Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

QUIZ

Carla Castanedos

Re: QUIZ

Bericht door Carla Castanedos »

Ik laat de volgende vraag voor deze keer aan iemand anders over.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Dat laat ik me geen tweemaal zeggen. Ditmaal gaan we op zoek naar de naam van een KL-locatie die in sommige opzichten gezien kan worden als voorloper van het grote oefenterrein bij het Lauwersmeer. De locatie werd enkele jaren voor de oorlog geopend en kende bebouwing in de kenmerkende stijl van een geniekapitein. Oostelijk hiervan lag het terrein waar geoefend kon worden in o.a. hulp na rampen zoals op deze oude krantenfoto is te zien.
Quiz20210204.png

Wat is de naam van de naar een marineman vernoemde kazerne en hoe werd het oefenterrein doorgaans aangeduid?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

Kolonel Palmkazerne, Oefenrampenterrein Crailo.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Was niet zo moeilijk ditmaal denk ik. Aan jou de volgende @Spraakverwarring!
Spraakverwarring

Was inderdaad parate kennis, hoewel ik weer niet wist dat kolonel Palm een marinier was.

We blijven even bij de kazernes. Veel landmachtkazernes zijn vernoemd naar militairen uit vervlogen tijden. Soms zie je ook wel eens dat een naam wordt hergebruikt. In dit geval zoeken we de naam van een generaal waar twee kazernes op de Veluwe naar zijn genoemd, maar niet tegelijkertijd. De eerste kazerne was op het laatst voornamelijk in gebruik bij logistieke eenheden maar werd aan het begin van deze eeuw overbodig en gesloopt. De tweede kazerne (die al veel ouder was) werd later naar deze generaal genoemd. Deze kazerne is vooral bekend bij de infanterie.

Welke kazernes in welke plaatsen zoek ik en naar wie werden ze vernoemd?
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

https://mijngelderland.nl/inhoud/verhal ... mankazerne

De generaal Winkelmankazerne sinds 1973 in Nunspeet en sinds 2007 in Havelte.

Aale
Spraakverwarring

"Generaal Winkelmankazerne" en "Nunspeet" zijn goed, maar Havelte ligt toch niet op de Veluwe dacht ik :-)
De huidige Generaal Winkelmankazerne is het "oude" Infanterie Schiet Kamp (ISK) in De Harskamp, gemeente Ede.
Maar ok, dat zie ik dan maar door de vingers, volgende is weer voor jou!
(Bonusvraag: welke kazerne ligt er dan wel in Havelte?)
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

Mijn infanterietijd ligt al decennia terug. Dus het gaat allemaal wat door elkaar.
In de link die ik vond stond zelfs dat het de Harskamp was!
In Havelte staat de Johannes Postkazerne. In mijn tijd waren daar de Fusiliers gelegerd.

Ik ga een nieuwe vraag bedenken.
Dat wordt overigens ook steeds moeilijker.

Aale
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

Wie is de ontwerper van de Nederlandse vaandels
en standaards zoals die in 1820 zijn ingevoerd.

Aale
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

De schilder Jan Willem Pieneman maakte het algehele ontwerp, het blok met de liggende leeuw is ontworpen door de beeldhouwer Gilles Lambert GodeCharles.
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

Helemaal correct!

De volgende vraag is weer voor jou.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

We houden het nog even bij de vaandels en standaards. Standaard worden deze uitgereikt door het staatshoofd. Diens initiaal is dan ook afgebeeld op het blok waarop de leeuw rust. Er is een uitzondering! Dat dundoek werd aan het betreffende onderdeel uitgereikt door een ander lid van ons vorstenhuis. Pas decennia later werd het heruitgereikt door het toenmalige staatshoofd. Het vaandel is ook in een ander opzicht uniek.

Welk vaandel, welke personen, waarom uniek?
Carla Castanedos

Vaandel van het Korps Adelborsten van het Koninklijk Instituut voor de Marine, Prins Frederik en Koningin Wilhelmina, uniek omdat de basiskleur van het vaandel rood is in plaats van oranje.
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Helemaal goed. Het is mij persoonlijk goed bekend. Als Officier van Dienst op het KIM 'zat' je in de werkkamer van de Eerste Officier, daar stond het normaliter in een vitrinekast. Wil je zelf een nieuwe vraag bedenken?
Carla Castanedos

Ja, laat ik weer 'ns een poging doen. Op zoek naar het antwoord op de vraag ben ik begonnen met een boek van Klaes Sierksma uit 1981 over vlagprotocol. Dat bevat namelijk een stukje over militaire vaandels.

De Nederlandse krijgsmacht kent vaandels en standaarden. Binnen de krijgsmacht heeft echter ook een organisatie bestaan waar een vlag de functie had van vaandel of standaard.

