Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Wie kan mij helpen?

Plaats reactie
ferdinandgies

Wie kan mij helpen?

Bericht door ferdinandgies »

Hallo Allemaal,

Mijn opa is in 1938 bij de genie begonnen op 2-11-1938 als dienstplichtige en 7-10-1939 als korporaal ontslagen uit dienst. In wo2 heeft hij in het verzet aan sabotagehandelingen mee gewerkt. 15-9-1945 is hij als OVW'er bij het utrechts bataljon 1-5RI ingedeeld als tijdelijk 1e luitenant. 7-11-1945 opmars naar Indië 25-11-1945 in Southampton ingescheept .1-4-1947 tijdelijk sergeant "B" devisie 1/C II .en 1-6-1947 overgeplaatst naar 5e Veldcie genietroepen. 5-5-1948 bijgevoegd eigen regiment (Y comp. 1-5RI) i.v.m. demobilisatie 31-5-1948 3-7-1948 terug in nederland. Ingedeeld bij 1e reg. Pioniers (depot pioniers utrecht). Eervol ontslagen 1-4-1950. Dat is een beetje de voorgeschiedenis. Nu de vragen .
Ik heb 2 pasfoto's bijgevoegd wat voor kleding draagt mijn opa hier precies?
En bij 1-5RI liep mijn opa omdat hij genie was, wel met de genie rangen?

Met vriendelijke groet,

Ferdinand Gies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schiavona13
Moderator

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door Schiavona13 »

Beste Ferdinand,

Allereerst welkom op het forum
Op de eerste foto lijkt het een Britsh P40 Battledress jacket te zijn , Nederland heeft dit model tijdens de oorlog al ingevoerd als standaard kleding voor de troepen . En de foto zou ik dateren als uit 1945
De tweede foto is in Indië gemaakt en hij draagt een tropenuniform
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels
ferdinandgies

Hallo schiavona,

Bedankt voor het welkom en de informatie.
De onderscheiding op de eerste foto? Lijkt op orde en vrede baton!?
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

ferdinandgies schreef: 08 jan 2021, 06:52 De onderscheiding op de eerste foto? Lijkt op orde en vrede baton!?
Dat lijkt me ook. Het besluit om het Ereteken voor Orde en Vrede in te stellen werd in december 1947 genomen en in januari 1948 in de Staatscourant gepubliceerd, de foto moet dus van 1948 of later zijn.
Het is trouwens mogelijk om zijn Staat van Dienst op te vragen als je meer wilt weten over zijn carrière, zie deze pagina voor meer informatie.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
ferdinandgies

Hallo spraakverwarring,
De voorgaande informatie en foto's komen uit de staat van dienst. Maar zo kwamen bij mij de vragen naar boven van de tenue's, en of hij zijn eigen wapen genie dan gedragen zou hebben . Omdat 1-5RI infanterie is.
Groetjes, Ferdinand.
Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Landmacht”