Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Instellings info halwings MLD

Duifke

Instellings info halwings MLD

Bericht door Duifke » 11 sep 2018, 05:24

Hallo heren,
Ik ben momenteel bezig met een boekje betreffende de emblemen van de LSK/KLu en bij de behandeling van de gedragen wings gedurende de 2e WO, kwam ik al snel in aanraking met de wings gedragen door de MLD.
Wil dan ook graag een hoofdstuk besteden aan de MLD wings. Ik heb voor mijzelf een overzichtsstaat opgezet wat natuurlijk toch weer de nodige vragen oplevert en ik hoop dat misschien iemand op het forum enkele van deze vragen kan beantwoorden.
Neem aan dat het misschien wat gemakkelijker en overzichtelijker is als ik de vragen splits.
Hier is het overzichtstaatje wat ik heb samengesteld.
MLD Wings.JPG
Ik heb de volgende bescheiden bronnen gebruikt die ik voorhanden heb.
1. Circulaire zeemacht uit 1941 die Fred in een andere post op het forum heeft geplaatst
2. Artikel uit "De wervelwind" van november 1943
3. Boekje "Rank Badges of British Allies" uit 1944
4. Wandkaart I 17902 49 uit 1949 met KM emblemen
5. EMV handboek uit 1961 geplaatst op 'De Bakstafel'
6. EMV handboek uit zeventiger jaren geplaatst op 'De Bakstafel'
7. Voorlichtings boekje 'Wie is wat, wat is wie' 3e druk uit ??????
8. Voorlichtings boekje 'Wie is wat, wat is wie' 4e druk uit begin jaren 70?
9. VVKM 3 Kledingvoorschrift KM uit 2015
10. KPU catalogus hedendaags.

Bronnen 1 t/m 4 betreffen de wings zoals gedragen gedurende de oorlog en in de naoorlogse jaren.
Zoals reeds vermeld in een andere post op het forum zijn er gedurende die periode alleen officieel gedragen:
Wings: Vlieger, Waarnemer en Vlieger/waarnemer en Halfwings: Telegrafist (T), Mitrailleurschutter (MS) en Telegrafist/Mitraileurschutter (T MS)
Beschreven in CZ uit 1941 als voor hierboven genoemde brevetten in geborduurde uitvoeringen.
Volgens Fred is er ook omstreeks 1943 een bestelling geplaatst bij "TOYE Co LTD" door Cdt Zeemacht Nec. Indie voor metalen uitvoeringen van deze emblemen voor gebruik in de tropen op het zomertenue en/of jas toetoep. Ik heb wel een foto gezien dat deze metalen uitvoering gedragenzijn in 1947 in Indie maar kan nergens bewijs vinden of deze metalen wings/halfwings ook reeds gedragen zijn gedurende de 2e WO.

Mijn eerste vraag betrefd dan ook de halfwings Schutter (S), Telegrafist (Schutter), Telegrafist/Mecano/Schutter (T MS), als deze werkelijk heeft bestaan of dat dit het bovengenoemde brevet
Telegrafist/Mitraileurschutter (T MS) is geweest en als deze officieel zijn gedragen? In bovengenoemde bronnen zijn deze brevetten nergens vermeld. Zit zelf te denken dat de term Mitrailleurschutter langzaam veranderde in Schutter toen de bewapening van de vliegtuigen veranderde in de begin jaren 60. De koepels uitgerust met 2 of 4 loops mitrailleurs uit de oorlogs jaren (Catalina, Liberator en Mitchell) en na oorlogs jaren (Harpoon & Neptune P2V-5 verdwenen en de rol van de schutter werd meer belast met dieptebommen, torpedo's en sonar boeien.
Heeft misschien iemand een bron die de brevetten S, TS, TMS (Telegrafist/Mecano/Schutter) officieel vermeld?

