Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

stand en contra model.

voor alle nederlandse militaria die niet in het voorgaande thuishoren
Plaats reactie
Marineman
Forumbaas

stand en contra model.

Bericht door Marineman » 04 jan 2014, 17:45

K hoor wel eens de term contra model en stand,odel in verband met emblemen. we kennen het wel met van die kaartjes en loodjes eraan. maar nu is mijn vraag wat houd het eigenlijk in. ? kom er niet echt uit.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Flip126

Re: stand en contra model.

Bericht door Flip126 » 05 jan 2014, 21:11

Het is het door de bevoegde autoriteit vastgestelde model van een embleem of uitrustingsstuk. De door een fabrikant geproduceerde artikelen dienen gelijk te zijn aan het stand- of contramodel. "Stand" staat volgens Van Dale in dit verband voor "standaard".

Groet,

Wil
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 05 jan 2014, 21:40

OK...maar is het niet zo dat een contramodel,door de fabriek word bewaard?
Groeten

Fred

Aale
Contacteer:

Bericht door Aale » 06 jan 2014, 10:16

Volgens mij moetje het zo zien.
Het standmodel is één tekening, foto, gipsmodel o.i.d. dat door Defensie centraal wordt bewaard.
Dit is de basis waar alle reproducties aan moeten voldoen.
Vergelijk het met de "meter" die ze in Parijs bewaren.

Maar elke fabrikant moet natuurlijk wel elk iets hebben waar ze hun product aan kunnen toetsen.
Dat is het contramodel. Die is gelijk is aan het standmodel. Maar er zijn meerdere versies van.

____
Aale

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 jan 2014, 10:32

Ja...Maar volgens mij bedoel je een PVE of TVA. En als het standmodel gelijk is aan het contramodel kunnen daar volgens mijn zeer bescheiden mening geen meerdere versies van zijn toch?
Groeten

Fred

Aale
Contacteer:

Bericht door Aale » 06 jan 2014, 11:27

Als je het woord contramodel door referentiemodel vervangt wordt het misschien duidelijker wat ik bedoel.
Bij het instellen van de machines en de uiteindelijke controle van het product heb je een referentiemodel nodig
om te zien of je product aan de eisen van de opdrachtgever voldoet.

Als er meerdere producenten zijn heb je dus ook meerdere contramodellen nodig.
Idealiter moeten deze gelijk zijn aan de specificaties van het unieke standmodel
dat door de opdrachtgever wordt bewaard.

____
Aale

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 jan 2014, 11:41

Ok...Volgens mij zit het dan zo in elkaar.

Defensie ontwerpt of laat een embleem ontwerpen. Aan de hand hiervan word een Pakket van Eisen of een Technisch voorschrift aan besteding gemaakt. ( op papier) Deze wordt gepubliceerd en een iedere fabrikant kan daar op inschrijven. Deze leveren aan de hand van de specifikaties een leveringsmodel. Aan de hand van de criteria word een contract gegund aan een fabrikant. Deze maakt een Standmodel die bij Defensie wordt bewaard en als origineel model geldt, het contramodel die precies eender is aan het standmodel word bij de fabrikant bewaard en dient als model voor de fabrikant waarop de hele serie wordt gemaakt. Of dit klopt?
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 07 jan 2014, 05:35

Dit is wat ik er van begrijp.

Tegenwoordig gaat de ontwerptekening na goedkeuring door de Directie Materiaal Koninklijke landmacht , materiaal voorzienings afdeling 6 naar de Rijksmunt waar aan de hand van deze tekening een gipsmodel van 7 maal de ware grootte wordt aangemaakt. Nadat dit model is goedgekeurd wordt met behulp van een patograph een model op ware grootte van kunstof gemaakt van welk model een opwaarts moederstempel wordt gemaakt.
De fabriek stuurt nou een stuk staal waarvan bij de Rijksmunt een stempel wordt vervaardigd.
Met dit stempel maakt de fabriek een aantal proefexemplaren van het embleem (Orientatiemodel/proefmonster).
Van deze emblemen worden er na beproeving en keuring door MVA-6 enkele exemplaren behouden die dan dienen als “Standmodel”. De keuring is op vorm, materiaalsoort, kleur, dikte van het materiaal en eventuele chroom laag, bevestiging enz.… Het standmodel dient later als voorbeeld voor nieuw aan te maken emblemen.
Aan dit model hangt een verzegelde kaart waarop de volgende gegevens staan: juiste benaming, NATO-stocknummer, volgnummer en keuringsdatum.
Een goedgekeurd exemplaar (het “Contramodel”) gaat terug naar de fabriek. Aan dit model hangt eveneens een kaart welke ook door middel van een verzegeling (embleem is met een loodje vastgehecht aan de kaart ) is verbonden aan het model om fraude door de leverancier te voorkomen. Op deze kaart staan de volgende gegevens: juiste benaming, NATO-stocknummer, leverancier, ordernummer, aantal en keuringsdatum. Op de kaart staan ook de eventuele op- of aanmerkingen, alle geproduceerde emblemen moeten na fabrikatie dezelfde zijn als op deze kaart, zelfde kleur, afwerking enzovoort. Is dit niet het geval, worden de gefabriceerde emblemen niet geaccepteerd. Per bestelde order van Defensie wordt een standmodel gemaakt.
Hierna wordt de bestelde partij aangemaakt. De totale tijd tussen ontwerp en aanmaak 1e model is tegenwoordig ca. 12 maanden.

