Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Onbekende Revers - Speldjes...

Plaats reactie
Ratlook

Onbekende Revers - Speldjes...

Bericht door Ratlook »

---
Hallo,

Ik ben Hans, 67 jaar en heb mij aangemeld hier omdat ik [ eindelijk ] eens wil weten

waar twee hele oude speldjes van zijn die ik al vanaf mijn 7 e heb... :roll: :mrgreen:

Zoals ieder kind toen, werden speldjes verzameld van van alles en nog wat en deze twee

kreeg ik toen van een oude man bij mij in de straat en toen waren die twee ook al oud.

Ze hebben ongeveer een doorsnede van 2 mm en de ene lijkt mij één van de "Willems " alleen weet

ik niet welke en waarom daar zo'n speldje van was gemaakt :?:

De andere lijkt mij duidelijk een afbeelding van Napoleon, maar waarom was die gemaakt :?:

Was die van stiekeme Napoleon - aanhangers toen hij verbannen was [ ik doe maar een gok.]

Ik heb het nooit kunnen vinden en ook nergens dezelfde ergens tegengekomen op internet en nu hoop ik dat

jullie mij iets verder kunnen helpen...

Ik ben een slechte fotograaf, sorry !!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Onbekende Revers - Speldjes...

Bericht door Paul Joosten »

Welkom op het forum Hans. Het lijkt mij Willem II te zijn.

Vergelijk de afbeelding maar met deze munt uit 1845. GHVL betekent Groot Hertog Van Luxemburg. Toen was de koning nog rijk kennelijk ;) (Koningrijk der Nederlanden)
5 Gulden 1845 Willem II.jpg
Geen idee betreffende die speldjes. Twee mm doorsnede is wel super klein? Dan is de pin minder dan een halve mm dik?
Ratlook

Bericht door Ratlook »

---
Bedankt voor je reactie Paul :wink:

Ik heb gisteren een totaal verkeerde inschatting gemaakt van de grote van

de speldjes en nu net even opgemeten...ze zijn ongeveer 4 á 5 mm groot .

Ze zij van behoorlijk stevig metaal en niet van dun blik !

Willen II zou kunnen, maar ik heb hier een afbeelding van een munt van Willen III en die lijkt

er ook heel erg op [ vind ik ]
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Het blijven vader en zoon.... Op munten kan je de afbeeldingen het beste vergelijken denk ik. Andere afbeeldingen 'en profil' zijn er nauwelijks. Staan er nog merktekentjes op de spelden? Hoe zit de afbeelding vast aan de pin? Wel leuk spul hoewel niet direct militair.
Ratlook

Bericht door Ratlook »

Paul Joosten schreef: 12 sep 2021, 09:23 Het blijven vader en zoon.... Op munten kan je de afbeeldingen het beste vergelijken denk ik. Andere afbeeldingen 'en profil' zijn er nauwelijks. Staan er nog merktekentjes op de spelden? Hoe zit de afbeelding vast aan de pin? Wel leuk spul hoewel niet direct militair.
Er staan geen merktekens op.

Volgens mij zit de speld vast met een minuscule druppeltje soldeer, maar

zeker weet ik dat niet.

Of het echt militair is weet ik natuurlijk niet....ik vind het wel iets heel bijzonders, want

reclame voor iets zal het zeker ook niet zijn, dus voor welk "doel " werd zoiets dan gemaakt :roll:

Ik zal de gok eens wagen en ze in een druppel ontkalker leggen , misschien dat het materiaal

wat beter zichtbaar wordt.

---
Ratlook

Bericht door Ratlook »

---
Ze hebben een avond en nacht in de schoonmaak-azijn gelegen en zijn een stuk mooier

geworden, maar verder niets kunnen ontdekken.

