Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

De Militair Veterinaire Dienst Den Haag

Plaats reactie
flight

De Militair Veterinaire Dienst Den Haag

Bericht door flight » 20 jul 2013, 12:02

In het boek "De Koninklijke Nederlandsche Landmacht" uit 1938 staat een foto van het Veterinair hospitaal te den Haag (Waalsdorpsche duinen)

Ik kan echter niet traceren waar de gebouwen precies hebben gestaan. Wellicht in het latere "van Alkemade complex"?
Nederlandse Militaire Luchtvaart.

Spraakverwarring

Re: De Militair Veterinaire Dienst Den Haag

Bericht door Spraakverwarring » 20 jul 2013, 12:31

Uit eigen waarneming weet ik dat op de (inmiddels gesloopte) Alexanderkazerne de nodige paardenstallen waren. Zo werd tijdens de mobilistie in '39 werd het Depot Cavalerie verplaatst van Amersfoort naar de Alexanderkazerne in Den Haag (zie o.a. deze link).

Later werden deze stallen omgebouwd tot kantoor of garage (begane grond) en onderofficierslegering (bovenverdieping, heb daar zelf nog in mijn dienstplichttijd geslapen). Sommige stallen bleven tot op het einde toe als stal bestaan en waren dan met name rond prinsjesdag nog als zodanig in gebruik. Verder was er destijds vlakbij ook nog het "Kamp Waalsdorp" op de Waalsdorpervlakte (tegenwoordig is alleen de schietbaan er nog) maar voor zover ik weet was dat alleen een kamp voor infanterie (Grenadiers). Dit kamp bestond uit houten barakken.

Nader: er was ook nog een andere kazerne in Den Haag, de "eerste" of "oude" Alexanderkazerne, van 1844 t/m 1938 gevestigd aan de Laan Copes van Cattenburg alwaar huzaren waren gelegerd (nu ligt daar appartementencomplex Couperusduin, tegenover het Hoofdbureau van Politie). Dat matched echter niet met "waalsdorpsche duinen" want dat is daar een flink eind vandaan. Mijn gok zou zijn dat het de Alexanderkazene betreft, zeker als het stenen gebouwen zijn. Kun je een scan van die foto posten?

flight

Bericht door flight » 20 jul 2013, 15:34

Dank, voor je uitgebreide reaktie.
Ik vermoed ook dat het (nabij) de nieuwe (inmiddels gesloopte) Alexanderkazerne is. Dus het "van Alkemade complex".
Hierbij een afbeelding.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring » 20 jul 2013, 20:41

flight schreef:Ik vermoed ook dat het (nabij) de nieuwe (inmiddels gesloopte) Alexanderkazerne is. Dus het "van Alkemade complex".
Hierbij een afbeelding.
De gebouwen op de afbeelding herken ik, 100% zeker de Alexanderkazerne aan de Van Alkemadelaan. In het bureelgebouw op de voorgrond heeft de laatste jaren nog DGW&T dienstkring Den Haag gezeten (zie hier, abusievelijk nog niet aangepast op de Defensie website).

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 21 jul 2013, 10:40

Medio 2010 heb ik (quasi-legaal...) een zeer uitgebreide serie foto's gemaakt van zo ongeveer alle gebouwen op de Alex. Uit deze serie een paar voorbeelden die bovenstaande illustreren:
SDC00623.jpg
SDC00630.jpg
SDC00658.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

flight

Bericht door flight » 21 jul 2013, 12:52

Mooie serie, Paul.
Dank voor het delen.
Hans

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 21 jul 2013, 22:58

Bedankt voor het compliment. Ik heb er een paar honderd gemaakt. Help me er na 10 augustus nog even aan herinneren dan zet ik ze ergens online dat liefhebbers ze kunnen zien.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 26 aug 2013, 14:29

Tijd om er een paar honderd op te zetten Paul!
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 26 aug 2013, 21:45

Goed dat je me even hielp herinneren Fred! Ik heb de foto's in een zip-bestand op mijn dropbox share gezet. Wanneer je op deze link klikt (door mij getest en in orde bevonden) wordt het bestand AlexFredDatum.zip (bijna 300MB!) direct automatisch gedownload. Het bestand zal niet oneindig lang op deze share blijven staan dus wanneer je de foto's hebben wilt is het raadzaam niet te lang te wachten met downloaden. Het zijn er ruim 700! De bestandsnaam geeft de datum/tijd weer waarop (volgens de camera) de foto gemaakt is. Veel plezier ermee.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”