Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

battledress embleem 1944

Plaats reactie
chipmunkmk10

battledress embleem 1944

Bericht door chipmunkmk10 »

HELP . Op de battledress zit een kraag embleem . Wie kan mij helpen met de betekenis van deze en was dit gebruikelijk in Engeland bij de Kon Marine ?. Foto is uit 1944 september /oktober in de buurt van London .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: battledress embleem 1944

Bericht door Paul Joosten »

Dat is het rangonderscheidingsteken (ROT). Dat zit op zowat elk uniform maar niet altijd op dezelfde plaats. Tot eind jaren '70 was de kraagpunt van diverse tenues echter wel de gebruikelijke locatie. Welke rang het is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik denk rechts een sergeant-majoor te zien, op zijn mouw het embleem van zijn dienstvak torpedomaker. Tegenwoordig heeft de SMJR 4 chevrons maar in het dagelijks spraakgebruik verwijst de term 'dubbele' voor deze rang nog naar het oude ROT. Het ROT van de man links is me te onduidelijk. Wanneer dat een enkel haaks streepje is zou hij sergeant zijn.

Mooie foto, weet je er meer van?
chipmunkmk10

Jazeker , de linker is mijn vader Auko Doornbos . Engelandvaarder en in 1943 aangekomen . Heeft MTB dienst gedaan tot ze in september 1944 ontbonden zijn en in Londen zijn geplaatst op de "Oranje Nassau" . Hij had een motorrijbewijs en deed dispatch dingetjes voor een aantal maanden. In November 1944 naar Walcheren als shore party 3010 rekruteren van stooters en PIB.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

De pet ('muts') die de heren op de onderste foto dragen verraadt ook iets, ze hebben de stand van matroos of de rang van korporaal. Voor zover ik weet hadden alleen KPL's een ROT op de kraag, die lijkt er te zijn. Zo te zien is de foto bewerkt (om die te kleuren?) waardoor veel details te vaag zijn geworden om er verder iets mee te kunnen. Heb je de originele zwart-wit foto's ook? Plaats die eens? Heb je meer gegevens over zijn diensttijd? Zo niet zijn die door directe familieleden wel op te vragen bij Defensie. Op de GPK (grote personeelskaart) staan o.a. alle bevorderingen en plaatsingen. Schiere Grunniger naam... ;)
chipmunkmk10

Groninger zeker ,geboren Slochteren . Ik heb zijn loopbaan van Defensie maar die verwijst niet naar een rang
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Hmmm, veel duidelijker wordt het er niet op. De onderste foto zijn duidelijk vier matrozen. De rechter is MATR1 (dekdienst), de overigen zijn weer erg vaag. Is de originele foto onscherp of deze foto van de foto? Misschien kan je de originelen op hoge resolutie scannen? Heb je zijn Grote Personeelskaart?
chipmunkmk10

dit is het , originelen zijn al gescand . Ik weet nu de rot te onderscheiden . Zijn deze nog ergens te koop / beschikbaar , heeft iemand een set voor mij te koop ? Tevens het straatje op de schouder in khaki en lichtblauw.
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

fototje
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
chipmunkmk10

de 2e (zwart/wit ) is in mijn bezit . Werd deze enkel gedragen of aan beide zijden van de kaki BD ??
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Fred kan je ook de ROT'n uit deze periode nog toelichten/laten zien?
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Kzal zo een pdf plaatsen...

viewtopic.php?f=206&t=6030
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine.”