Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Vliegerwing voor 1940

Alex

Vliegerwing voor 1940

Bericht door Alex » 07 dec 2008, 16:41

Hallo Allemaal,

Voor mijn Gala pak van een kapitein vlieger ben ik op zoek naar een orginele vliegerwing van voor 1940. Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen waaraan ik deze aan kan herkennen en misschien zelfs waar ik deze zou kunnen vinden? Ik ben op zoek naar de speld, niet de geborduurde.

Alex

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 07 dec 2008, 22:36

Kijk eens in het boek "Het Vliegerkruis"(H.G. Meijer & R.Vis), blz. 218.
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Alex

Bericht door Alex » 09 dec 2008, 11:04

Bedankt voor uw reactie, heb het boek meteen besteld. Verdere informatie is altijd welkom!

Alex

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 09 dec 2008, 15:08

Alex,

probeer ook eens kennis te nemen van het volgende boek van Christopher Ailsby

allied combat medals of world war 2

isbn 0-85059-927-x

Een misleidende titel want hoewel het over medailles gaat worden ook de wings uitgebreid behandeld!
Laatst gewijzigd door Marineman op 09 dec 2008, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

jan viotta

vooroorlogse wing

Bericht door jan viotta » 11 dec 2008, 23:56

Hi Alex

een vooroorlogse, metalen of vergulde vlieger wing van de LVA is (bijna) niet aan te komen en heb ik nog niet eerder aangeboden gezien.

De wing van Kepie is er een van Begeer en is inderdaad na-oorlogs (officieel ingesteld in 1948) en praktisch onveranderd tot de jaren 80 gebruikt. Deze is echter haast identiek en nauwelijks met het blote oog te onderscheiden van een vooroorlogse uitvoering van Begeer. De na-oorlogse versie is nog goed aan te komen als je marktplaats in de gaten houd of beurzen afgaat en zeker een ouder, gepatineerd, model ( jaren 50/60) kan prima op jouw uniform.

Op deze foto zie je het verschil tussen de uitvoering tot eind jaren 60/begin jaren 70, en daarna (tot jaren 80) waarbij de laatste meer "glimt" (foto eigen verzameling):
Afbeelding

Dan is er ook nog een andere (vooroorlogse) versie van Begeer die er sterk op lijkt maar waar de vleugel uiteinden licht "naar boven" zweven. Een prachtig model!
(foto van internet)
Afbeelding

Naast Begeer waren er meerdere leveranciers van vliegerwings, in het boek "het vliegerkruis" staan een paar mooie voorbeelden,

Overigens waren de meest wings die op het uniform werden gedragen geborduurd en die zie kom je nog wel eens tegen op MP of eBay ( er staat er nu een op eBay voor een te hoge vraagprijs overigens)- metalen wings werden minder gedragen en zijn dus schaarser!

Tot slot nog een foto van een vooroorlogs uniform met wing uit de verzameling van het Schildershuis in Driebergen, als referentie...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jan viotta op 14 sep 2010, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

korporaal
Moderator

Bericht door korporaal » 22 dec 2008, 21:43

Kan iemand in navolgin van bovenstaande helpen met het dateren van deze wing, achterzijde heeft een speld, kleur is roodkoper met inscriptie per aspera ad astra

Alvast dank.

Gr Jurgen

Afbeelding

Afbeelding

jan viotta

Bericht door jan viotta » 22 dec 2008, 23:17

ja dit is zeker een voor-oorlogse. Mooi exemplaar! :D

Van wanneer deze precies is, is moeilijk te oordelen. Ik denk einde jaren 20/begin jaren 30. Ik heb een zilveren penning met een iets vergelijkbare geveegde vleugels, doch minder extreem, deze penning is op de achterzijde gegraveerd met een inscriptie ( "wisselprijs schermwedstrijden") en ik meen het jaartal 1928 (Ik heb 'm nu niet bij de hand, ook geen foto van de achterkant dus het moet even uit het geheugen..)

Afbeelding

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 23 dec 2008, 01:05

Zo'n 20 jaar geleden heb ik nog wel wat hele oude (vooroorlogse) stoffen/geborduurde wings gehad die uit een oude collectie kwamen en waren uitgeknipt (!) allen op zwart, maar die heb ik inmiddels verkocht; heb alleen nog een fotokopie bewaard (zie hieronder):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ed van Engeland op 25 dec 2010, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 23 dec 2008, 01:58