Ik heb begrepen dat het brevet Mecano (M) is ingesteld in 1946 en werd uitgereikt/gedragen vanaf 1948, Is hier een bron van bekend?
Het brevet is niet vermeld in bron 4 (1949) maar verschijnt dan, samen met het brevet Navigator (N) en Navigator/Telegrafist (NT), in bron 5 (1961)
Zijn de brevetten N en NT dan samen met de mecano ingesteld in 1946 of hebben die een latere instellings datum?
Zie dan ook dat deze brevetten genoemd zijn tot in de jaren 70 toen de nieuwe kwalificaties werden ingesteld voor de Neptune SP-2H bemanningen. (mid jaren 60)

Van het brevet Instrumentmaker (IM) en Vliegdekofficier (VDO) kan ik nergens een officiele bron van vinden, heeft iemand hiervan misschien wat meer info?

Zie dan in bron 7 en 8 (eind jaren 60, begin jaren 70) de brevetten verschijnen van , Onderzeebootbestrijder (OB), Onderzeebootverkenner (OV), Boordwerktuigkundige (BW) en Boordkonstabel (BK).
Onderzeebootbestrijders (OB) waren afkomstig uit de dienstvakken Vliegtuig- of vloot-telegrafisten, dit is dan ook een logische verklaring dat het brevet OB het oude brevet van telegrafist (T) ging vervangen.
Brevet Boordwerktuigkundige ging vervangen het oude brevet Mecano en Boordkonstabel nam over van Mitrailleurschutter en/of schutter.
Is het misschien bekend wanneer deze officieel werden ingesteld?
Weet iemand wat het verschil is tussen de goud- en zilverkleurige uitvoeringen van bijvoorbeeld Boordwerktuigkundige (BW) en Onderzeebootverkenner (OV)?

Als laatste zien we dan in het kledingvoorschrift van 2015 voor het eerst de hedendaagse brevetten:
Sensoroperator (SO), Boordeleftronicus (BE), Lid vliegtuigbemanning (MLD, goud en zilver) Heliredder (HR) Grondwerktuigkundige (GW) opduiken.
Als iemand kan helpen wanneer deze ruwweg werden ingesteld?
Iedere hulp is welkom en alvast bedankt
Mvg
John
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marineman
Forumbaas

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Marineman » 20 nov 2018, 08:56

Beste,

Het is een zeer ingewikkelde materie temeer daar gedeeltes in de voorschriften ontbreken en dan moet je er een gooi naar doen. een compleet overzicht zal dan ook moeilijk zijn. naar zal in de loop van...daar wel enige onderzoek naar doen. het vreemde is wel dat zze bij toy van niks weten en alles over de hoop hebben gehaald maar niets hebben kunnen vinden. wordt vervolgd.onderstaand een kleine bloemlezing maar pin me er niet op vast.

Brevet Ingesteld Vervallen

Vlieger 22 juli 1925
Waarnemer 22 juli 1925
Vlieger-waarnemer 7 april 1931

Telegrafist 28 Augustus 1941 20 oktober 1961
mitrailleurschutter 28 Augustus 1941 5 februari 1968
Telegrafist -mitrailleurschutter 28 Augustus 1941 5 februari 1968
Vliegtuig boord konstabel 5 februari 1968
Marine luchtvaart dienst. 11 mei 1982
Vliegtuig boord elektronicus 21 mei 1982
Vliegtuigwerktuigkundige (Mecanicien) 23 juli 1948
Vliegtuig-onderzeebootbestrijder 20 oktober 1961
Vliegtuig-onderzeebootverkenner 20 oktober 1961
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Duifke

Bericht door Duifke » 20 nov 2018, 10:49

Hallo Fred,
Bedankt wederom geweldige info wat weer wat gaatjes vult. Is inderdaad een beetje onbegonnen werk om er informatie over te vinden dus ik stel je bijdrage zeer op prijs. Iedere informatie is welkom. Vriendelijke groet John.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 21 nov 2018, 09:17

Uit het voorlopig voorschrift van 2011.
duif a.JPG
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 21 nov 2018, 10:33

Overigens IM is lsk. er staat ergens op dit forum een hele verhandeling. kan het zo ff niet voor je vinden.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 21 nov 2018, 10:42

uit het wel zeer voorlopige kledingvoorschrift van 2015. maar dat word volgens mij niet meer vervolgd.
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 25 nov 2018, 10:25

