Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Koninklijk bezoek a/b Hr.Ms. Java, 1926

Plaats reactie
Ed van Engeland

Koninklijk bezoek a/b Hr.Ms. Java, 1926

Bericht door Ed van Engeland » 20 aug 2013, 23:09

Onlangs raakte ik in bezit van deze prachtige foto (29 x 23 cm). Op deze buitengewoon scherpe en gedetailleerde opname is H.M. Koningin Wilhelmina met H.K.H. Prinses Juliana te zien samen met de equipage van Hr.Ms. lichte kruiser Java, tijdens een bezoek op 25-09-1925 aan Nieuwediep. De foto draagt op de achterzijde het opschrift "Gekregen 12 Augustus 1926 a/b Hr.Ms. Java van Kolonel Quant". Vanwege de scherpte zijn uniformdetails zeer goed zichtbaar evenals allerlei andere opmerkelijke zaken die ik graag wil delen met andere geïnteresseerden in marine-uniformen.

Hr.Ms. Java werd op 31-05-1916, midden in de eerste wereldoorlog, op stapel gezet bij de bouwwerf Kon.Mij. De Schelde te Vlissingen. De bouw verliep door allerlei oorzaken weinig voorspoedig, zodat de tewaterlating pas na bijna 5 jaar plaatsvond, op 09-08-1921. Daarna duurde het nog eens bijna 4 jaar voordat de lichte kruiser in dienst werd gesteld op 01-05-1925. In de zomer van 1925 maakte de Java haar eerste zeereis naar Noorwegen en na terugkeer in Nieuwediep en voordat het schip aan haar term in Oost-Indië zou beginnen vond het hoge bezoek plaats.

Naast koningin Wilhelmina zit de commandant van Hr.Ms. Java, de KtZ L.J.Quant, gekleed in de grote tenue voor marineofficieren, en naast prinses Juliana zit de commandant der marine te Willemsoord (Den Helder) Viceadmiraal C. Fock, gekleed in de grote tenue voor vlagofficieren, hij draagt als halsversiersel het commandeurskruis 1e kl. van de Orde van St.Olaf (Noorwegen). Naast hem zit, gekleed in de kleine tenue met de nestels van een adjudant van H.M., viceadmiraal P.Baduin (MWO4). Geheel rechts staat de adjudant van H.M. de LtZ1 C. Baron de Vos van Steenwijk (RMWO4), eveneens gekleed in de kleine tenue. Achter prinses Juliana staat de luitenant, tevens commandant, van het mariniersdetachement aan boord, in grote tenue met helmhoed.

Op de foto zijn verschillende interessante details te zien. Om te beginnen dragen alle officieren de grote tenue, met modeldecoraties, zoals voorgeschreven bij koninklijk bezoek. Voorts valt op dat de onderofficieren en minderen hun onderscheidingen en decoraties dragen "hangend aan het lint" terwijl de officieren hun decoraties opgemaakt dragen, dus liggend op het lint, zoals sedert ca. 1905 gebruikelijk.

Het KB van 21 oktober 1924, nr.40, bepaalde dat per 1 januari 1925 een nieuwe "platte" pet met zwart verlakte klep, werd ingevoerd. Het "conducteurspetje" M1857 had een afdraagperiode van 3 jaar, tot 1 januari 1928.De onderofficieren van de vloot dragen de nieuwe pet, dat kon ook niet anders want zij beschikten niet over een ceremonieel tenue, doch de mariniers daarentegen dragen nog het zeventig jaar oude "centenbakkie" of "conducteurspetje" en niet de nieuwe pet; schijnbaar golden voor vloot en mariniers verschillende termijnen. Overigens is geheel links op de foto een onderofficier der mariniers te zien die wel de nieuwe pet draagt...
Het is ook interessant dat niet alle mariniers het zwartlederen "bokkentuig" dragen, terwijl je dat wel zou verwachten vanuit de gedachte "eenheid van tenue". Kortom, hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet... enjoy!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Het Fortje

Re: Koninklijk bezoek a/b Hr.Ms. Java, 1926

Bericht door Het Fortje » 21 aug 2013, 00:18

Prachtige foto en bedankt voor de toelichting.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 21 aug 2013, 09:41

Zeker een mooi 'zoekplaatje'! Opvallend vind ik beide heren (voor ons) rechts naast Juliana. De eerste heeft zeer uitgebreid borduursel onder aan de mouwen en op de kraag, de man daarnaast is vice-admiraal in een tenue dat nauwelijks van dat van heden verschilt. Hij is ook de enige met ankers (korpsonderscheidingsteken Zeedienst) op de revers. Gezien de nestel is hij Adjudant van HM, gezien de rang mogelijk hoofd van het militaire huis. Hij zal dus niet tot de bemanning of het ontvangstcomité behoord hebben en niet onder de eenheid van tenue vallen? Wie maakt er een uitgebreide duiding van al hetgeen we hier op de foto zien? Dat is deze plaat wel waard denk ik!

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 21 aug 2013, 14:17

Paul Joosten schreef:Zeker een mooi 'zoekplaatje'! Opvallend vind ik beide heren (voor ons) rechts naast Juliana. De eerste heeft zeer uitgebreid borduursel onder aan de mouwen en op de kraag, de man daarnaast is vice-admiraal in een tenue dat nauwelijks van dat van heden verschilt. Hij is ook de enige met ankers (korpsonderscheidingsteken Zeedienst) op de revers. Gezien de nestel is hij Adjudant van HM, gezien de rang mogelijk hoofd van het militaire huis. Hij zal dus niet tot de bemanning of het ontvangstcomité behoord hebben en niet onder de eenheid van tenue vallen? Wie maakt er een uitgebreide duiding van al hetgeen we hier op de foto zien? Dat is deze plaat wel waard denk ik!
Misschien moet je even beter lezen Paul :)

kepie1940
Contacteer:

Bericht door kepie1940 » 21 aug 2013, 21:56

Een hele mooie foto @. Hierbij nog een aantal foto's van het vernoemde bezoek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 21 aug 2013, 22:28

Ja. Heel mooie foto's Kepie, maar mag de resolutie in het vervolg iets minder. Anders krijg ik weer een rekening van de hosting guys met een gepeperde rekening wegens overschrijding van de limiet. En aangezien ik nog steeds niet in de kwoot 500 sta!
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 21 aug 2013, 23:51

Ed van Engeland schreef:Misschien moet je even beter lezen Paul :)
:oops: Sorry Ed :oops: gebiologeerd door de foto had ik in eerste instantie een flink stuk van je tekst overgeslagen. Toch blijven er nog wel wat details over vermoed ik... :wink:

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 22 aug 2013, 08:45

Marineman schreef:Ja. Heel mooie foto's Kepie, maar mag de resolutie in het vervolg iets minder. Anders krijg ik weer een rekening van de hosting guys met een gepeperde rekening wegens overschrijding van de limiet. En aangezien ik nog steeds niet in de kwoot 500 sta!
Toch stelt die hoge resolutie ons instaat ons te verbazen over de manier waarop de matroos, die achter de aangetreden erewacht van mariniersstaat, zijn mutslint draagt; het lijkt wel of hij er een strikje in heeft gelegd en dat in een tijd waarin de strik in het mutslint al lang afgeschaft was...
Overigens kan deze foto ook de reden zijn waarom een deel van de mariniers op de groepsfoto het bokkentuig draagt, ze maakten n.l. eerder deel uit van de aangetreden erewacht.

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”