Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Margrietspeld

Marineman
Forumbaas

Margrietspeld

Bericht door Marineman » 21 dec 2011, 19:41

Geachte forumleden,

Recherches kunnen soms best wel ingewikkeld zijn. Ik ben nu op zoek naar een instellingsbesluit van de "Margrietspeld" welke al sinds jaar en dag op het militaire uniform gedragen mag worden-alhoewel sinds 2011 niet meer- en bestemd voor oud koopvaardij leden.

Ik kan dat met de beste wil van Google dus helemaal niet vinden als het er al is, een 2de is dat ik er geen foto van kan vinden inzoverre er schijnen meerder types van te zijn een met anker en een zonder anker. Welke is nu de juiste? Wie kan ons verder helpen.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Aale
Contacteer:

Re: Margrietspeld

Bericht door Aale » 21 dec 2011, 20:45

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=3257

Hier staan wel wat plaatjes.
Maar ik weet niet of het de juiste zijn.
____
Aale

rankin

Bericht door rankin » 21 dec 2011, 22:52

Marineman schreef:Geachte forumleden,

Recherches kunnen soms best wel ingewikkeld zijn. Ik ben nu op zoek naar een instellingsbesluit van de "Margrietspeld" welke al sinds jaar en dag op het militaire uniform gedragen mag worden-alhoewel sinds 2011 niet meer- en bestemd voor oud koopvaardij leden.

Ik kan dat met de beste wil van Google dus helemaal niet vinden als het er al is, een 2de is dat ik er geen foto van kan vinden inzoverre er schijnen meerder types van te zijn een met anker en een zonder anker. Welke is nu de juiste? Wie kan ons verder helpen.

Fred,

In het Voorlopig Kledingvoorschriftvoor de Koninklijke Landmacht 1944 staat genoemd bij punt 804 op blz.28:
Margrietspeldjes Ingevolge Legerorder 6/1943 wordt aan militairen van de Koninklijke Landmacht toegestaan op de uniform een speldje of knoopje, voorstellende een margrietbloem, te dragen en wel in het midden op de bovennaad van de linkerborstzak van de veldblouse of jas.

In het boek: "Alle Hens" van 320 Squadron staat in het overzicht van de "Daily Orders" het volgende vermeld: Dinsdag 9.02.43 Vanaf morgenavond 18u.00 zijn Margriet-speldjes verkrijgbaar bij Minderhout. Prijs tenminste 2 sh. Nogmaals wordt erop gewezen, dat het verboden is deze speldjes weg te geven.

Misschien kun je met deze info weer wat verder vorsen.....

NB: op de website van het NIMH staat ook e.e.a. vermeld over het Margrietfonds.

Groeten van Jack

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 22 dec 2011, 02:03

Zie: http://www.nederlandsemilitaria.com/vie ... 9&start=20

Bij mijn weten zijn de spelden met anker en margriet ver na de oorlog ingevoerd door de een of andere vereniging van koopvaardijpersoneel,
tijdens de oorlog werd uitsluitend de martgriet op een sluitspeld gedragen, en (ver) na de oorlog ook een medel op een rechte draagspeld.
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 22 dec 2011, 07:29

Wat er voor die tijd gebeurde weet ik niet maar vanaf 1975 (toen ik in dienst kwam) waren de speldjes te koop in de MSF-store. Dat was een winkeltje op de meeste kazernes en schepen, veelal niet meer dan een enkele vitrine, met diverse snuisterijen zoals wapenschildjes, zippo's, en andere hebbedingetjes voor de bemanning. De opbrengst kwam ten goede van het Marine Sanatorium Fonds. Het MSF was indertijd ook belanghebbende bij de uitgifte van de ons welbekende Naamboeken.

In mijn eerste tijd was het een echt speldje, met lange steel zoals veel reclamespeldjes uit de jaren '60. Ergens in de jaren '90 raakte ik mijn exemplaar kwijt en inmiddels waren de speldjes niet meer bij de MSF-stores verkrijgbaar. Op een markt tijdens de Vlootdagen stond er een standje (van de VVKM? In ieder geval een of andere niet officieel aan de KM verbonden stichting) waar weer margrietspeldjes verkrijgbaar waren. De voorkant was identiek maar de bevestigingswijze was veranderd. In plaats van een steeltje was er nu een pinnetje dat dwars door de stop heen gestoken moet worden, waarna er aan de binnenkant een klemmetje op geschoven moet worden. Ik heb er twee gekocht. Een ervan zit sindsdien op mijn nette Atjeh jasje onder de batons, het andere houd ik in reserve voor het geval ik de eerste weer zou verliezen. Onderstaand een fotootje van mijn setje.
Bintangs met Margrietspeld.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 22 dec 2011, 10:37

Heren.