Fred,
Bedankt voor de info.
Weer een paar stukjes in de grote puzzel.
Begint langzaam aan vorm aan te nemen.Ben nog aan het uitdoktoren wanneer het brevet schutter (S) werd ingevoerd.
Neem aan dat het de opvolger was van het mitrailleur schutter (MS) brevet.
En dan heb je nog een hele berg van onofficiele uitvoeringen van combinaties.
Inderdaad dat instrumentmaker was een foutje, is een LSK/KLu wing.
Groet
John

Duifke

Bericht door Duifke » 25 nov 2018, 10:32

1.PNG
2.PNG

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 25 nov 2018, 10:38

3-4-a Vliegtuigmitrailleurschutter (tweede model)

Koninklijk besluit van 28 augustus 1941 no 2.

Bij Koninklijk besluit van 28 Augustus 1941 No. 2 is ingesteld het volgende brevet. Voor het geheel of gedeeltelijk in Engeland opgeleide personeel van den Marine luchtvaartdienst het brevet van vliegtuigmitrailleurschutter en is het volgende bepaald:

a. dat het toekennen van deze brevetten geschiedt in Engeland door den Bevelhebber der zeestrijdkrachten en in Nederlands-Indië door den commandant der zeemacht .

b .dat het onderscheidingsteeken voor het brevet van vliegtuigmitrailleurschutter zal bestaan uit een van azuurblauwe zijde geborduurd, door gouddraad omgeven cirkelvormig veld met een middellijn van 15 m.m. waarin de letter M.S. in goud en aan de linkerzijde waarvan een in gouddraad geborduurde onder een hoek van 45 graden naar boven gerichte gespreide adelaarsvleugel, metende de afstand tusschen het
middelpunt van den cirkel en het uiteinde van de vleugel 38 m.m.

Toelating tot de opleiding voor het brevet vliegtuig-mitrailleurschutter is mogelijk voor schepelingen van alle dienstvakken

Eisen voor toelating
Om te worden toegelaten tot de opleiding moet de gegadigde voldoen aan de geneeskundige eisen voor luchtvarenden. .

De eisen van bekwaamheid voor het brevet vliegtuigmitrailleurschutter zijn:
1. Grondige kennis van de wapens en mitrailleuropstellingen te gebruiken door de schutter.
2. Kennis van de schietmethoden en richtmiddelen in gebruik bij de marineluchtvaartdienst.
3. Kennis van de werking van alle typen munitie en ernstvuurwerken in gebruik bij de marineluchtvaartdienst.
4. Kennis van de veiligheidsmiddelen, welke zich bevinden aan boord van een vliegtuig.
5. Kennis van de tactiek van het uitkijken, de tactiek van de vuurleiding en de tactiek van het luchtgevecht.
6.Goede bedrevenheid in het schieten met de vliegtuigbewapening, bestemd voor de vliegtuigmitraillerschutter, alsmede in het schieten met de handvuurwapenen, gangbaar bij de marineluchtvaartdienst.
7. Bedrevenheid in het schieten op een luchtschijf met de mitrailleurs van 7,7 mm en 12,7 mm, waarbij de luchtschijf:

1e. Dwars is van het vliegtuig (100 patronen);
2e. Achter en boven het vliegtuig is (100 patronen);
3e. Achter en onder het vliegtuig is (100 patronen);
4e. Zich verplaatst recht over het vliegtuig van bb* of omgekeerd met grote relatieve snelheid (200 patronen);

7.Bedrevenheid in het schieten met de cameramitrailleur blijkende uit:

Ie. Het zonder uitwijkmanoeuvres schieten op een aanvallend jachtvliegtuig (2 films)
2e.Het met uitwijkmanoeuvres schieten op een aanvallend jachtvliegtuig (2 films);

8.Bedrevenheid in het opheffen van alle storingen aan het gebruikte wapen alsmede het geven van dagelijks onderhoud aan dat wapen;
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 25 nov 2018, 10:46

