Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Hogere Zeevaartscholen

Het Fortje

Re: Hogere Zeevaartscholen

Bericht door Het Fortje »

Dit is helemaal nieuw voor me, maar wel een aparte kaart.
Antwerpen zeevaart school.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Als zeevaartschool wel ja.... :shock:

Dit is een zogenaamde staakmolen met halfopen voet. Wellicht is hij terug te vinden in de database op http://www.molenechos.org/
Het Fortje

Bericht door Het Fortje »

Zat verstopt in een bestand. Het pet-embleem van de Zeevaartschool Groningen. Speciaal voor de Groningers op dit forum.
Er zijn - zover ik weet - geen knopen van.
HZS Groningen1.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

ik ken iemand die hier een moord voor zou doen. overigens hogere zeevaartscholen? zijn er dan ook lagere en middelbare zeevaartscholen?
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland »

Zeevaartonderwijs in Nederland (situatie in 1978)

Lager Zeevaartonderwijs LBO Geïntegreerd scheepsgezel (matroos)
Midelbaar Zeevaartonderwijs MBO
Hoger Zeevaartonderwijs HBO Opleiding stuurlieden & machinisten

Middelbare School voor Scheepswerktuigkundigen (M.S.v.S.) MTS
Schoolvoor de Z.V.V.
Maritiem Instituut “De Ruyter” (sedert 5-1-1978) – opgericht als vereniging onder de naam “Zeevaartschool” op 08-01-1903
Stichting Zeeuwse Visserijschool (Vlissingen)

Historische achtergrond van de opleidingen tot scheepswerktuigkundigen.

Tot 1935 kende men binnen de opleiding tot scheepswerktuigkundige, de rijksdiploma’s “V.D.”, “A.”, “B.” en “C.”.
Sedert 1935 vond de opleiding tot scheepswerktuigkundige plaats aan de zeevaartscholen en machinistenscholen volgens de programma’s “BM” en “AM”. Deze opleidingen vielen tot 1968 onder het toenmalige M.N.O. en na 1968 onder het H.B.O. onderwijs.
De BM-opleiding werd afgesloten met een schooleindexamen voor het getuigschrift “BM”. Na het volbrengen van de wettelijk voorgeschreven praktijktijd van één jaar kreeg men op grond van het getuigschrift, het Assistenten-Diploma (“AD”). De bezitter van dit diploma was vrijgesteld van het eerste gedeelte van het later te behalen diploma “B”.
De AM-opleiding werd afgesloten met een schoolexamen voor het getuigschrift “AM”. Na het volbrengen van de wettelijk voorgeschreven praktijktijd van één jaar kreeg men op grond van dit AM-getuigschrift het Voorlopig Diploma (“V.D.”).
Naast de dagopleidingen volgens de programma’s “BM” en “AM” bestonden er de avondopleidingen en dagopleidingen die een voorbereiding gaven voor het rechtstreeks afleggen van het rijksexamen tot verkrijging van het Voorlopig Diploma. Deze avondopleidingen, welke inmiddels [1978] allemaal zijn opgeheven, waren hoofdzakelijk verbonden aan de voornoemde zeevaartscholen en machinistenscholen (behorend tot het toenmalige M.N.O.)
De dagopleidingen voor het Voorlopig Diploma waren en zijn nog steeds hoofdzakelijk verbonden aan een tiental L.T.S. en M.T.S. scholen, verspreid over het land. Tot 1968 behoorden deze opleidingen tot het U.L.N.O., na 1968 tot het M.B.O.

Ontwikkelingen binnen de opleiding tot scheepswerktuigkundige aan de Hogere Zeevaartscholen.

Sinds ongeveer zes jaar is de bezitter van het getuigschrift “BM”, die sinds 1935 alleen vrijgesteld was van het behalen van het eerste gedeelte van diploma “B” maar wel examen moet doen voor het diploma “A”, ook vrijgesteld van het examen voor diploma “A” (gedurende ongeveer 35 jaar werd het kennelijk wel nodig geacht dat hij examen deed voor diploma “A”.
Dit maakt de BM-opleiding attractiever voor de leerlingen terwijl de afgestudeerden beter in de markt liggen bij de reders omdat zij door bovenvermelde uitbreiding der faciliteiten voor de bezitters van een BM-diploma minder doorbetaald studieverlof voor vervolgdiploma’s behoeven te geven.

Het hoger zeevaartonderwijs heeft de mogelijkheid gekregen om naast de BM- en AM-opleiding een z.g. H.T.S.-structuur te ontwikkelen. Inmiddels is deze H.T.S.-structuur van experimenteel definitief geworden, onder voorwaarde dat de scholen die volgens deze structuur gaan werken hun BM-opleiding moeten afbouwen.
De betreffende scholen gaan nu werken onder de titel “H.T.S.-Zeevaart”. De afgestudeerden van deze opleidingen zijn opgeleid tot een zodanig theoretisch niveau dat zij de diploma’s “A.”, “B.” en “C.” zonder meer ontvangen na het volbrengen van de wettelijk voorgeschreven vaartijd.
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

verhelderend bedankt Ed
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

In 1974 begon ik aan de studie voor SWTK aan de Hogere Zeevaartschool te Amsterdam, volgens de HTS structuur. De school stond aan de Schipluidenlaan in het zuidwesten van de stad. Ik was intern, met huisvesting in het internaat aan de Prins Hendrikkade. Ik droeg dus de uniform, klasgenoten die elders woonden waren in burger.

Helaas werd het geen succes omdat ik al na enkele weken nog de enige klasgenoot was met HAVO, de rest waren VWO-bollebozen met veel meer wiskunst in hun mars dan ik. Omdat ik daarvoor geen studiebeurs kon krijgen had ik tegen het advies van de schoolleiding in geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een voorbereidend jaar te doen. Na de krokusvakantie was het met een cijferlijst waarmee je probleemloos de toto kon invullen dus uit met de pret. Ik wilde toch naar zee en kwam een paar maanden later op als WEMNT1 bij de KM. Die gaf een grondige opleiding elektronica op MTS-niveau en gaf me de gelegenheid om alsnog naar de HTS te gaan. Zo kwam het uiteindelijk toch nog goed ;)
Plaats reactie

Terug naar “Koopvaardij”