Dank u voor de informatie. Maar ik denk dat wij er nog niet zijn. Het blijkt volgens mij dat er een fonds is welke de speldjes heeft verkocht voor het Sanatoruimfonds en die hebben geen verwantschap met de Koopvaardij.Maar gaven wel de Margrietspeldjes uit als je iets voor dit fonds had gedaan. (dankbetuigings speldje)

In het reglement van de Marine staan ze wel vermeld maar geen afbeelding. Of zal het aan de drager zelf worden overgelaten wat voor een margietspeld men wil dragen kwa maat en uitvoering?En met uitvoering bedoel ik dan met en zonder anker?
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 22 dec 2011, 11:49

De enige uitvoering die ik ooit op KM-uniformen heb gezien was altijd die zonder anker, zoals hierboven. Na bevestiging op het uniform is niet te zien of het speldje met steel of met pinnetje vast zit. Deze uitvoering was ook de enige die in de MSF-stores op kazernes en schepen verkocht werd, althans vanaf 1975 tot ergens in de jaren '90.

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 22 dec 2011, 17:18

Fred,

In voorschrift VS 2-1593 (Voorschrift Tenuen voor militairen) van 30 mei 2006 staat onder Hoofdstuk 10. Onderdeelsemblemen punt c.:
Margrietspeldje: militairen ingedeeld bij 11 Mortiercompagnie Luchtmobiele Brigade op rechterborstzak van de jas DT.
Voor het dragen van de onderdeelsemblemen is vooraf toestemming van de Uniformcommissie TCKL vereist.

Ik bezit ook een margrietspeldje als knoopsgat uitvoering.

Gr. Jan

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 22 dec 2011, 17:23

Jan,

Bedankt. Maar ik denk dat wij er voor moeten waken dit speldje en die welke door de ex koopvaardij gedragen word niet door elkaar tehalen. Temeer daar ik ook niet weet of er een verschil in beide spelden is aan te geven. Staat er in dat voorschrift geen afbeelding?
Groeten

Fred

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 22 dec 2011, 18:29

Fred,

Helaas geen afbeelding, kijk ook even op: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=3257

Groeten Jan

Lumax

Bericht door Lumax » 23 dec 2011, 13:59

Fred,
Ik heb een stukje in PDF format. (64 pg)
Hoe kan ik dit plaatsen?
Joop
ik stel prijs op correctie cq. aanvulling van mijn teksten.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 23 dec 2011, 14:13

Lumax schreef:Fred,
Ik heb een stukje in PDF format. (64 pg)
Hoe kan ik dit plaatsen?
Joop
Helaas. PDF formaat kan niet worden geplaatst. Wij zijn er wel mee bezig maar de beheerder van de bronbestanden is voor langerij tijd niet aanwezig en zoalng kan ik niets beginnen.
Groeten

Fred

rankin

Bericht door rankin » 23 dec 2011, 18:01

Weer wat gevonden over het "Margrietspeldje" (zonder anker) in het boek Uniformen en Emblemen van de Koninklijke Landmacht vanaf 1912 van M.Talens, blz.210:

Aan de militairen van de Koninklijke Landmacht wordt toegestaan op de uniform een speldje, voorstellende een margrietbloem, groot 10 mm, te dragen en wel in het midden op de plooi van de linkerborstzak van de jas-DT en tot 1983 op het jak-VT. De margrietbloem wordt gedragen ter herinnering aan hen, die als slachtoffer van het schrikbewind in Nederland en het voormailig Nederlands-Indië zijn gevallen. Het speldje werd gedurende de oorlogsjaren in Londen en in kamp Wolverhampton verkocht voor de prijs van ten minste 2 shilling waarbij de opbrengst ten goede kwam van het Prinses Margrietfonds. Toestemming tot dragen werd verleend bij MB van 11 mei 1943, nr. 25. Als noot wordt aangegeven dat er maximaal twee bijzondere onderscheidingstekens onder elkaar op de linker borstzak mogen worden gedragen!

Het lijkt er op dat de betekenis van het speldje in de na-oorlogse jaren is veranderd. Ook is het vreemd dat bij de landmacht toestemmingtot dragen werd verleend in mei 1943 terwijl de marine (in ieder geval het personeel van 320 squadron) al in februari 1943 een margrietspeldje konden kopen. Ik zelf heb er eind jaren '90 nog één gekocht via de groepscommandant; waar de opbrengst naar toe is gegaan...? Uit de voorschriften blijkt dat het margrietspeldje door de landmacht midden op de linker borstzak werd gedragen. Bij de marine zie je dat dit ook op het linker rever gedragen werd van de pij-jekker en de Atjeh-jas. Geen idee waar het speldje word gedragen op het baaijen-hemd.
Laatst gewijzigd door rankin op 23 dec 2011, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 23 dec 2011, 19:16

Ok..Het word hoe langer hoe vreemder vind ik.