Duifke schreef:
25 nov 2018, 10:25
Fred,
Bedankt voor de info.
Weer een paar stukjes in de grote puzzel.
Begint langzaam aan vorm aan te nemen.Ben nog aan het uitdoktoren wanneer het brevet schutter (S) werd ingevoerd.
Neem aan dat het de opvolger was van het mitrailleur schutter (MS) brevet.
En dan heb je nog een hele berg van onofficiele uitvoeringen van combinaties.
Inderdaad dat instrumentmaker was een foutje, is een LSK/KLu wing.
Groet
John
John.

het word een beetje schimmig allemaal. want de S is in de voorschriften vooralsnog niet te vinden. Althans niet bij de Marine. Ik heb dan ook het vermoeden dat dit wel eens voor Signaller kan staan. Temeer daat je een uitvoering van Toye toont, en dat is bij mijn weten gerelateerd aan de de wereldoorlog. ik ga verder zoeken.de combinatie van letters is niet vreemd die werden in de volgorde van de behaalde brevetten gezet.
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 26 nov 2018, 11:10

Fred,
Hier hetzelfde verhaal.
Kan er niks over terug vinden.
2e WO vind ik zelf niet, is toch duidelijk omschreven dat er tijdens de oorlog alleen maar officieel zijn ingesteld T, MS en T MS.
Dat zie ik ook in verschillende hierboven genoemde bronnen.
Misschien was er verschil tussen KM in UK en KM gestationeerd in Nederlands Indie.
Hebben toch beide emblemen besteld bij Toye.
Misschien een beetje ver gezocht maar je kan het alleen maar bevestigen met officiele CZ of een foto uit betreffende periode.
Na de oorlog ingesteld mecano (M) en Navigator (N).
De vliegtuigtypes veranderden in de eind jaren 50, begin jaren 60 en hiermee ook taken van de MLD.
Dus misschien een omschakeling van bewapening bracht de brevet verandering mee.
Na de oorlog was alles een beetje de britse emblemen gericht.
De opleidingen voor d enieuwe vliegtuigen vond plaats in de US dus mischien een andere richting om het brevet van MS te veranderen in S.
Ik heb geen enkele bron gevondne die het brevet Schutter (S) toont.
Misschien een proefmodel wat tijdens de oorlog is aangemaakt maar op een latere datum werd gebruikt.?
Een andere bron is mischien een van de kledingvoorschriften van de naoorlogse jaren.
Dus maar verder spitten.
Heb vandaag een boek ontvangen uit de US Emblemen de Marine van P.A. Wels maar al wordt het embleem hierin vermeld toch een beetje wazig. Heb reeds de nodige foutjes gevondne in dit boek.
Leuk naslagwerk zeker voor de vooroorlogse emblemen maar toch een beetje summier.
Hoe zit het met het 2e deel van jouw boek?
Vriendelijke groet

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 26 nov 2018, 11:16

John,

ben in het bezit van alle kledingvoorschriften vanuit de oorlog. in totaal iets van .40.000 en daar komt de S niet in voor. Navraag bij TOYE heeft ook niets opgeleverd. er zijn in de oorlog twee belangrijke kledingvoorschriften uitgegeven maar daarin worden zij ook niet vermeld. wel is het zo dat toye DEZE HALFWINGS ZELF NIET HEEFT AANGEMAAKT, MAAR IN CONSIGNATIE AAN ALLERLEI FABRIKANTEN .Boek van Wels RIP is een toppertje. bijgaand nog een stukje info.
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 27 nov 2018, 01:40

Fred
Geweldige vondst, informatie in de tweede bijlage is zeer interresant en opent een nieuwe deur.
Hierin wordt vermeld dat omstreeks 1947/48 het brevet voor boordwerktuigkundige is vastgesteld en dat het brevet
gelijk zal zijn aan het brevet VLIEGTUIGSCHUTTER-TELEGRAFIST met dien verstande dat de letters in plaats van T S vervangen worden door M.
Ik kan hieruit concluderen dat er al in die periode het brevet TS bestond, dus vermoedelijk ook het brevet schutter (S).
Dus naast het brevet TMS (TELEGRAFIST-MITRAILLEURSCHUTTER) bestond er ook het brevet TS (TELEGRAFIST-VLIEGTUIGSCHUTTER) dus misschien ook dat:
naast het brevet MS (MITRAILLEURSCHUTTER) er ook het brevet S (VLIEGTUIGSCHUTTER) bestond.
Dus misschien was er verschil tussen de functie mitrailleurschutter en vliegtuigschutter en waren dat 2 verschillende kwalificaties????

