Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Instellings info halwings MLD

Marineman
Forumbaas

Re: Instellings info halwings MLD

Bericht door Marineman » 27 nov 2018, 11:47

nog wat olie op het vuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 28 nov 2018, 10:13

Marineman schreef:
27 nov 2018, 11:42
als ik het bericht van .10.01 lees zou je haast gaan denken dat de S weliswaar schutter is maar die opleiding alleen voor de mariniers was bestemd. En dat is waarschijnlijk de reden dat je deze ook niet kunt terugvinden in de marine voorschriften. De mariniers regelden dat anders via een zogenaamde KOVBA en die heb ik voor een groot gedeelte niet in mijn bezit.
KOVBA is de afko voor Korps Order Van Blijvende Aard en betrof m.i. uitsluitend zaken die het korps aangingen. Ik lees toch duidelijk dat enkele van die mariniers juist werden overgebracht naar het nieuwe dienstvak vliegtuigschutter. Dat is niet met elkaar te rijmen denk ik.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 10:21

Het is ook onduidelijk een schimmig.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 28 nov 2018, 10:31

Naoorlogse naamboeken OOFF geven een enorme dynamiek aan in de dienstvakken. Ik heb niet alle edities maar kijk eens wat er in 1947 al aan 'smaken' luchtvarenden zijn! Helaas kan ik in dat boekje nergens een verklaring vinden van de letters die de verschillende subdienstvakken aangeven.
Naamboek OOFF 1947.jpg
In 1958 is dat alweer flink veranderd:
Naamboek OOFF 1958a.jpg
Naamboek OOFF 1958b.jpg
Wellicht interessant om daar een chronologische studie van te maken Fred, ook voor het grote boek?

Dan nog een groot aantal vliegtuigschutters uit 1947, er waren ook nog een handjevol korporaals. Misschien is het mogelijk om aan de hand van deze namen op zoek te gaan naar foto's waarop hun wing staat afgebeeld John?
Naamboek OOFF 1947a.jpg

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 10:37

Ja dat zijn er nogal wat maar binnen het dienstvak vliegtuigmaker. En die droegen vermits zij daarvoor waren gebrevetteerd geen wing. Het gaat om het brevet vliegtuigschutter. er is sprake van dat er een dienstvak vliegtuigschutter zou zijn , maar dat waag ik toch te betwijfelen.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 28 nov 2018, 10:42

Marineman schreef:
28 nov 2018, 10:37
er is sprake van dat er een dienstvak schutter zou zijn , maar dat waag ik toch te betwijfelen.
Vliegtuigschutter welzeker, klik maar eens op de laatste foto uit mijn vorige berichtje hierboven. De Vliegtuigschutters worden hier voluit zo genoemd, en niet zoiets als Vliegtuigmaker (S).

Je zou hieruit wellicht kunnen opmaken dat ze de vliegtuigen niet moesten maken maar schieten! :lol: :lol:

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 10:46

Er staat nergens dat het een apart dienstvak zou zijn. Althans ik kan het uit je bladzijde niet opmaken. wat niet wil zeggen dat het er niet zou zijn.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 28 nov 2018, 10:51

Dan moet je toch nog eens nagaan hoe die naamboeken in elkaar zitten Fred. Alle categorieën in de naamboeken onderofficieren zijn dienstvakken, geen brevetten. Vergelijk ook even de eerste foto, die met de opsomming van de aanwezige dienstvakken in naamboek 1947. Hieruit blijkt voor mij overduidelijk dat er, in ieder geval in 1947, een heus dienstvak vliegtuigschutter heeft bestaan.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 11:01

Dan vind ik het op zijn minst vreemd dat alle Halfwings in de archieven worden genoemd maar in de CZ en aanverwante stukken word er met geen woord over de vliegtuigschutter gerept.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 28 nov 2018, 11:36

Is dat juist niet het verschil tussen een brevet en een dienstvak? Ik ben wel benieuwd wat voor DVO deze vliegtuigschutters voerden. Hopelijk vindt John aan de hand van de naamlijst wat foto's waarom e.e.a. duidelijk wordt. Ik zou me niet verbazen als ze het brevet MS zouden blijken te dragen...

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 11:41

Juist dat denk ik dus eerlijk gezegd ook. MS. Aan de andere kant de Halve wing met de letter S bestaat wel degelijk. Alleen in de documenten is deze vooralsnog niet te bekennen. Een beetje een mysterie op dit moment
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 28 nov 2018, 12:10

Des te belangrijker wordt het dan om foto's uit die tijd te gaan zoeken.

