Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

mariniers omstreeks 1930 in Suriname

Plaats reactie
Tim

mariniers omstreeks 1930 in Suriname

Bericht door Tim » 11 dec 2009, 19:37

Beste allen,

kan iemand beschrijven hoe Mariniers er rond 1930 te Suriname uitgezien zouden kunnnen hebben. :idea:

corsvdw

Re: mariniers omstreeks 1930 in Suriname

Bericht door corsvdw » 11 dec 2009, 21:56

Tim schreef:Beste allen,

kan iemand beschrijven hoe Mariniers er rond 1930 te Suriname uitgezien zouden kunnen hebben. :idea:

Beste Tim,

Ja, dat hopen wij te kunnen...

Het is in mijn navorsingswerk m.b.t. onze vooroorlogse Armee (w.o. Mariniers) in Suriname en de Nederlandse Atillen altijd opgevallen dat militaire eenheden (KNIL, de Antilliaanse Militie en de Mariniers) vanaf eind jaren '20 v.d. vorige eeuw - zulks w.b.t. hun gevechts/velduniform- feitelijk het KNIL Garoet uniform droegen.
Dat zal in de tropische omstandigheden van Suriname en Curacao ook wel als de meest praktische uniformering zijn ervaren.

M.b.t. het uitgaanstenue der mariniers heb ik geen kennis, evenwel heb ik er wel een foto van bijgevoegd (foto 1).

Foto 1
Mariniers in uitgaanstenue op de plantage Sint Kruis (Santa Cruz) te Curacao. De foto dateert van 18-10-1929.

Foto 2
Mariniers op Curacao tijdens een oefening. De foto is gemaakt in 1930.
Let op het KNIL Garoet uniform. Sommige Mariniers dragen de karakteristieke stro hoed der Mariniers/Marine. Andere Mariniers dragen de bamboehoed v.h. KNIL.

Voor degenen die het nog niet wisten.... Het KNIL was zowel gedeployeerd in Nederlands Indië (Oost Indië) en in Suriname en de Nederlandse Antillen (West Indië) - het laatste is eilaas bij velen nog steeds onbekend.
Het KNIL in West Indië had voor de oorlog een sterkte van ongeveer 350 man.

Het spreekt m.i. als vanzelf dat de uniformering van onze troepen in Suriname en Curacao (Nederlandse Antillen) de dato 1930 identiek met elkaar was.

Met vriendelijke groet,

Cors van der Wal

Afbeelding

Afbeelding

david daane bolier

Bericht door david daane bolier » 12 dec 2009, 11:50

Tim,

Als je www.overvalwagen.com doorvlooit kom je diverse interessante foto's tegen van vooroorlogse mariniers in Suriname en de West.

Succes!

Tim

Bericht door Tim » 12 dec 2009, 18:44

buitengewoon, mijn dank is nu al enorm groot, maar kan nog groter worden.

KNIL uniformering is nieuwe materie voor mij, dus ik moet nog veel leren. de uniformen waren gemaakt van de zgn Garoet stof, is er iets meer bekend over deze stof ? ik neem aan dat Garoet de plaatsnaam is ?

Tim

corsvdw

Bericht door corsvdw » 13 dec 2009, 15:48

Geachte Tim e.a.

Over het Garoet uniform kan m.i. nog heel veel gezegd worden. Eilaas is omtrent deze uniformstof en type uniform m.i. nog steeds geen goed standaard werk geschreven.

In verschillende nummers van Armamentaria heeft wijlen de heer C.A. Heshusius onder "Het KNIL op zoek naar een doelmatig veldtenue" enkele belangwekkende artikelen geschreven over o.a. het Garoet uniform.
Deze artikelen zijn zeker lezenswaardig en er staat veel informatie in. Eilaas ontbreekt m.i. tot nu toe een goed standaardwerk. Het is mijn mening dat -bijvoorbeeld- het Legermuseum eens een studiegroep in het leven dient te roepen om dit type Nederlandse uniform eens goed uit de doeken te doen.
Te denken valt o.a. aan het te boek stellen van officiële besluiten, productiecijfers - maar ook de officiële visie, doelstelling en ontwerp achter dit roemrijke uniform.

Ik hoop in de toekomst hieromtrent nog wel het e.e.a. te vermelden. Ga er grofweg vanuit dat Heshusius een 3-tal Garoet uniformen heeft geduid - evenwel weet ik niet of dit officiële benamingen zijn. Het zijn het Garoet A, B en C type. Niet vergeten mag worden dat er ook een zogenaamde Europese Garoet was (hetgeen o.a. door de Koloniale Reserve te Nijmegen werd gedragen).

De "grondstof" voor het Garoetuniform is door de jaren heen afkomstig geweest uit Japan :shock: Nederland en Indië zelf (productie o.a. in Garoet en Cheribon).

Tenslotte...
Het Garoet uniform was voor die dagen zeer modern te noemen. Het was gemaakt van een gladde katoenen stof in een moderne schutskleur. Het weefsel was erg sterk en ook voldoende luchtig in de tropen. Het zat redelijk comfortabel en was makkelijk uitwasbaar.
Vergeet in dat opzicht ook niet dat ten tijde van de introductie van dit uniform -1912- het Franse Leger bijvoorbeeld nog met donkerblauwe zware wollen capotjassen en de "Pantolons Rouges" was uitgerust!

Onderstaand een foto van 3 van mijn Garoet uniformen. Van links naar rechts een Garoet A, Garoet B en een Europese Garoet (Koloniale Reserve).

Mvgr,

Cors van der Wal

Afbeelding

Tim

Bericht door Tim » 13 dec 2009, 18:39

wederom hartelijk dank voor de grondige uitleg, ik heb ooit een klein stukje stof mogen aanschouwen en het is een bijzonder materiaal. is deze "camouflage" verkregen door verschillende kleuren draad te "verweven" tot de uiteindelijke stof ? en welke basiskleuren zouden dat dan kunnen zijn ? ...

corsvdw

Bericht door corsvdw » 17 dec 2009, 19:22

Geachte Tim,

M.b.t. je vraag zou ik geen beter antwoord kunnen geven dan dat wijlen de heer C.A. Heshusius in de Armamentaria Nummer 25 van 1990 heeft beschreven...

"Een grijsgroene katoenen stof - de stoffage bestond uit beurtelings groen en rood geverfde katoenen kettingdraden en ongeverfde linnen inslagdraden, die tesamen een zeer sterk weefsel vormden"

Nog een kleine toevoeging daarbij.
M.i. was er in dit verband sprake van een kruisweefsel.

Met vriendelijke groet,

Cors van der Wal

Tim

Bericht door Tim » 18 dec 2009, 19:58

beste,

Buitengewoon, nog een laatste vraag, zou iemand mij aan een stukje Garoet Knil uniformstof kunnen helpen, natuurlijk tegen vergoeding ?

Tim

tamboer

Bericht door tamboer » 06 jan 2011, 20:18

kijk ook eens in het boek : de marinier en zijn uniform , is zo links of rechts nog wel te krijgen denk ik , is echt een naslagwerk op dit gebied

tamboer

Bericht door tamboer » 10 jan 2011, 15:21

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Knil”