Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

De Bescherming Bevolking

Plaats reactie
cartridges
Contacteer:

De Bescherming Bevolking

Bericht door cartridges »

Er is nog een organisatie geweest die je kunt bestempelen als paramilitair, de Bescherming Bevolking (BB).
Deze organisatie is in 1952 opgericht als onderdeel van de civiele bescherming van Nederland.
Ook de BB had een eigen uniform, eerst een blauwe overall (vanwege geldgebrek) maar vanaf de jaren 60 werd een nieuw grijs uniform ingevoerd. De Bb had een eigen systeem van rangen, waarbij de verschillende onderdelen binnen de BB hun eigen kleuren hadden van rang onderscheidingstekens.
In mijn collectie zit een jasje van een plaatsvervangend pelotonscommandant van de ABC-dienst van de BB (vandaar de paarse schouderstukken) met de rang "officier derde klasse".

[ external image ]
Kijk voor meer informatie over mijn collectie van de bescherming bevolking eens op http://www.bescherming-bevolking.jimdo.com
Schiavona13
Moderator

Re: De Bescherming Bevolking

Bericht door Schiavona13 »

zeer interessant allemaal, heb ook net even een blik geworpen op je site , ook erg leuk om allemaal te zien
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels
Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland »

"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"
patrickh

Bericht door patrickh »

Deze gaat mijn verzameling verlaten, maar wil hem hier toch even tonen, vlag BB:

[ external image ]
Afficheverzamelaar, heb je wat liggen, geef me een berichtje!
cartridges
Contacteer:

Bericht door cartridges »

Mooie vlag! Heb er zelf ook eentje in de collectie zitten.
Deze vlaggen werder vooral tijdens wervingen gebruikt om de stand wat meer en herkenbaarder aan te kleden.
Kijk voor meer informatie over mijn collectie van de bescherming bevolking eens op http://www.bescherming-bevolking.jimdo.com
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ben aangestoken. Heb wel wat met soort para-militaire organisaties. Ik ga meer eens zoeken naar items.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Plaats reactie

Terug naar “Paramlitaire Organisaties”