Duifke

Bericht door Duifke » 28 nov 2018, 12:20

Dat zou een mogelijkheid zijn maar dan heb je ook de halfwing Telegrafist/Schutter (TS), denk niet dat er mariniers zijn geweest die een opleiding tot telegrafist hebben gevolgd. Net als bij de RAF was het merendeel van de telegrafisten ook geschoold in het bedienen van de boordwapens. Een opleiding tot schutter was een pure noodoplossing en de opleiding zelf was van korte duur. Wel ben ik er nou van overtuigd dat de wing oftewel gedurende de oorlog in England of net na de oorlog is gedragen ( officieel ingesteld is natuurlijk een andere vraag). Dus of de beide brevetten mitrailleurschutter en vliegtuigschutter nou beide in de zelfde periode zijn gedragen en dat deze dezelfde functie aangaven of dat de ene de andere opvolgde. Als dat laatste het geval was denk ik dat er eerst de wing S bestond die dan afgelost werd door de wing MS omdat deze in de naoorlogse dokumentatie meestal wordt genoemd. Misschien kon de wing S verward worden met de Britse wing voor Signaller (S) die ook door Nederlandse bemanningsleden werd gedragen en dat die daarom werd veranderd in MS.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 12:34

Koninklijk besluit van 28 augustus 1941 no 2.

Bij Koninklijk besluit van 28 Augustus 1941 No. 2 is ingesteld het volgende brevet. Voor het geheel of gedeeltelijk in Engeland opgeleide personeel van den Marine luchtvaartdienst het brevet van vliegtuigmitrailleurschutter en is het volgende bepaald:

a. dat het toekennen van deze brevetten geschiedt in Engeland door den Bevelhebber der zeestrijdkrachten en in Nederlands-Indië door den commandant der zeemacht .

b .dat het onderscheidingsteeken voor het brevet van vliegtuigmitrailleurschutter zal bestaan uit een van azuurblauwe zijde geborduurd, door gouddraad omgeven cirkelvormig veld met een middellijn van 15 m.m. waarin de letter M.S. in goud en aan de linkerzijde waarvan een in gouddraad geborduurde onder een hoek van 45 graden naar boven gerichte gespreide adelaarsvleugel, metende de afstand tusschen het
middelpunt van den cirkel en het uiteinde van de vleugel 38 m.m.

Toelating tot de opleiding voor het brevet vliegtuig-mitrailleurschutter is mogelijk voor schepelingen van alle dienstvakken
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 28 nov 2018, 13:00

Ben het met jullie twee eens.
Bedankt Paulus ga eens neuzen ok met de naamlijst foto's kan vinden.
Uit de voorgaande tekst denk ik nu ook dat er een dienstvak vliegtuigschutter is geweest die dan vermoedelijk e wing MS droegen.
Dit moet dan zijn vastgelegd in de oorlog of net na de oorlog. Ze hadden toch ook al boordkonstabels?
Ze hadden vermoedelijk het gewone DVO van vliegtuigmaker want die kon toch reeds een hele berg functies of diensten aangeven.

Fred heb jij de Circulaire zeemacht 980 en 1508 in je verzameling. Uit je vorige tekst denk ik dat daar misschien meer info in staat en wat de datum van uitgifte was van die circ. zm.

Duifke

Bericht door Duifke » 28 nov 2018, 13:08

duif%20c.JPG
Als ik naar deze circ.zm. kijk zie ik dat ze bij de instelling van het brevet werktuigkundige de letter M (voor mecano) voorstelden omdat de letter B verward kon worden met Bommen en dat de letter W reeds gebruikt werd door de waarnemer. Op mijn vorig bericht terugkomenend zou dat ook het geval kunnen zijn dat de letter S (schutter) verward kon worden met de S van Signaller en dat deze daarom veranderd is in de letters MS. Dus eerst S (schutter), verwarring met britse S (signaler, ook gebruikt door NL Bemanningsleden) dus het brevet werd veranderd in Mitrailleurschutter (MS).

Duifke

Bericht door Duifke » 28 nov 2018, 13:11

Dus de nederlandse boordschutters konden dragen het britse brevet AG (na opleiding in UK), de wing met S (misschien proefmodel wel of niet gedragen) en de wing MS (mitrailleurschutter die dus de wing schutter afloste). Op een later datum werd dan vermoedelijk het dienstvak vliegtuigschutter ingevoerd.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 13:40

Denk dat het inderdaad zo is dat de S teveel verwarring wekte en daarom de letters Ms zijn vasrgesteld.
De circulairrs heb ik maar daar staat verder niks steekhoudends in.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 28 nov 2018, 13:56

Helaas de S kan niet de voorloper zijn van MS. De Engelse S werd pas in Engeland in 1944 vastgestelden toen was de ms wing er al enige jaren..iets dat nog even stof tot nadenken geeft dat de eerste wings van nl model nog naar engels voorbeeld waren aangemaakt en die hebben nog een krans van bladeren innhet veld staan.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 29 nov 2018, 11:14

nog een besluitje
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Vlieger wings”