Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Museum Delft gaat de goeie kant op

een plaats om te bespreken wat er volgens jouw niet klopt aan de inhoud van boeken en websites aangaande beschrijvingen van nederlandse militaria.
Plaats reactie
maanprins
Erelid
Contacteer:

Museum Delft gaat de goeie kant op

Bericht door maanprins » 18 mar 2010, 23:51

Vandaag was ik in het leger en wapen museum in Delft, en trof daar een aantal dingen aan die mij zorgen baarde.
Of in de uitvoering of in de omschrijving klopte dingen niet. en ik ben dat gaan melden.
Ik werd uiterst vriendelijke te woord gestaan, alles is genoteerd en bij de verhuizing naar de nieuwe lokatie in 2011 zullen de wijzigingen worden doorgevoerd.
Ik moet zeggen dat het prettig was om te ervaren dat de mening en expertise op prijs werd gesteld.
er werd ook toegegeven dat er een boel dingen niet kloppen, maar de fouten die nu bekend zijn, zullen zoveel mogelijk worden opgelost bij de verhuizing.

Ik heb goede hoop, en ging met een tevreden gevoel de deur uit.

Wat klopte er niet dan?
een officieren pluim op een manschappen sjako
een kroontje op een sjako dat niet goed zat.
Enkele omschrijvingen en een verkeerde datering bij dragonderhelmen.
Verkeerde kinbanden op een helm.
Een snoer dat niet goed liep.
een ontbrekende cocarde
verkeerd materiaal op een helm

maanprins
Erelid
Contacteer:

Re: Museum Delft gaat de goeie kant op

Bericht door maanprins » 09 apr 2010, 12:16

Zojuist ontving ik van het legermuseum antwoord op mijn aangedragen suggesties en opmerkingen. :)

Hieronder enkele fragmenten uit het antwoord:

Hartelijk dank voor uw suggesties voor verbeteringen. Sommige ervan kunnen wij wel naar handelen, anderen echter helaas niet. Hopelijk heeft u begrip voor wat soms de beperkingen van een museum ten opzichte van een verzamelaar zijn (wij kunnen immers geen voorwerpen aanpassen, we moeten accepteren 'as is'). :shock:

.......................... hebben echter de ons overgeleverde objecten nu eenmaal een uiterlijk dat niet met de voorschriften overeenstemt; naar mijn mening versterkt dit juist hun authenticiteit.
Er zijn vele redenen waarom voorwerpen vaak meer niet, dan wel aan voorschriften voldoen.
We gaan de objecten niet veranderen: zij zijn onze historische bron.
Het probleem met de figuur voor de pontonwagen is dat men hier in de jaren tachtig voorwerpen heeft gebruikt om figuren te completeren waarbij men blijkbaar geen manschapsexemplaar ter beschikking had.
Dat is nog steeds het geval.
Geen van de drie zaken kan of wil ik daarom veranderen..........................

Vitrine uitrustingstukken Belgische opstand: nr. 3 is een helm voor officieren (volgens beschrijving) maar heeft een lage kam voor manschappen en een Belgische kinband uit 1846 voor manschappen. Bij de beschrijvingen staat koeienbont maar moet zeehondenbont zijn nr. 4 is 1838 ipv 1845 Tot slot heeft de jager van het Ie bataljon in de vitrine 2 witte koorden naar voor op de sjako, die moeten naar achteren.

Wat ik weet is dat de helm nr 3 een deels geïmproviseerd exemplaar is, maar met improvisaties uit de tijd. De kwestie van het bont zal ik nakijken; volgens mij is bij deze, ondanks het voorschrift, geen zeehondenbont gebruikt. Wat betreft het jaartal (1838 ipv 1845) en de koorden van de jager moet ik u gelijk geven, en zal ik kijken of we op redelijke termijn deze zaken kunnen aanpassen. :D

U hartelijk dankend voor de constructieve suggesties, en

Met vriendelijke groet,

Mark van Hattem

conservator textilia, Legermuseum

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 12 apr 2010, 17:03

Bemoedigend, want er waren ook andere tijden.

