Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Instellings info halwings MLD

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dr.Bedlo
Moderator
Berichten: 4841
Lid geworden op: 28 aug 2007, 18:18
Locatie: Groningen

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Dr.Bedlo »

Een schrijven van de Uniform-commissie, Nr. 346 van 4 mei 1948 adviseerde dat het onderscheidingsteken voor Boordwerktuigkundige hetzelfde zal zijn als or vliegtuigtelegrafist (z.g. halve vink) met dien verstande, dat de letter “T” vervangen zal worden met de letter “M” Hoewel de letter M duidt op Mecano (de algemeen in gebruik zijnde benaming voor een vltg. Boordwerktuigkundige) en niet op werktuigkundige, wordt om praktische redenen aan deze letter de voorkeur gegeven (“B” zou duiden op bommen, terwijl “W” reeds wordt gebruikt voor Waarnemer).
Met een schrijven van de Minister van Marine (Az.89/206/165/47) werd bepaald: Het onderscheidingsteken voor het brevet boordwerktuigkundige is overeenkomstig, het in de bijlage van C.Z. 980 afgebeelde onderscheidingsteken voor het brevet van Vliegtuigschutter/Telegrafist met dien verstande, dat de letters TS worden vervangen door de letter “M”.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Gebruikersavatar
Dr.Bedlo
Moderator
Berichten: 4841
Lid geworden op: 28 aug 2007, 18:18
Locatie: Groningen

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Dr.Bedlo »

Vind het wel vreemd. dat vele brevetten van de MLD pas na de oorlog per KB vastgesteld , nu al eerder werden vastgesteld. Heel erg verwarrend
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Moderator
Berichten: 2545
Lid geworden op: 02 sep 2007, 17:11
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Paul Joosten »

Verwarrend wellicht maar niet vreemd. In je verhaal over radiomonteurs lezen we immers ook dat veranderingen, vooruilopend op een KB, per bekendmaking Zeemacht worden uitgebracht.
Gebruikersavatar
Duifke
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 jun 2013, 03:00
Locatie: Sydney Australie

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Duifke »

Zeker verwarrend maar het waren verwarrende tijden.
Gedurende de oorlog hadden we enkele MLD squadrons in England en een Squadron van de Luchtstrijdkrachten (Landmacht).
Men begon reeds gedurende de oorlog plannen te maken voor de wederopbouw na de oorlog.
De oorlog tegen Japan was nog onbeslist.
Na de bevrijding van het zuiden van het land begon men meteen met de werving van o.a. de OVWérs.
De squadrons waren al bemand met een mengelmoes van LSK en MLD personeel.
In 1944 is toen de luchtvaartcommissie opgericht.
Hierin vinden we dan dat twee MLD squadrons en het LSK squadron werden ingedeeld en die vielen onder de Minister van oorlog.
EDen squadron bleef ingedeeld on de Minister van Marine en was voorbestemd voor de toekomstige inzet op een vliegdekschip.
De luchtvaartcommissie bepaalde alles op het gebied van opleidingen, toelagen, uniformen en uitmonsteringen.
Het besluit uit April 1945 bepaald dan ook de toelagen voor het luchtvarend personeel, ik vermoed dat dit personeel betreft van zowel de LSK als de MLD ingedeeld in de luchtvaartcommissie. Hierbij werden ook ingesteld de brevetten zoals voorheen vermeld.
Dus die waren bestemd voor zowel MLD als LSK personeel. Of die zijn uitgegeven en gedragen is nog een raadsel.
Gezien de aantallen van het brevet S neem ik aan dat die wel zijn aangemaakt.
Japan caputileerde eerder dan verwacht maar Nederland werd geconfronteerd met het conflictt i n Ned Indie.
De squadrons gingen hier dan ook aan deelnemen.
Eind jaren 40 werden die squadrons wederom bij de MLD ingedeeld.
Dan zien we weer verschillende circulaires met de instelling van zuiver MLD brevetten.
De in het besluit van april 1945 genoemde en ingestelde brevetten zijn mijn inziens dan ook vastgesteld voor zowel LSK als MLD personeel voor de periode 1945 tot eind jarne 40.
Hoop dat mijn verhaal niet te verwarrend is
Gebruikersavatar
Duifke
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 jun 2013, 03:00
Locatie: Sydney Australie

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Duifke »

Dr.Bedlo schreef: 01 mei 2021, 13:55 Een schrijven van de Uniform-commissie, Nr. 346 van 4 mei 1948 adviseerde dat het onderscheidingsteken voor Boordwerktuigkundige hetzelfde zal zijn als or vliegtuigtelegrafist (z.g. halve vink) met dien verstande, dat de letter “T” vervangen zal worden met de letter “M” Hoewel de letter M duidt op Mecano (de algemeen in gebruik zijnde benaming voor een vltg. Boordwerktuigkundige) en niet op werktuigkundige, wordt om praktische redenen aan deze letter de voorkeur gegeven (“B” zou duiden op bommen, terwijl “W” reeds wordt gebruikt voor Waarnemer).
Met een schrijven van de Minister van Marine (Az.89/206/165/47) werd bepaald: Het onderscheidingsteken voor het brevet boordwerktuigkundige is overeenkomstig, het in de bijlage van C.Z. 980 afgebeelde onderscheidingsteken voor het brevet van Vliegtuigschutter/Telegrafist met dien verstande, dat de letters TS worden vervangen door de letter “M”.
Hierop twee opmerkingen:
Er wordt geproken van het brevet TS (Telegrafist / Schutter) wat erop duidt dat het brevet voor schutter S wel reeds was vastgesteld. Neem aan dat dit het gevolg was van het besluit van april 1945.

Je schrijft dat men koos voor M voor Boordwerktuigkundige. In het besluit van april 1945 was reeds een brevet met de letter B vastgesteld voor de bommenrichter.
Gebruikersavatar
Duifke
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 jun 2013, 03:00
Locatie: Sydney Australie

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Duifke »

Dus het lijkt erop dat de uniformcommissie vanaf 1948 begon met het vaststellen van de MLD brevetten.
Het brevet voor schutter wordt weer de MS welek de letter S gaat vervangen.
Dus het brevet S is als het is gedragen alleen maar in de periode 1945 tot 1948.
Gebruikersavatar
Duifke
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 jun 2013, 03:00
Locatie: Sydney Australie

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Duifke »

Paul Joosten schreef: 01 mei 2021, 15:26 Verwarrend wellicht maar niet vreemd. In je verhaal over radiomonteurs lezen we immers ook dat veranderingen, vooruilopend op een KB, per bekendmaking Zeemacht worden uitgebracht.
In deze periode vielen niet al het luchtvarend personeel onder de minister van marine maar de minister van oorlog. Daarom kunnen we denk ik de brevetten niet terugvinden in de bekendmakingen of circulaires voor de marine
.
Plaats reactie

Terug naar “Vlieger wings”