Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Geel Brevetonderscheidingsteken

Plaats reactie
Duifke

Geel Brevetonderscheidingsteken

Bericht door Duifke » 01 feb 2019, 10:50

Zie dat sommige brevetonderscheidingstekens uit en van voor de oorlog zowel in een rode als in een geel geborduurde uitvoering voorkomen.
Jammer genoeg niet vermeld in Wels.
Bekend zijn mij vliegtuigmitrailleurschutter 1e klasse en duiker 2e klasse.
Waren dit officiele brevetten?
Zo ja werden die dan gedragen als het brevet werd gedragen door een korporaal/kwartiermeester of was dat een kwalificatie van het brevet zelf.
Zijn er nog andere brevetten bekend die zowel in rood en geel zijn uitgevoerd?

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Geel Brevetonderscheidingsteken

Bericht door Paul Joosten » 01 feb 2019, 15:42

Hoe zeker ben je dat het hier om brevetten gaat en geen DVO's? Moet bijna wel gezien de toevoegingen zoveelste klasse. Mijn gok: wanneer KPL's deze brevetten hadden waren ze in geel, kan me niet voorstellen dat manschappen gele brevetten droegen. Of misschien voor de tussenrang maat? Ik heb nooit eerder gele brevetten gezien maar Fred weet het ongetwijfeld precies.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 01 feb 2019, 16:24

Gele brevetten ken ik niet. Behalve eetje in goud. De kanonier scherpschutter.duiker in geel ken ik niet wel een vms in geel maar dt is een vms maat
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Duifke

Bericht door Duifke » 02 feb 2019, 04:51

Inderdaad een vreemde zaak.
Hier zijn de foto's:
De vms in geel is afkomstig uit een andere post op het forum en ik geloof afkomstig uit Fred's verzameling.
Zie in Fred's antwoord dat deze bedoeld was voor een vliegtuigmakersmaat.
Heb jij daar een officiele bevestiging van?
Het gele duikers embleem kreeg ik toegestuurd in een serie foto's betreffende vooroorlogse emblemen..
Afkomstig van een verzamelaar die al sinds de 50-er jaren verzameld en een enorme verzameling heeft vergaard.
Volgens hem kwamen de emblemen oorspronkelijk van Peter Wels.
Als de vms bestemd was voor de vlmkr maat kan ik me voorstellen dat andere brevetten voor maats en kpl in geel werden uitgevoerd.
Als dat het geval is moet daar toch ergens officieel bewijs van zijn.
Ga eens spitten in oudere marinebladeren.
Vliegtuigmitrailleurschutters b.JPG
Z DUIKER VOOR DE OORLOG 01 GEEL.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 02 feb 2019, 09:06

Als ze afkomstig zijn van peter dan verklaart dat wel enigszins iets. Die heeft wel eens wat nagemaakt. De gele vms komt inderdaad van mijn verzameling maar komt in de voorschriften niet voor. Maak eens een foto van de achterkant van de duiker. dat geeft vaak meer aanwijzingen.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 03 feb 2019, 10:07

Enige plaatjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 03 feb 2019, 10:39

Wel Fred, dat lijkt me dan duidelijk. Beide brevetten zijn officieel alleen gedragen in rode wol. Kan ik me wel voorstellen anders was dat toch ook het geval geweest met de andere brevetten. Ja wat is dan het verhaal achter de gele brevetten. Kan natuurlijk namaak zijn maar wat is dan het doel. Voor verkoop is dat toch niet winstgevend. Kan natuurlijk zijn dat iemand wat wil verzinnen wat nooit geweest is. Dan is er ook het geval dat het zich om troepenvlijt handelt maar dan ook de vraag waarom. Misschien foutieve aanmaak door een leverancier die een partij emblemen aanmaakt en de verkeerde kleur gebruikt. Maar dit zijn natuurlijk alleen maar gissingen. Als er geen officieel bewijs is behandel ik ze als namaak. Het duikerembleem is niet in mijn bezit, kreeg alleen maar de foto's toegestuurd maar zal eens vragen of ik een foto van de achterzijde kan krijgen.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 04 feb 2019, 08:36

Er zijn ook borduurproeven in afwijkende kleuren bekend, zowel van leveranciers als afkomstig van opleidingen van jongedames.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 jun 2019, 09:33

En ja de borduursels die door de handwerkschool werden gemaakt als proeve van bekwaamheid. Daar zit je soms vreemd tegen aan te kijken. overigens kent het Korps mariniers geen brevetten. zij spreken over kwaliteitsnummers.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 03 aug 2019, 08:58

Duifke schreef:
02 feb 2019, 04:51
Inderdaad een vreemde zaak.
Hier zijn de foto's:
De vms in geel is afkomstig uit een andere post op het forum en ik geloof afkomstig uit Fred's verzameling.
Zie in Fred's antwoord dat deze bedoeld was voor een vliegtuigmakersmaat.
Heb jij daar een officiele bevestiging van?
Het gele duikers embleem kreeg ik toegestuurd in een serie foto's betreffende vooroorlogse emblemen..
Afkomstig van een verzamelaar die al sinds de 50-er jaren verzameld en een enorme verzameling heeft vergaard.
Volgens hem kwamen de emblemen oorspronkelijk van Peter Wels.
Als de vms bestemd was voor de vlmkr maat kan ik me voorstellen dat andere brevetten voor maats en kpl in geel werden uitgevoerd.
Als dat het geval is moet daar toch ergens officieel bewijs van zijn.
Ga eens spitten in oudere marinebladeren.
Vliegtuigmitrailleurschutters b.JPG
Z DUIKER VOOR DE OORLOG 01 GEEL.jpg
Ben ik er toch nog uitgekomen: Het bleek dat vele brevetten niet meer aansloten bij de nu in Engeland gelegen troepen, en dan bedoel ik met name de eisen voor het behalen van de brevetten. In Engeland werden deze nu op Britse leest geschoeid. en werd aan deze een hogere status toegekend namelijk die van de onderofficieren. en ja ...dat moest tot uitdrukking komen d.m.v. van een geel keurig brevet. officieel waren deze echter niet. maar zullen in Engeland wel door een civiele kleermaker zijn aangemaakt.
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine.”