Volgens Sierksma is deze vlag in 1972 bij beschikking van de minister van Defensie ingesteld, en neemt hij "dezelfde positie" in als een vaandel of standaard. Buiten het boek van Sierksma kan ik dit niet terugvinden, maar het jaar van instelling klopt vermoedelijk wel.

Zowel de KM, als de KL, als de KLu leverden personeel en materieel voor de organisatie waar we het over hebben. Als je de naam kent van de organisatie, dan weet je ook de taak ervan. Meerdere keren zijn Nederlandse militairen als deel van deze organisatie uitgezonden naar het buitenland. De eerste uitzending was meteen in het jaar van oprichting en werd het volgende jaar afgesloten. Het land waarnaar men was uitgezonden ligt in Noord-Afrika. Het reikte een onderscheiding uit, die aan de vlag van de organisatie is gehecht. Bovendien is er een Nederlandse herinneringsmedaille naar de organisatie genoemd. Deze herinneringsmedaille is later van naam veranderd. Over de opheffing van de organisatie heb ik geen goede informatie kunnen vinden!

- Wat was de naam van deze organisatie?
- In welk jaar is de organisatie opgericht?
- Hoe zag de vlag van de organisatie eruit? (Geef maar een link naar een foto ervan.)
- Welke buitenlandse onderscheiding is aan de vlag bevestigd?
- Hoe heette de herinneringsmedaille en hoe heet deze nu?
Spraakverwarring

- Rampenbrigade
- 1969
- https://www.maritiemdigitaal.nl/index.c ... =120060090
- Officier in de Orde van de Tunesische Republiek
- Herinneringsmedaille Rampenbrigade, Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening bij Rampen

Zie ook: https://www.defensie.nl/binaries/defens ... pagnie.pdf en https://nl.wikipedia.org/wiki/Herinneri ... bij_Rampen
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Je was me net voor Spraakverwarring... Leuke vraag Carla! Ik heb zelf 1968-1970 in Khartoum gewoond en maakte daar de staatsgreep van generaal Numeiri en een bezoek van onze koninklijke familie aldaar in januari 1970 mee maar dit stukje vaderlandse geschiedenis was mij niet bekend.
Aale
Contacteer:

Bericht door Aale »

De vlag van de Rampenbrigade heeft eenzelfde vorm als
de uitzendvlag van het KCT.

https://www.korpscommandotroepen.nl/st ... ndvlaggen/

Hier kan je er meer over lezen:

https://puc.overheid.nl/mp-bundels/doc ... itzendvlag

Zoeken op uitzendvlag.
Carla Castanedos

Paul Joosten schreef: 13 feb 2021, 11:34 Ik heb zelf 1968-1970 in Khartoum gewoond en maakte daar de staatsgreep van generaal Numeiri en een bezoek van onze koninklijke familie aldaar in januari 1970 mee maar dit stukje vaderlandse geschiedenis was mij niet bekend.
Khartoum en Soedan zijn geregeld in het nieuws, vrij recent nog met het afzetten van Al-Bashir, maar je hoort zelden van Nederlanders daar. Heb nog gezocht naar filmpjes om een beeld te krijgen van Khartoum rond 1970, maar dat leverde niet zo heel veel op.

Na Tunesië is er dus in 1974 een transportdetachement uitgezonden naar Soedan (Darfoer). Er is wat onduidelijkheid over of dit nou wel of geen uitzending was in het kader van de Rampenbrigade, zie https://www.defensie.nl/onderwerpen/his ... ent-darfur en http://www.vredesmissies.nl/sahel.htm.
Carla Castanedos

Aale schreef: 13 feb 2021, 13:30 De vlag van de Rampenbrigade heeft eenzelfde vorm als
de uitzendvlag van het KCT.
Daarmee is de vraag naar de status van de Rampenbrigade-vlag wel beantwoord.

Op de KCT-site staat dat er in 1965-1992 geen uitzendvlaggen zijn uitgereikt. Dat klopt niet, want in 1991 heeft 11 Geniehulpbataljon de vlag van de Rampenbrigade in bewaring gekregen na afloop van Provide Comfort/operatie Haven (zie: https://www.defensie.nl/binaries/defens ... -haven.pdf)

De kern van 11 Geniehulpbataljon was gevormd door 11 Geniebataljon, dat ten tijden van Tunesië al bij de Rampenbrigade hoorde (zie het stuk over de Tuniesië-compagnie wat Spraakverwarring al heeft gepost).

Deze scriptie heeft ook nog wat informatie, vooral over Tunesië en Provide Comfort: http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/21849.

In Mars et Historia heeft een artikel "De rampenbrigade 1969-1993" gestaan. De Rampenbrigade moet dus in 1993 zijn opgeheven, maar ik heb dat artikel zelf niet en ergens anders kan ik ook niks over de opheffing vinden.
Laatst gewijzigd door Carla Castanedos op 15 feb 2021, 04:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Forum kwis”