Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Tuniek der Officieren van ons Oost Indische Leger 1855-1894

Plaats reactie
corsvdw

Tuniek der Officieren van ons Oost Indische Leger 1855-1894

Bericht door corsvdw » 12 apr 2009, 12:12

Geachte forumgenoten,

Onderstaand foto's van een zeer zeldzaam uniform van een Kapitein der Infanterie van ons voormalige Oost Indische Leger zoals deze zich in mijn collectie bevindt.

Dit is -pas- echt oud.... dit is historie....

Bij de aanschouwing van het uniform ruikt u a.h.w. de kruitdampen op - hoort u niet het kanongebulder van de bestorming van de Kraton van Banda Atjeh? - ik wel....

Op de eerste foto is het uniform uitgebeeld met de oranje sjerp en fouragere (Groot Tenue) en de Atjeh of Kraton medaille. Op de andere foto met een authentieke oude Nederlandse sabelriem en het Kruis voor bijzondere Krijgsverrigtingen (gespen Deli 1872 en Atjeh 1873 - 1874).

Benevens het feit dat u middels de foto's dit uniform kan aanschouwen, wil ik van de gelegenheid gebruik maken -indien u het mij in deze topic niet euvel wil duiden- om een zoeker onder u allen uit te zetten.

Deze uniformen werden in Indië gedragen met met een zogenaamde dasstrik en onder het tuniek een witte hemd/vest van wit piqué.

Mijn vraag/verzoek:
Wie helpt mij a.u.b. aan antieke witte blouse/vest en antieke dasstrik?
- het zou een fraaie completering betekenen voor dit historische uniform.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Cors van der Wal

PS
Ik wil u het navolgende niet onthouden. Ik las onlangs in oude dagorder een werkelijk schitterende vroege benaming voor ons Leger in de Oost Indiën (dat klinkt ook al oud), te weten:.... HET LEGER TEN OOSTEN VAN DEN KAAP DEN GOEDEN HOOP.
(daar krijgt een mens a.h.w. hoop van - wat een heerlijk stukje historie!!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DrsRob

Bericht door DrsRob » 12 apr 2009, 14:18

Mooi!
Dit is de Tenue-jas M1868. Gebaseerd op de kleine tenue-jas M1855, maar met schouderbedekkingen en rangdistinctieven naar het nieuwe Nederlandse model.

Op de foto's lijken de schouderbedekkingen zilver. Klopt dat?

corsvdw

Bericht door corsvdw » 12 apr 2009, 15:32

Heer Rob (ik laat uw titel a.g.v. het feit dat wij slechts eenvoudige stervelingen zijn -met permissie- achterwege),

De schouderstukken lijken zilver, evenwel het lijkt mij toe dat ze mogelijk goud zijn geweest.

Mag ik u vanaf deze plaats hartelijk danken voor uw -ik zou het willen noemen- niet aflatende deskundigheid. Daar heb je als mens en liefhebber van een "moeilijk" heerleger als het KNIL wat aan. Hartelijk dank en dat is zeker geen stroop om den mond.

Ik hoop in een nieuwe topic nog wat paradetunieken van het KNIL te posten.
Hieromtrent is uw visie/deskundigheid ook dringend urgent gewenst.

Hoogachtend,

Cors van der Wal

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 12 apr 2009, 16:23

leuk fototje aangaande

Afbeelding
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 12 apr 2009, 16:25

Afbeelding
Groeten

Fred

DrsRob

Bericht door DrsRob » 12 apr 2009, 21:59

Alle vier de foto's stammen uit de periode, onmiddellijk vóór de algemeene invoering van jassen bij het Indisch leger. Alle vier zijn subalterne officieren; waar dit zichtbaar is, eerste luitenants. Alle vier zijn gekleed in de rokjas (de Indische variant van de overrok). Op de rok werden namelijk meestal gouden of zilveren lissen gedragen.
  • L.B. infanterie 1854. Dit, vanwege de smalle sabelkoppel en de sabel gelijk aan die van de landmacht van 1852.

R.B. Veldartillerie < 1854. De lichte kavalerie-sabel nr. 1 werd vanaf 1845 korte tijd gedragen door de beredenen van de veldartillerie.

L.O. Cavalerie. Giberne en koppel model 1836. Enige eigenaardige is dat zowel de rok, als de rokjas van de kavalerie twee rijen knopen had. Mss. is dat aan het eind van deze periode voor de rokjas veranderd, maar de brede koppel werd normaal alleen bij de rok gedragen.

R.O. Infanterie 1854 (zie L.B.) Op de kraag zitten duidelijk kraagpatten; die waren geel bij de infanterie, evenals de biezen langs de voorpanden en mouwopslagen.

DrsRob

Bericht door DrsRob » 13 apr 2009, 21:18

Mooie foto's overigens. Vooral die van de cavalerist is bijzonder.

corsvdw

Bericht door corsvdw » 13 apr 2009, 21:40

Mogelijk een domme vraag - maar betreffen al deze 4 foto's officieren van het Oost Indische Leger - of zit er ook een Veldleger man bij?

Mvgr,
Cors

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 13 apr 2009, 22:30

volgens mij niet..maar het vroege spul indien geen marine..tsja..ik zal er zo nog een uit deze serie plaatsen even geduld.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 13 apr 2009, 22:35

Afbeelding
Groeten

Fred

DrsRob

Bericht door DrsRob » 13 apr 2009, 22:52

corsvdw schreef:Mogelijk een domme vraag - maar betreffen al deze 4 foto's officieren van het Oost Indische Leger ...
Mvgr,
Cors
Volgens mij wel. De nonchalante wijze waarop het uniform wordt gedragen was onbestaanbaar in de Nederlandsche verhoudingen.
Zichtbare hemdsboorden en gestrikte dassen waren in Nederland ook niet gebruikelijk.
In dat licht is alleen R.O. ietwat twijfelachtig. Maar dan zou deze foto uit de periode 1855-1865 stammen en zou het om een plaatselijke adjudant gaan.
Kenmerk van de Indische uniform uit deze periode is wel dat op jassen kleinere knopen werden gedragen dan in Nederland en op Indische rokken. Een snelle vergelijking met foto's van Nederlandse officieren, leerde mij dat dit verschil niet echt duidelijk te zien is.

Wat de tweede serie betreft:
Zo te zien ook weer Indisch.
Een kenmerk van de rokjas voor infanterie en artillerie van het Indisch leger, is dat het voorpand gebiesd is, maar de kraag achter de kraagpatten niet. Dat is op deze foto's goed te zien.
L.O. draagt weer een kavalerie-giberne. Alleen de rokjas: nu duidelijk die van een artillerie-officier. Droegen artillerie-officieren on-officieel kavalerie-giberne's of kregen kavalerie-officieren op een gegeven moment rokjassen als de artillerie?
Ik neig naar de eerste mogelijkheid, gezien ook de sabel, nº. 1, die de goede man draagt.

DrsRob

Bericht door DrsRob » 27 apr 2009, 20:50

Fred,

Heb je nog meer van zulke foto's?

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 apr 2009, 14:47

dacht het zo niet. maar ga voor je kijken. Dan plaats ik ze vanzelf wel.
Groeten

Fred

DrsRob

Re: Tuniek der Officieren van ons Oost Indische Leger 1855-1894

Bericht door DrsRob » 08 jan 2019, 20:58

Ik ben er later achter gekomen dat het bij de bovenstaande foto's officieren van de schutterij betreft.

Plaats reactie

Terug naar “Knil”