Het summum is voor mij nog steeds het Vestingmuseum in Naarden, waar al sedert jaar en dag de "sigarettenkoker" van Generaal Kraaijenhoff (1758-1840) wordt tentoongesteld. Vanaf 1984 heb ik het museum trachten te bewegen de benaming sigarettenkoker te wijzigen in snuifdoos en allerlei beminnelijke mensen (medewerkers, collectiebeheerders en lieden die zich presenteerden als conservator) hebben in de afgelopen 25 jaar toegezegd de gewraakte tekst te zullen aanpassen..... :evil:

Ach, we hebben allemaal wel van zulke ervaringen. Zijn deze nu symptomatisch voor het onbenul / arrogantie / eigenwijsheid der museumstaven of is het luiheid / onachtzaamheid / desinteresse / onverschilligheid of gebrek aan respect voor de bezoekers? Ook ik ben enige tijd verbonden geweest aan musea en de reacties van het publiek waren niet altijd terzake doende en deskundig, maar soms ook wel! Meestal belanden zulke reacties op het bureau van een directeur, collectiebeherder of conservator die er een lage prioriteit aan geeft en vervolgens belanden ze in het vergeetboek. Alleen al een ontvangstbevestiging aan het adres van de aangever is een zeldzaamheid. Wellicht vormt de (nieuwe?) atitude van het Legermuseum een voorbeeld voor andere (militaire) collcties - het kan dus wel...
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 27 nov 2013, 12:01

Het probleem is dat museum medewerkers het behoren te weten . Zij zijn immers de experts en de alwetende grootheden. Vaak hebben ze echter de ballen sjoege van, maar toegeven ho maar.Dan maar een steek pet genoemd enz...Weet Jan veel.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 27 nov 2013, 15:27

Fred,

Jan weet wel veel!
We hebben helaas op de musea nog steeds te maken met de hiërarchie, Jan de korporaal b.d. verliest het dikwijls van de Kolonel b.d. :mrgreen:

Contacten museum richting de burger verloopt via het secretariaat en je raad het al daar zit dus een Lt.Kol. b.d.

Groeten Jan (weet ook niet alles)

onderscheidingenfreak
Contacteer:

Bericht door onderscheidingenfreak » 28 nov 2013, 08:32

Vergeet echter niet dat een museum inderdaad niet altijd stukken zomaar kan gaan aanpassen. Stukken die bijv. in bruikleen zijn van een particulier of ander musea kan men niet zomaar veranderen. Het kan ook zijn dat ze niet het materiaal hebben om het aan te passen.

Daarnaast zijn er soms stukken die vroeger zijn aangepast, doorgebruikt etc. en die daardoor juist een bijzonder verhaal vertellen.

Even de advocaat van de duivel spelen :)
www.onderscheidingenforum.nl

Flip126

Bericht door Flip126 » 28 nov 2013, 09:13

Mijn bittere ervaring: helemaal onderaan in de hiërarchie staat de vrijwillige nukubu. Hoe kan die nou ook maar ergens iets vanaf weten? Als hij ook nog verzamelaar is kan men hem niet vertrouwen, want dan is hij alleen uit op eigen gewin. (Ik weet het, deze zijn er helaas ook.) En de goeden niet te na gesproken: deze ervaring heb ik opgedaan met ex-militairen uit alle categorieën en alle rangen en standen.

Groet,

Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 28 nov 2013, 09:21

onderscheidingenfreak schreef:Vergeet echter niet dat een museum inderdaad niet altijd stukken zomaar kan gaan aanpassen. Stukken die bijv. in bruikleen zijn van een particulier of ander musea kan men niet zomaar veranderen. Het kan ook zijn dat ze niet het materiaal hebben om het aan te passen.

Daarnaast zijn er soms stukken die vroeger zijn aangepast, doorgebruikt etc. en die daardoor juist een bijzonder verhaal vertellen.

Even de advocaat van de duivel spelen :)
Ieder geval staat op zich natuurlijk. Daar ben ik het mee eens.
Maar als je een dragonder-helm neerzet met een kaartje dat het een manschap is, maar de helm heeft een hoge officieren-kam, dan is dat gewoon onjuist. Dan staat er bij van welk jaar de helm is. Als er dan ook nog kinkbanden opzitten, die nog niet gemaakt waren in dat jaar, en het ook nog kindbanden zijn van een ander land, dan is er sprake van knoeiwerk, dat je met een tekstbordje wilt verbloemen. Of er is sprake van onwetendheid. Gelukkig dat ze de informatie bij dit item zullen aanpassen.
Wanneer iets niet volgens voorschrift is, of met opzet veranderd, dan zou dat er bij moeten staan.
Foutieve dingen gaan door het tentoonstellen zonder verklarende tekst de geschiedenis is, als iets dat juist is.
Het geeft hierdoor een verkeerd beeld. De voorlichtende functie van een museum is een cruciaal gegeven, dat ze zelf ook serieus dienen te nemen.