Helaas, ik had gehoopt eindelijk na 60 jaar hier wat verder te komen over de herkomst

van deze speldjes, maar het zal waarschijnlijk wel een raadsel blijven :mrgreen:

---
vutter

Bericht door vutter »

Zeker Willem III want die kijkt naar rechts zoals zijn opa, zijn vader Willem II kijkt naar links. Munten werden wel vaker uitgezaagd om er
een sieraad van te maken, meestal uit verering van de vorst.
Ratlook

Bericht door Ratlook »

vutter schreef: 13 sep 2021, 18:36 Zeker Willem III want die kijkt naar rechts zoals zijn opa, zijn vader Willem II kijkt naar links. Munten werden wel vaker uitgezaagd om er
een sieraad van te maken, meestal uit verering van de vorst.
Dat zou dan dus een verklaring van "Willem " zijn :mrgreen:

Maar dan hebben we Napoleon nog... die afbeelding ligt er echt "bovenop"

Dus niet waarschijnlijk uit een munt gezaagd...

---
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Er zijn uitzonderingen @vutter zoals je kunt zien aan de 5 gulden munt van Willem II hierboven. Die 'kijkt' toch echt naar rechts. Er zijn me trouwens geen munten bekend met zo'n kleine afbeelding van een Nederlandse koning dus het uitzagen lijkt me hier onwaarschijnlijk.
vutter

Bericht door vutter »

Het speldje is uit een zilveren stuiver Willem III gezaagd. Ik heb niet duidelijk gemaakt dat de richting van het hoofd steeds veranderd bij de
zilveren en bronzen Koningrijks munten. Bij de gouden munten is het precies andersom. En een stuiver Willem III is half zo groot als het bekende
dubbeltje en de beeltenis is dan ook maar 4 mm.
Ratlook

Bericht door Ratlook »

vutter schreef: 14 sep 2021, 18:48 Het speldje is uit een zilveren stuiver Willem III gezaagd. Ik heb niet duidelijk gemaakt dat de richting van het hoofd steeds veranderd bij de
zilveren en bronzen Koningrijks munten. Bij de gouden munten is het precies andersom. En een stuiver Willem III is half zo groot als het bekende
dubbeltje en de beeltenis is dan ook maar 4 mm.
Dus dan is hij toch uit een munt gezaagd !

Weet je misschien ook waarom iemand zoiets deed ?

Weet je ook zoiets duidelijks over Napoleon misschien :roll: :mrgreen:

---
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Zou daar de uitdrukking 'stuivertje wisselen' vandaan zijn gekomen Vutter? Ik wist van de wisselende kijkrichting, dat is nog steeds de gewoonte, maar niet dat die bij gouden munten net andersom was. Bijzonder ook van zo'n kleine stuiver! Hier vond ik meer info over de afmetingen.

Het is zeker niet ongebruikelijk dat munten werden 'omgebouwd' tot sieraad, heel bekend is de Maria Theresia Thaler die over de hele wereld geaccepteerd werd en vaak als halsketting of broche gedragen werd, vooral in Afrika. Het materiaal was makkelijk verkrijgbaar en eenvoudig te bewerken. Huisvlijt dus vooral?
Ratlook

Bericht door Ratlook »

Paul Joosten schreef: 14 sep 2021, 21:04 Zou daar de uitdrukking 'stuivertje wisselen' vandaan zijn gekomen Vutter? Ik wist van de wisselende kijkrichting, dat is nog steeds de gewoonte, maar niet dat die bij gouden munten net andersom was. Bijzonder ook van zo'n kleine stuiver! Hier vond ik meer info over de afmetingen.

Het is zeker niet ongebruikelijk dat munten werden 'omgebouwd' tot sieraad, heel bekend is de Maria Theresia Thaler die over de hele wereld geaccepteerd werd en vaak als halsketting of broche gedragen werd, vooral in Afrika. Het materiaal was makkelijk verkrijgbaar en eenvoudig te bewerken. Huisvlijt dus vooral?
Bedankt weer voor de info.

Huisvlijt zal het dan wel zijn en waarschijnlijk die van Napoleon ook.

Alleen weet ik dan nog niet of die van een munt af komt.

Stond hij wel ergens zo op een munt?

---
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Geen idee of het een munt was maar er zijn ook andere objecten waaruit dit vervaardigd zou kunnen zijn. De beeltenis heeft wel wat weg van de herinneringsmedaille uit 1840 toen zijn as uit zijn verbanningsoord werd teruggebracht zoals je hier kunt zien. Er is ook een verzilverd koperen exemplaar dat ongeveer de goede maat zou kunnen hebben en wellicht uit dezelfde periode komt als de stuiver.
60628b36c1de26.95007281-180.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Wie of wat is dit?”