Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

spelregels

een plaats om te bespreken wat er volgens jouw niet klopt aan de inhoud van boeken en websites aangaande beschrijvingen van nederlandse militaria.
Plaats reactie
Marineman
Forumbaas

spelregels

Bericht door Marineman » 25 jan 2009, 14:15

Dit forumonderdeel is ondermeer gemaakt voor die speciale gevallen waarin forumleden elkaar willen waarschuwen voor fout gelopen transacties, in het bijzonder bij Internet aankopen.

De regels:

• Het is niet toegestaan om adresgegevens of telefoonnummers in de berichten te vermelden. Voornaam, Achternaam en Internet alias zijn wel toegestaan.
• Denk goed na voordat je iemands naam laat vallen. Aan iedere zaak zitten twee kanten.
• (Vermeende) oplichters kunnen meelezen, dus pas op met wat je opschrijft.
• Dit onderdeel is niet bedoeld om rancunes tegen elkaar uit te spelen.
• Mocht een vervelende zaak toch netjes opgelost worden, vergeet dit dan niet te vermelden.

nederlandsemilitaria.com distantieert zich van:

• Forumleden die,(vermeende) oplichters bedreigen met fysiek geweld.
• Forumleden, (vermeende) oplichters (of hun naasten) op enigerlei andere manier bedreigen

Deze leden zullen direct verwijderd worden.

Deze tekst is overgenomen van www.onderscheidingenforum.nl

mvg

Fred
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Erik de Bruin

Re: spelregels

Bericht door Erik de Bruin » 10 jun 2013, 15:39

Misschien een tip, een gewente die ik van een ander forum ken:
Indien je een advertentie ziet op een verkoopsite (Marktplaats, eBay etc.), maak er dan een zg. 'screendump' van*. Advertenties verlopen nogal graag na een tijdje en dan is het topic z'n waarde kwijt.

Goed plan?

*) toets tegelijkertijd <Alt> en <Print Scrn>, open vervolgens het programma Paint in "programma's, bureau-accesoires" en plak je opgeslagen afbeelding in een nieuwe pagina van Paint middels <Ctrl> en <v>. Je hebt dan een plaatje wat je kunt opslaan en invoeren op het forum.

Erik de Bruin

Bericht door Erik de Bruin » 11 jun 2013, 08:34

kleinspul schreef:Als je de foto's wilt plaatsen dan moet je toestemming van de eigenaar hebben.
Hallo, ik zie dat u vals spul op MP zet. Mag ik wat rechten op de foto?
Ja, goed punt.
Overigens wordt deze regel wel overschreden op dit forum, ik zie toch verschillende screendumps staan.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 11 jun 2013, 11:25

Ja en wat nu dan. Als je op dit forum en net gelijk welk forum van elke foto verantwoording moet afleggen dan kan je de tent wel sluiten.Daarbij komt dat het gros van de afbeeldingen van MP ook al niet van de oorspronkelijke eigenaar zijn. Besloten is om dit forum een laagdrempelig forum te laten zijn, en zoalng niemand niet echt bezwaar maakt ( en at is tot op heden nog nooit gebeurt) de situatie te laten zoals die is. Screendumps mogen wat mij betreft tenzij iemand om wat voor reden dan ook bezwaar maakt dan word deze verwijderd.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 11 jun 2013, 18:20

Ja...En....

Dit gaat om een fotograaf die de exclusiviteit van zijn of haar fotos heeft laten vatleggen. Dat is heel wat anders dan een MP foto waarbij over exclusiviteit niets vermeld wordt. En zolang MP niet omonstotelijk de exclusieve rechten vaststeld van iedere foto op MP is er dus niets aan de hand.Komt nog bij hoe je wil zien dat er bij publicatie buiten MP om licentie verliezen te betreuren zijn?
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 31 jul 2013, 22:58

En dan is er nog de regel dat een afbeelding getoond mag worden vermits die besproken wordt. En foto's en andere grafici waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is vrij van rechten, en artikelen en reglementen uitgegeven door de regering zijn ook vrij van rechten. Foto's waarbij de maker moet nadenken over belichting en compositie zijn niet vrij vermits aangegeven. Een snapshot is dus ook geen probleem....dus zo een probleem is het allemaal niet.
Groeten

Fred

kristiaan

Bericht door kristiaan » 01 aug 2013, 06:46

Eens een foto die op internet staat zonder uitdrukkelijk copyright is deze publiek en kan ten alle tijd overgenomen worden op een publiek forum(zeker als het om een print screen gaat!).
Publiceren in een boek, zonder bron vermelding, is dan weer een ander verhaal!
Groetjes
|<ris
Altijd op zoek naar Belgisch Congo spul!

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 01 aug 2013, 08:23

kristiaan

Bericht door kristiaan » 01 aug 2013, 09:02

De praktijk ziet er wel iets anders uit.
Een regel die ik altijd toe pas is vermelden dat de foto niet de mijne is als ik iets overneem.
Bij een print screen is dit al overbodig.
Recentelijke is er een hele hetze geweest op een Frans medaille forum, waar ik lid was,omtrent informatie en foto's eigendomsrechten, het forum is héél even gesloten geweest tot een (snel!)gerechtelijke uitspraak, met resultaat dat de info en foto's van de klager van het forum gehaald zijn geweest (en hij zelf ook!) zonder verder gevolg! Het forum is terug actief.
Veel hangt af van de reden waarom een foto overgenomen wordt!
Groetjes
|<ris

kristiaan

Bericht door kristiaan » 01 aug 2013, 09:15

Hier een recent voorval dat zowel een illustratie voor de draad is als voor de discussie;
- op een franstalige Belgische verkoop's site kwam ik dit tegen (zier bijlage!);
Nu is dit een helm die ik al 30 jaar zoek en die hier (in Brussel !) aangeboden is aan een tiende van de prijs!
Ik reageer; krijg een persoonlijke mail dat het om een Engelsman gaat die deze helm verkoopt.....veel blalblabla..."stuur het geld maar door ik stuur U de helm!!"
Eerst zit hij in brussel dan weer in de UK.
Om een lang verhaal kort te maken, pure oplichting!
Klein onderzoek wijst uit dat deze man gewoon een eerder ebay verkoop gewoon had gecopieerd en hier mensen mee wilde oplichten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes
|<ris

kristiaan

Bericht door kristiaan » 01 aug 2013, 09:27

Hierbij de ebay ad!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes
|<ris

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 01 aug 2013, 10:19

Ok...Maar de Franse of Belgische regels kunnen anders zijn. Ik heb mij er in moeten verdiepen met het oog op een op handen zijnde publicatie. Het blijkt niet zo ingewikkeld te zijn als ik in eerste instantie dacht. Het probleem is dat vele instanties en museas overal maar copyright regels opplakken ( Het marine museum bijvoorbeeld) maar zij zijn niet de enige. Terwijl zij daar helemaal geen recht toe hebben.
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Foutje bedankt”