuifbare ladder.

in Nederland is de naam Sjako nog in gebruik. Ik had op de lagere school een jongen in de klas die Sjako heet. Ook de papegaai van Malle Pietje heette Sjako
www.militariaverzamelaar.nl
Carla Castanedos

Niet één, maar twéé goede antwoorden! Mooi bedacht, allebei, maar niet wat ik in gedachten had.

Volgende keer zal ik ervoor zorgen dat ik geen vraag stel waarop meer dan één goed antwoord mogelijk is. De forum-kwis moet geen gedachtenlees-kwis worden, haha.

Ik had dus een ander uniformstuk in gedachten dan wat jullie noemen. De vraag staat nog open. Jullie mogen allebei een nieuwe poging doen, graag zelfs! En ook de andere forumleden, natuurlijk. Hij is echt heel makkelijk.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Misschien kan je een aanvulling bij je omschrijving doen zodat een volgend antwoord niet ook per ongeluk toch weer niet het door jou bedoelde antwoord zou kunnen zijn? Wel grappig dit!
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Attila kan natuurlijk ook, Attila de Hun is dan de historische figuur. Tegenwoordig nog in gebruik als jongensnaam in o.a. Hongarije en Turkije. Wanneer dit ook niet 'jouw' oplossing is moet je maar wat extra informatie geven.
Carla Castanedos

De attila is inderdaad wat ik bedoelde.

Attila als naam van een kledingstuk komt trouwens van een Latijns woord, "attilamentum". De overeenkomst met Attila de Hun is toevallig.

In Nederland kennen we de attila natuurlijk ook. De cavalerie draagt hem nog steeds bij het CT.

In de 8e druk van Voorschrift 2-1593. Tenuen voor militairen uit 2018 hebben ze attila gespeld als atilla, met één t en dubbel l. Volgens mij is dat niet goed. In de 6e druk uit 2003 en de 7e druk uit 2006 staat het nog wel goed! Alle drie versies van dit voorschrift vind je als pdf op dit forum.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Dezelfde spelfout maakte ik in eerste instantie ook, gelukkig verscheen er zo'n rood lijntje onder zodat ik daarop kon corrigeren. Google Translate kent dat Latijn niet, elders zoekend zou dat in het Engels vertaald "attile" zijn, een oude term voor 'rigging, tackle' oftewel uitrusting. Meer generiek dan specifiek zoals in het huidige begrip?

We grijpen nog even terug op de geografische vraag die ik de vorige keer stelde. Op zo'n 30 km van die locatie, boven 'stad', staat een af en toe draaiend jong wit schaap in de weilanden. Wel provinciaal record heeft het?

Ondertussen ga ik vast nadenken over een wat minder a-militaire vraag voor bij een volgende gelegenheid zodat die wat beter bij dit forum past... :P
Carla Castanedos

Spelfout komt door de uitspraak. Ik ben eraan gewend om het uit te spreken als ATTila, maar veel mensen zeggen a-TIL-la.

"Attilamentum" had ik gevonden in Transfeldt: "Wort und Brauch in Heer und Flotte". Stuttgart: Spemann 1986. "Attila [...] kommt von dem mittelateinischen attilamentum (= Ausrüstung). Das Wort hat nichts mit dem gleichnamigen Hunnenkönig [...] zu tun [...]" En dan noemt-ie nog een paar verwante woorden uit het Itialiaans (attilare), Spaans (atildar), Portugees (atilar). Mittellateinisch wil zeggen dat het Middeleeuws Latijn is.

Mijn Latijnse woordenboek laat het helaas afweten.
Laatst gewijzigd door Carla Castanedos op 31 okt 2020, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Carla Castanedos

Paul Joosten schreef: 31 okt 2020, 08:53 Wel provinciaal record heeft het?
Meeste keren terug op zijn poten gezet? https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/11 ... naar?.html
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Leuk gevonden maar een drachtig schaap kan je moeilijk nog als jong betitelen? Het juiste antwoord geeft direct meerdere hits wanneer je er het record bij zou zoeken. Extra hint: vanuit de locatie van het antwoord kan je een grote bouwmarkt zien staan.

