Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Douane verklaring.

Plaats reactie
Het Fortje

Douane verklaring.

Bericht door Het Fortje » 24 mar 2019, 11:15

Het schip voer tussen 1946 en 1957 op Ned. Indië - Indonesië.
Een dergelijke douaneverklaring is bij de koopvaardij onbekend.

Is te herleiden of dit een standaard KM model was in die periode ?. Zo te zien gedrukt in 1947 en MARBRIG zal Marine Brigade zijn.
Tabinta Douane verklaring.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Douane verklaring.

Bericht door Paul Joosten » 24 mar 2019, 22:52

Vooropgesteld dat ik hier geen feitelijke kennis van heb en dat mijn eigen ervaring met de KM pas in 1975 begon toch wat observaties.

Het nummer helemaal onderaan lijkt wel op dergelijke nummers die op alle formulieren en labels van de KM voorkomen, zij het dat het woord of afkorting Venco wat daar bij staat mij (anders dan als dropmerk) niet bekend voorkomt. Ik gok dat de oplage van dit drukwerkje 10.000 was.

Wonderlijk is wel het ontbreken van invulvelden voor datum, rang, etc. zodat ik betwijfel of dit formulier (ook) voor militairen bedoeld was. Mechadpersno zal wel een van de vele synoniemen zijn die in de loop van de jaren in zwang waren voor wat ik ken als marinenummer maar wat bijvoorbeeld ook wel als stamboeknummer bekend was.

Het Fortje

Bericht door Het Fortje » 25 mar 2019, 10:44

Paul, bedankt voor het meedenken. Inderdaad viel me ook op dat invul mogelijkheid datum ontbreekt, ook bij de Rotterdamsche Lloyd ( onder die vlag voer de TABINTA ) gebruikelijk. Maar het is geen
Rotterdamsche Lloyd documentje en bij de SMN ( Stoomvaart Maatschappij Nederland ) en NASM ( Nederlands Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij ) is het zover ik weet niet bekend.

Ik ben helemaal geen kenner van afkortingen maar kan Mechadpersno niet iets te maken hebben met Mechanicien ? en persno Persaoneelsnummer ?.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 25 mar 2019, 13:58

Het ziet er wel degelijk uit als een KM-formulier. Daar zijn er echter in de loop der jaren ontelbare van gedrukt en ik betwijfel of er ergens ook maar een begin van een overzicht van bestaat.

De afko mechad-persno klinkt mij niet geheel onbekend in de oren maar Google weet er weinig van. Hier een leuke annonce uit "Echo van het Zuiden" van 27 juli 1948:
642bf668-2be4-d5b8-406e-bdc94e0db928.jpg
Ergens in mijn achterhoofd kriebelde "mechanische administratie" en warempel daar is wel wat over te vinden: het Ministerie van Marine had een sectie met die naam. Lijkt me alles bij elkaar dus redelijk overtuigend bewijs dat we met een KM drukwerkje van doen hebben?

Dat één antwoord soms meerdere vragen doet opwerpen blijkt overigens maar weer eens. Afzender van de annonce is hiervan een voorbeeld. Ik had nooit eerder van een dienstvak ziekenverpleger der mariniers gehoord dus ben ik op zoek gegaan naar vermeldingen in de naamboeken ooff'n. Noch in die van 1947 noch van 1948 komt een de Vaan voor, niet bij ziekenverplegers en ook niet bij mariniers. Ook genoemd dienstvak niet. Wat we daar nou weer van moeten denken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “Documenten”