yep, dit is een z/w kopie (we hadden toen nog geen kleuren copiers). V.w.b. de metalen emblemen: de Luchtvaarafdeling was nog jong, in de vooroorlogse jaren, en oficieren van alle onderdelen die over de kwaliteit beschikten werden bij dit onderdeel ingedeeld. Pas vanaf 1937 komt het wapen als zelfstandig onderdeel in de ranglijsten voor. Dit i.t.t. de ons omringende landen waar men al veel langer een zelfstandig luchtvaart onderdeel kende. Zoals al eerder is opgemerkt, de meeste officieren (want daarom ging het in de regel) lieten de wing inborduren i.p.v. te kiezen voor een metalen variant. Omgekeert, een uniformjas van de luchtvaarttroepen hoeft niet te zijn voorzien van een wing; naar mijn oordeel is het toevoegen van een wing aan een uniformjas zonder wing zelfs dubieus, omdat de oorspronkelijke drager waarschijnlijk een heel andere functie had bij dat wapen (weerkundige, vliegtuigtechnisch officier, o.i.d) als ik er de naam en ranglijst van 1939 bij neem, constateer ik dat slechts 1 officier devan het wapen de kapiteinsrang droeg en geen vermelding achter zijn naam had ald vlieger of waarnemer (H. van Weerden Poelman, kapitein der Artillerie); door dat uniform uit te dossen met een (metalen) wing wordt feitelijk een element toegevoegd (zelfs als het alleen maar gaten zijn) aan een historische eenheid (i.c. de uniformjas) terwijl het een unieke jas is (de naam van deze officier komt in de RL1940 niet meer voor). En dat alleen maar omdat het "leuk" staat in de kast van de verzamelaar? Ik zou er niet aan beginnen.

Maar goed, dat is mijn mening, zoveel hoofden, zoveel zinnen...

jan viotta

Bericht door jan viotta » 23 dec 2008, 09:34

Ed, interessante fotos - de bovenste is een Vlieger-waarnemer van de ML-KNIL, die je juist weer overwegend in brons tegen komt en i.t.t. de LVA, juist niet geborduurd!!

Een aantal oud ML-KNIL officieren is , nadat de ML-KNIL in de Luchtmacht opging, de oude wings blijven dragen op de nieuwere Europese uniformen.

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 23 dec 2008, 13:53

Bedankt voor deze waardevolle toevoeging Jan!

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 23 dec 2008, 16:04

De Bronzen versie (AMICO).
Ik meen van 1932 als het anders is hoor ik dat graag.

Gr. Jan

Afbeelding

jan viotta

Bericht door jan viotta » 23 dec 2008, 16:13

Als er Amico achterop staat dan het een oorlogse aanmaak voor de Nederlandse aircrew die in Jackson, Miss werd opgeleid. ca. 1942 dus. Kan je een foto van de achterkant plaatsen?

Voor de duidelijkheid: de afbeelding toont de Vlieger-waarnemer wing van de ML-KNIL, deze is dus anders dan de Vlieger-waarnemer wing voor de MLD en die van de (na-oorlogse) Luchtstrijdkrachten c.q. KLu (bij mijn weten kende de Luchtvaartafdeeling, dus voor de oorlog, geen gecombineerde vlieger-waarnemer brevet)

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 23 dec 2008, 16:22

Ik hoop dat hij duidelijk overkomt.

Gr. Jan

Afbeelding

jan viotta

Bericht door jan viotta » 23 dec 2008, 23:21

Als je meer ML-KNIL wings wilt zien zou je eens op de site van Het Depot moeten kijken - daar is een erg mooi overzicht van de verschillende brevetten..

Alex

Bericht door Alex » 24 dec 2008, 21:47

Heren, als eerste hartstikke bedankt voor de vele reacties! Het boek Vliegerkruis is inmiddels binnen dus heb weer wat leesvoer. Ik ben inderdaad op zoek naar een vliegerwing van de Lva, voor op het gala pak. Ik heb vernomen dat hier normaal een geborduurde wing op zat, maar bij mij zitten er toch echt 3 gaatjes in voor een metalen wing. Wel spijtig om te horen dat deze vooroorlogse wings erg zeldzaam zijn... Ik heb er nu ook een na-oorlogse opzitten, maar ik probeer het toch zo orgineel mogelijk te maken, dus als iemand zich geroepen voelt om zijn orginele voor-oorlogs wing te verkopen weet ie waar hij deze kwijt kan :wink: Verder nogmaals bedankt voor de vele info en de duidelijke uitleg van allen!

Alex

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 25 dec 2008, 05:59

Ja..En dan zijn er nog steeds mensen die geen lid wensen te worden van dit forum omdat de info niet zinvol zou zijn!
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 dec 2009, 15:19

Overigens zijn er ook geen wings die gemerkt zijn TOY of TROY? Nadere info zeer gewenst.
Groeten

Fred

Edwin

Bericht door Edwin » 13 dec 2009, 19:02

Hierbij 2 wings vooroorlogs met speld uit eigen collectie.
Afbeelding
en de achterkant.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edwin op 31 jan 2010, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een vriendelijke verzamelgroet Edwin.

Alex

Bericht door Alex » 02 jan 2010, 18:36

Vandaag op de beurs deze stoffen wing aangeschaft.
In jullie ogen ook goedgekeurd?

Afbeelding

Groeten,

Alex.

P.S. Ben nog altijd op zoek naar een metalen wing vooroorlogs!

Plaats reactie

Terug naar “Vlieger wings”