Want wat is het nu. Een herineringsspeld voor de ex koopvaardij bemanning of een dankbetuigingsspeld?
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 24 dec 2011, 09:33

Even een persoonlijke overpeinzing. Dit alles lezende krijg ik de indruk dat het margrietspeldje uiteindelijk beschouwd moet worden als een soort fund-raiser, zoals de poppy's in Engeland. Verkocht t.b.v. een goed doel (dat in de jaren kennelijk ook nog wel eens veranderd is geweest) en waarvan het dragen op het uniform min of meer werd toegestaan. Na tientallen jaren is de oorspronkelijke betekenis weggezakt en is er een historisch al of niet juiste betekenis aan gegeven zoals het uitdrukken van een verbintenis met de koopvaardij. Hoe het de margrietstichting is vergaan weet ik niet. Vanaf ergens voor 1975 werd het speldje verkocht t.b.v. het MSF, dat o.a. in financiële moeilijkheden verkerend (ex-)marinepersoneel ondersteunde. Na het verdwijnen van de MSF-stores is de verkoop (al of niet in onderling overleg of goedvinden?) ter hand genomen door ik meen de VVKM, een stichting die zich bezighoudt met het redden van oude schepen van de KM.

Bij de KL is er een club die een eigen traditie heeft m.b.t. het speldje, zoals hierboven al aangehaald. Er bestaat ook een 5x5-je in zwart op groen van! De achtergrond daarvan is mij echter niet bekend.

In dat licht bezien vind ik het niet meer zo vreemd dat in de binnenkort te verschijnen editie van het VKM003 het speldje is verdwenen. Overigens zal dat mij niet beletten een verzoek in te dienen bij CKAB om zelf het speldje te mogen blijven dragen.

Voor wat betreft de plaats van het speldje: ik heb nooit anders gezien dan midden onder het setje batons, daarvoor is ook op het baaien hemd de plaats vastgesteld.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 24 dec 2011, 10:55

Paul.

Ik denk dat je het juist ziet. Inmiddels is mij bekend dat de speld gedragen als zijnde het teken voor "Ex Koopvaardij bemanning" als zodanig een niet juiste interpretatie is geweest. En van oorsprong een dankbetuigingsspeldje is geweest welke volgens de regels alleen maar op de dag van de uitreiking gedragen mag worden.
Door de oorlog is dit over het hoofd gezien.De speld met anker en margriet is van oorsprong het petembleem. Welke vaak verbouwd is tot reverspeld en later door de commercie is opgepikt.

Ik kan mij voorstellen dat het 5x5je door de KL word gedragen en wel bij de mortiercompagnie. Mijn kennis betreffende de KL is echter minimaal.
Groeten

Fred

korporaal
Moderator

Bericht door korporaal » 25 dec 2011, 14:33

Hoi Fred,

Hoe minimaal je KL kennis ook is zit je wel juist met je redenatie.
Het groene 5*5 embleem is in ieder geval niet KM gedragen.
Groeten Jurgen

Herinner je gisteren, droom van morgen. Maar leef vandaag!

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 13 mei 2012, 09:27

Vond een intressant stuk in het blad "Onze Marine uit 1945.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 13 mei 2012, 15:12

Het artikel hierboven gaat duidelijk over een margriet MET anker, dat is niet hetzelfde als de speld zoals die sinds jaar en dag bij de KM gedragen wordt en die ik ergens hierboven heb laten zien. Wanneer en hoe dat is ingesteld blijft dus onduidelijk. Overigens is de herziene versie van VKM003 nog steeds niet verschenen dus mag het speldje nog steeds gedragen worden.

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 13 mei 2012, 17:19

Paul Joosten schreef:Het artikel hierboven gaat duidelijk over een margriet MET anker, dat is niet hetzelfde als de speld zoals die sinds jaar en dag bij de KM gedragen wordt en die ik ergens hierboven heb laten zien. Wanneer en hoe dat is ingesteld blijft dus onduidelijk. Overigens is de herziene versie van VKM003 nog steeds niet verschenen dus mag het speldje nog steeds gedragen worden.
Voor het dragen van dit speldje bij de KL, zie bijlage (voorlopig kledingvoorschrift 1944)
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Plaats reactie

Terug naar “Koopvaardij”