Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Britse dufflecoat bij de Koninklijke Marine

Plaats reactie
Javazee

Britse dufflecoat bij de Koninklijke Marine

Bericht door Javazee »

Ik heb mij de laatste tijd verdiept in het gebruik van de dufflecoat bij de Koninklijke Marine tussen 1940 en begin jaren '70. Dit door veel foto-onderzoek gedaan te hebben bij het NIMH.

Voorgeschiedenis
De bekende jassen met houtje-touwtjessluiting, ontleenden hun naam aan duffel, een zware, ruwe stof die oorspronkelijk in de Belgische gemeente Duffel werd vervaardigd. Dankzij de export van dit laken groeide Duffel uit tot een zeer vermaarde, rijk bewoond gebied met buitengewoon veel mooie huizen.
Rond 1850 ontwikkelde de Britse fabrikant van bovenkleding John Partridge de eerste versie van de duffelcoat. De capuchon en de houtje-touwtjessluiting bleken populair en de jas verspreidde zich in die tijd door heel Europa. Rond 1890 kocht de Britse Admiraliteit de jas in grote hoeveelheden voor de Royal Navy van meerdere fabrikanten, waar het de "konvooijas" werd genoemd. De marine gaf tijdens de Eerste Wereldoorlog een camelkleurige variant uit. Het ontwerp van de jas werd tijdens de Tweede Wereldoorlog enigszins gewijzigd en op grote schaal uitgegeven binnen de Royal Navy. (foto 1) Maar ook buiten de RN werd de jas gedragen, zo werd de jas bekend onder de naam 'Monty coat', naar de Veldmaarschalk Montgomery. (foto 2) In de jaren '50 kwamen werden veel van de jassen afgestoten en opgekocht door handelaars waardoor ze ook op grote schaal door burgers gedragen werden. (foto 3) De jassen waren goedkoop, van goede kwaliteit en lekker warm. Toen de militaire surplus opraakte zijn bedrijven de jassen zelf gaan produceren en in de jaren '60 waren ze een ware trend. De jassen zijn ook terug te zien in vele films. De bekendste drager van een dufflecoat moet toch wel Paddington zijn. (foto 4)

De dufflecoat bij de Koninklijke Marine
In de meidagen van 1940 ontsnappen ruim 20.000 zeelieden van marine, koopvaardij en de visserij uit bezet Nederland, onder meer naar Engeland. Zo kwam het dat gedurende de oorlogsjaren de K.M. verschillende kleding heeft overgenomen van de Britse Royal Navy, bijvoorbeeld de battledress, de rangonderscheiding op de overjas werd verplaatst van de mouw naar de schouder en de adoptie van de dufflecoat.

Constateringen
1. De jas werd door alle rangen gedragen, dus van matroos tot officier. (foto 5-6)
2. In de oorlogsjaren zie je enkel de camelkleurige variant. Na de oorlog raakt ook de marineblauwe variant in gebruik. (foto 7)
3. Opvallend is dat op foto's duidelijk te zien is dat niet alle jassen de houtje-touwtjessluiting hebben, die juist zo typerend is voor de jas, maar gewone ronde knopen. (foto 7)
4. De jassen zijn vermoedelijk tot begin jaren '70 gedragen binnen de K.M., ik heb in ieder geval geen fotobewijs gevonden dat de jassen gedragen werden na die tijd. (foto 8.)
5. De naoorlogse marineblauwe versie is ook door Nederlandse confectiebedrijven geproduceerd, wat doet vermoeden dat de jassen wijdverspreid waren binnen de K.M. Een voorbeeld hiervan is het confectiebedrijf H.C. Heesen uit Dinxperlo in de Achterhoek. (foto 9-10)

Vragen
Er zijn nog een aantal vragen en onzekerheden, dus mocht iemand hier aanvullingen of verbeteringen hebben dan hoor ik het graag!
- Is er een voorschrift over het gebruik van de dufflecoat binnen de K.M.?
- Is er een besluit geweest met het afschaffen van de jas uit de K.M. of is de jas meer geleidelijk verdwenen?
- Zijn er meer confectiebedrijven bekend die deze jassen hebben geproduceerd?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Javazee op 20 jul 2021, 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Javazee

Re: Britse dufflecoat bij de Koninklijke Marine

Bericht door Javazee »

Aanvullende foto's 4-5-6
Laatst gewijzigd door Javazee op 19 jul 2021, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Javazee

Bericht door Javazee »

Aanvullende foto's 7-8
Laatst gewijzigd door Javazee op 19 jul 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Javazee

Bericht door Javazee »

Aanvullende foto's 9-10
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Een aardig en voor mij onbekend stukje geschiedenis. Ik ben in 1975 in dienst gekomen en kan me dergelijke jassen niet herinneren. Dat zegt niet zo heel veel want mijn geheugen is meermaals onbetrouwbaar gebleken maar goed. Wat er het meest op lijkt in mijn ogen is de lange winterjas; pijjekker of paletot genaamd. Voor de oorlog had je nog de boernoes die ook van dikke wollen(?) stof vervaardigd was. Fred weet ongetwijfeld meer.
Javazee

Bericht door Javazee »

Qua looks is de dufflecoat denk ik het beste te vergelijken met de Boernoes, gezien de capuchon en lengte van de jas. Maar in gebruik verschilden ze dan weer. Volgens mij werd de Boernoes alleen bij officiële gelegenheden gedragen en was de dufflecoat meer een werkpaard.
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”