Interessant die etymologie trouwens. Ik bedacht me naderhand dat het Engelse woord attire hier ook wel eens van afkomstig zou kunnen zijn.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Niemand? Nog maar een tip dan: Google Maps is bij deze vraag wel een erg handig hulpmiddel.
Carla Castanedos

Je bedoelt 't Witte Lam, de kleinste poldermolen van de provincie Groningen. De molen ligt net buiten Groningen-stad aan de Groningerweg. Aan de andere kant van de Groningerweg ligt de wijk Beijum. Iets verder naar het Noordoosten ligt het dorp Zuidwolde.

Gevonden dankzij de hints, door te zoeken naar bouwmarkten in de omgeving van Zuidwolde, met Google Maps. Er zijn meer plaatsen ten noorden van Groningen, maar ik ben begonnen bij Zuidwolde en dat leverde meteen het goede resultaat op.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Correct. "Stad" is de lokale aanduiding voor de provinciehoofdstad, de inwoners heten 'Stadjers'. Dat weet misschien niet iedereen. Waarom je op Zuidwolde zocht is me niet helemaal duidelijk? Benieuwd naar je volgende vraag-waarop-duidelijk-maar-één-goed-antwoord-mogelijk-is. ;)
Carla Castanedos

Heel simpel, je had het over ongeveer 30 km van Eexta (Scheemda), boven Stad, dus ik ben op Google Maps gaan kijken naar plaatsen dichtbij en noordelijk van Groningen-stad. Zuidwolde ligt dan het dichtste bij, dus daar ben ik begonnen. Vraag komt eraan!
Carla Castanedos

Een voormalige hoge VN-militair is onlangs benoemd als hoogleraar aan een Nederlandse universiteit. Deze oud-militair zal één jaar lang aanblijven als hoogleraar (2020 – 2021). Dat is namelijk gebruikelijk bij de leerstoel die hij bekleedt Zoals elke hoogleraar houdt hij bij het aanvaarden van zijn leerstoel een openbare rede, oftewel een oratie. Deze heeft vorige week plaatsgevonden.

De leerstoel en de rede zijn genoemd naar één en dezelfde persoon. Deze persoon heeft aan de genoemde universiteit gewerkt en heeft daar zelf een bekende redevoering gehouden. (Voor de volledigheid: behalve de leerstoel en de rede zijn er ook nog een serie lezingen en een debat met studenten naar deze persoon genoemd).

Welke voormalige hoge VN-militair?

Naar welke persoon is de leerstoel genoemd?
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Roméo Dallaire, Rudolph Pabus Cleveringa.
https://www.mareonline.nl/achtergrond/n ... in-rwanda/
Carla Castanedos

Een van de snelste juiste antwoorden tot nu toen in deze kwis, denk ik? In ieder geval is het jouw beurt voor de volgende vraag!

Hier nog een tweede interview met Dallaire: https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... a-en-PTSS/.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Ha inderdaad, ik was toevallig nog wakker toen ik de vraag opmerkte. Eerst dacht ik aan Patrick Cammaert maar toen ik daar even op zocht bleek dat onjuist. Dallaire kende ik nog niet maar had ik toch vlot gevonden. Bijzonder verhaal!!

De volgende vraag grijpt in zekere zin terug op mijn vorige, een combinatie van dier en locatie maar zoals beloofd met een wat meer militair tintje.

We gaan op zoek naar een wel heel bijzondere diersoort uit de categorie chimerae. Naar verluid afkomstig uit het hoge noorden, in 1972 meegebracht door groene mannetjes. Wordt slechts hoogst zelden gesignaleerd nabij een al bijna even mythologisch bankje dat staat juist ten noordwesten van een bekende verzamelplaats van deze groene mannetjes:
Quiz 3 dec 2020.png
De Nederlandse naam van het bedoelde dier is een samentrekking van die der samenstellende delen. Een van deze delen maakt ook deel uit van dit andere lid der chimerae, dat op diezelfde locatie de nodige voet(poot)stappen heeft liggen:
Quiz 3 dec 2020A.png
Wat is de naam van bedoelde diersoort en hoe heet de verzamelplaats? Bonuspunten voor het verhaal achter het wapenschild.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

Kip, lees konijn!

Een kip-konijn.
De verzamelplaats ligt op de hoek van de oude Arnhemse bovenweg en de Stamerweg in Doorn.
Bij de marinierskazerne aldaar. Maar ik weet niet hoe hij heet. Wellicht helpt het anderen op weg.

Aale
____
Plaats reactie

Terug naar “Forum kwis”