Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Onbekend uniform/uitrustingsstuk

Plaats reactie
Duifke

Onbekend uniform/uitrustingsstuk

Bericht door Duifke » 29 jul 2019, 13:35

Kwam onlangs in het bezit van een kavel marine uniformen uit 1950. Meeste zijn bekend zoals hemdkragen, borstlapjes, britse RN moneybelt en rouwkrans. Onbekend zijn de blauw/wit geruite stukken links op de foto en het witte zakje in het midden. Geruite zakken werd mij verteld dat dit kussenslopen zijn. Kan iemand dat bevestigen? Beddegoed was blauw/wit maar was volgens mij gestreept en niet geruit. Hoor het graag als iemand hierover meer kennis bezit.
Marine spullen uit de vijftiger jaren a.jpg
Marine spullen uit de vijftiger jaren b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marineman
Forumbaas

Re: Onbekend uniform/uitrustingsstuk

Bericht door Marineman » 29 jul 2019, 13:42

kussenslopen INDERDAAD. deze werden met oog op de hygiëne niet door de marine standaard verstrekt bij uitzending naar de tropische gebieden , en er was dus ook geen standaard model aanwezig, je moest deze zelf van huis meenemen.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor » 29 jul 2019, 18:21

Het witte zakje is waarschijnlijk het " zakje naai ". Oftewel het zakje voor de naai benodigdheden.

Duifke

Bericht door Duifke » 31 jul 2019, 13:02

Bedankt heren dat bevestigd toch een vermoeden wat ik reeds had en een mening die ik reeds mocht ontvangen. Denk dat in de tijd van hangmatten een kussen meer een stuk was dat gemakkelijk op een andere manier kon worden geimprovisieerd. Maar natuurlijk toch weer leuk om iets van deze minder beschreven stukken te zien. Maar als we dan over hygiene spreken vraag ik me af hoe bijvoorbeeld in de vooroorlogse tijd de schepelingen hun kleding verschoonden als dat inderdaad gebeurde.
Zie dat het dienstvak wasser pas in de mid jaren 50 werd ingesteld. Waren er voor die tijd reeds voorzieningen voor de schepelingen aan boord om hun was te doen of gebeurde dat gewoon in een emmertje of wasbak. Ben benieuwd of iemand hierover een idee heeft.

TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor » 31 jul 2019, 17:00

Ik heb wel eens oude plaatjes gezien dat dit baksgewijs gebeurde, het wassen van de plunje. Gebeurde meestal aan dek.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 01 aug 2019, 17:51

Heb wel eens gehoord dat vuile plunje aan een touw gebonden overboord werd gezet. Na verloop van tijd was het dan weer 'schoon' en kon het weer worden binnengehaald.

Carla Castanedos

Bericht door Carla Castanedos » 01 aug 2019, 20:17

Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.

Duifke

Bericht door Duifke » 03 aug 2019, 02:01

Geweldig, duidelijker kan het niet.
Prachtig relaas van het leven bij de KM in vroegere tijden.
Heb nog een leuke herinnering uit de jaren 80 toen we ingedeeld bij STANAVFORLANT een oefeninghadden met de Spaanse marine.
Op een gegeven moment kwam een Spaanse jager (ex-US van net na de oorlog) langszij en over delen van het dek waren lijnen gespannen waar fiers een hele partij wasgoed zat te wapperen en drogen:) En soort van pavoerseerplan van de spanjaarden.

Carla Castanedos

Bericht door Carla Castanedos » 04 aug 2019, 20:03

Duifke schreef:
03 aug 2019, 02:01
over delen van het dek waren lijnen gespannen waar fiers een hele partij wasgoed zat te wapperen en drogen:)
Ja precies, op oude foto's zie je dat ook wel eens. Bijvoorbeeld: http://dennilfloss.blogspot.com/2013/08 ... ought.html of: https://www.shipsnostalgia.com/gallery/ ... er/cat/524
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.

Carla Castanedos

Bericht door Carla Castanedos » 04 aug 2019, 20:06

Deze vond ik ook nog, schepelingen die de was doen aan dek: https://www.ebay.ie/itm/1902-WASH-DAY-L ... 2207486790

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”