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 28 nov 2013, 09:30

Wil,

Heb ik met deze nogal barbaarse opmerking, citaat: (vrijwillige nukubu. Hoe kan die nou ook maar ergens iets vanaf weten? Als hij ook nog verzamelaar is kan men hem niet vertrouwen, want dan is hij alleen uit op eigen gewin)
na 10 jaar trouwe vrijwillige dienst bij 1 van de militaire historistische collecties van dit land ben ik geneigd na deze opmerking het bijltje er bij neer te leggen :mrgreen:

Groeten, Jan.

kepie1940
Contacteer:

Bericht door kepie1940 » 28 nov 2013, 15:17

ToeanStabelan schreef:Wil,

Heb ik met deze nogal barbaarse opmerking, citaat: (vrijwillige nukubu. Hoe kan die nou ook maar ergens iets vanaf weten? Als hij ook nog verzamelaar is kan men hem niet vertrouwen, want dan is hij alleen uit op eigen gewin)
na 10 jaar trouwe vrijwillige dienst bij 1 van de militaire historistische collecties van dit land ben ik geneigd na deze opmerking het bijltje er bij neer te leggen :mrgreen:

Groeten, Jan.
Wat ontzettend triest, dat er zo met een vrijwilliger als jouw wordt omgegaan. Zeker in deze tyijden, dat een museum dusdaniug moeten bezuinigingen. Daarbij mis je idd de kennis. Maar ach ja de "Heren" in het pluche, zien alleen de voordelen van de titel "Directeur" en de receptie's. Meestal kunnen ze nog geen paard van een ezel onderscheiden.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Flip126

Bericht door Flip126 » 28 nov 2013, 19:18

Beste Jan,

Ik begrijp je reactie niet helemaal, moet ik bekennen. Voor alle duidelijkheid: ik beschreef slechts mijn ervaringen bij (laat ik het "instituut" maar gewoon noemen) het Cavaleriemuseum. Het was snel gedaan met mijn werk. (In het lustrumboekje sta ik overigens nog wel als vrijwilliger vermeld, terwijl ik al meerdere jaren weg was.)

Groet,

Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 12 mar 2014, 10:51

Ben benieuwd hoe het in Soesterberg gaat. Laat mij raden. Een hoop knoppen en beeldschermen, joelende en schreeuwende kids, die op die knoppen rammen en schreeuwend weer weg rennen.
Groeten

Fred

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 12 mar 2014, 10:57

Of een klein kastje met een koptelefoontje, en overal nummertjes, die je dan op dat kastje moet intikken om de informatie te horen.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 12 mar 2014, 10:59

Ja ben der bang voor. Er zijn al te veel museas verpest en naar de knoppen gegaan.
Groeten

Fred

Aale
Contacteer:

Bericht door Aale » 12 mar 2014, 14:38

maanprins schreef:Of een klein kastje met een koptelefoontje, en overal nummertjes, die je dan op dat kastje moet intikken om de informatie te horen.
Hoewel interactiviteit heus wel iets kan bijdragen werkt het vaak contraproductief.
Je kan weliswaar uitgebreider over een stuk vertellen maar wel aan slechts één
persoon tegelijk. Met een aantal strategisch geplaatste bordjes in een vitrine kunnen
meerdere bezoekers tegelijkertijd uitleg krijgen over het geëxposeerde.

In het spoorwegmuseum bijvoorbeeld hebben ze een vitrine met een groot aantal
modellen van locomotieven. Daar kunnen makkelijk tien mensen voor staan.
Helaas staan er alleen bordjes met nummers :-( Door deze in te toetsen krijg
je op één beeldscherm uitleg over het object. Je moet dus op je beurt wachten
als je wilt weten wat er staat opgesteld.

Maar het kan nog erger! In het Zuiderzeemuseum ben ik wel eens naar een expositie
geweest waar in een ruimte van ongeveer 10 bij 10 meter de beschrijvende teksten
op één bord centraal in de ruimte stonden. Als je wat meer wilde weten van een object
moest je elke keer op en neer lopen.

____
Aale

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 13 mar 2014, 00:23

Draagbaar toestel met toetsenbordje en koptelefoon lost dit aardig op. Je tikt het nummer in waarover je uitleg wilt horen en wordt op je wenken bediend.

Plaats reactie

Terug naar “Foutje bedankt”