Bijlage 2 vermeld ook dat in de bijlage van circulaire zeemacht 980 het brevet TS is afgebeeld.
Heb jij die bijlage in jouw verzameling? Misschien geeft dat een oplossing.

Ook wordt vermeld dat de circulaire zeemacht 1508 wordt bijgewerkt.
Wat voor informatie bevat die.
Dit is prachtig en interessant speurwerk.
Groet
John

Duifke

Bericht door Duifke » 27 nov 2018, 01:50

24245153332_c197790c73_c.jpg

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 27 nov 2018, 09:03

De collectie naamboeken geeft helaas geen uitsluitsel over deze naam John, mooie vondst trouwens! In het laatst voor de oorlog verschenen naamboek uit 1939 staan alleen onderofficieren vanaf de rang van sergeant en daarin kom ik geen Harsevoort tegen, logisch want daarvoor was hij natuurlijk ook nog te jong. Evenmin is daarin sprake van een dienstvak Vliegtuigmaker Schutter. De enige wel vermelde 'gevleugelde' dienstvakken zijn dan Vlieger (alleen SGT), Vliegtuigmaker M (Metaalbewerker), H (Houtbewerker) en B (Bekleeder). In de oorlog zijn geen naamboeken verschenen, alleen in 1944 een getypte naamlijst officieren. Waarschijnlijk is er nog wel een "GPK" (grote personeelskaart) maar die is voor zover mij bekend alleen door directe familieleden op te vragen.

Even doorzoekend zie ik hier dat hij in 1938 als kok in dienst is gekomen bij de KM. In de meidagen ontkwam hij naar Zweden en in 1942 wist hij in Engeland te komen. Aan het eind van dat jaar wordt hij daar als schutter ingedeeld bij 320 squadron. Dat geeft in ieder geval een bepaald tijdsbestek aan waarin we verder zouden moeten zoeken.

Verder doorzoekend zag ik dat er nog een collega in dezelfde kist is omgekomen, ook van hem is in de naamboeken niets terug te vinden. Afbeelding

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 27 nov 2018, 09:46

De gezichten
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 27 nov 2018, 10:01

Hmm Wat ik daar nu weer van denken moet?
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 27 nov 2018, 10:19

voorschrift 55.
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 27 nov 2018, 10:59

Fred
Neem aan dat VS55 is Kledingvoorschrift 1955?
Dan is dat in overeenstemming wat vermeld is in het EMV handboek van 1961 waar
naast de oorlogs wings T, MS en T MS de nieuw ingestelde wings verschijnen van M, N, en T N.
Kan die grens nu dan terug schuiven naar 1951 voor N en T N.
Mecano is bekend als van 1946.
Wederom schutter (S) niet voorhanden???????
Heb die informatie nou toegevoegd aan mijn excel bestand.

Ook weer leuke info in het stukje uit alle hens 320 Squadron.
Zat zelf vandaag te denken dat het verschil tussen vliegtuigschutter (S) en mitrailleurschutter (MS) ook kon liggen:

- Waar ze de opleiding hadden gevolgd, UK RAF of ex-vooroorlogse mitrailleur schutter die reeds gekwalificeerd waren voor het 1e model brevet.

- of ze afkomstig waren van vliegpersoneel (boordkonstabel) of overige militairen/dienstvakken (b.v. Mariniers/LSK)

- verschil tussen Governments Marine en KM in nederlands Indie

Maar ieder keer komen we een stapje verder :D :D
Groet
John

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 27 nov 2018, 11:42

als ik het bericht van .10.01 lees zou je haast gaan denken dat de S weliswaar schutter is maar die opleiding alleen voor de mariniers was bestemd. En dat is waarschijnlijk de reden dat je deze ook niet kunt terugvinden in de marine voorschriften. De mariniers regelden dat anders via een zogenaamde KOVBA en die heb ik voor een groot gedeelte niet in mijn bezit.
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Vlieger wings”