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 07 jan 2014, 07:46

Inhoudelijk misschien (nog) correct maar alle directies materieel zijn al sinds april 2006 samengevoegd tot de huidige 'paarse' DMO. Daarbij zijn veelal ook de namen van onderliggende afdelingen veranderd.

Duifke

Bericht door Duifke » 07 jan 2014, 09:50

Bedankt Paul, dan moet ik het eerste woord "tegenwoordig" maar veranderen in "Vroeger" :)

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 07 jan 2014, 11:30

Dan heb je ook nog duplicaat model maar neem aan dat dat hetzelfde is als een contra model?
Groeten

Fred

Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring » 07 jan 2014, 20:11

Paul Joosten schreef:Inhoudelijk misschien (nog) correct maar alle directies materieel zijn al sinds april 2006 samengevoegd tot de huidige 'paarse' DMO. Daarbij zijn veelal ook de namen van onderliggende afdelingen veranderd.
Inderdaad. MVA 6 van de DMKL bestaat al sinds 1988 niet meer (reorganisatie DOEL'88). De betreffende afdeling heette toen na DOEL'88 "Afdeling PGU" van de Systeemgroep Bevodienst. In 1994 ging de DMKL andermaal op de schop en de betreffende organisatie heette toen "Afdeling BOSCO, Voeding, CADI en PGU" bij dezelfde Systeemgroep Bevodienst. Nog later, in 1998, werd de DMKL gereorganiseerd tot DM (reorganisatie "DM 98") en ontstond het "Landelijk Bevoorradingsbedrijf Koninklijke Landmacht" (LBBKL), waarbij de PGU overging naar een eigen bedrijfsonderdeel van dat LBBKL: het KPU-bedrijf (Kleding en Persoonsgebonden Uitrusting). de DM werd in 2002 nog 'ns "Materieellogistiek Commando" (Matlogco) en vervolgens in 2006 "Defensie Materieel Organisatie" (DMO), toen Matlogco werd samengevoegd met de DMKM (Marine) en DMKLu (Luchtmacht). Het KPU-bedrijf is sinds 1998 gebleven, zij het onder diverse directies en bedrijven. Bij de vorming van de DMO in 2005 werd het KPU-bedrijf onder de "Directie Wapensystemen en Bedrijven" van de "paarse" DMO-vleugels geplaatst en het LBBKL werd opgeheven (overigens werd die "directie wapensystemen en bedrijven" later nog weer eens opgesplitst naar twee aparte directies: "wapensystemen" en "logistieke bedrijven"). Wanneer het KPU-bedrijf precies single service ("paars") voor alle krijgsmachtdelen is gaan werken weet ik niet precies, dat zal naar ik vermoed ook ergens rond 2006 toen de DMO ontstond zijn geweest.

Overigens: PvE = Programma van Eisen. TVA = Technisch Voorschrift voor Aanschaffing (de oude benaming voor het PvE). MVA = Materieel Voorzienings Afdeling en DMKL = Directie Materieel Koninklijke Landmacht.

Hoe voor de vorming van het KPU-bedrijf de vervaardiging van emblemen voor de KM en KLu geregeld was weet ik eigenlijk niet. Ging dat ook met standmodellen etc.? Iemand?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 08 jan 2014, 11:21

Oh ja wat is dan een magazijnmodel want die heb je ook nog.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 08 jan 2014, 17:46

Zou me niets verbazen wanneer de modelnamen door de tijd veranderden, net als de namen van de organisaties...

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”