Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

KCT generaal

een plaats om te bespreken wat er volgens jouw niet klopt aan de inhoud van boeken en websites aangaande beschrijvingen van nederlandse militaria.
jester_ali18

Re: KCT generaal

Bericht door jester_ali18 » 29 jun 2012, 23:30

En trouwens, van de genie is het ook verlengd...artillerie ook....
Lukt er iets niet, even rustig ademhalen en dan probeer je het nog een keer en het allerbelangrijkste is nog steeds blijven lachen..

Robvanhek

Bericht door Robvanhek » 30 jun 2012, 00:37

Het gaat hier alleen om de modellen van de Garde eenheden der Infanterie (Grenadiers, Fuseliers, Jagers), die rechthoekige kraagpatten hebben.
Verder hebben alle generaals verlengde vijfhoekige kraagpatten met de bekende metalen goud- of zilverkleurige schulpenrand
Ik verzamel alle soorten uniformen en toebehoren van generaals van de Koninklijke Landmacht en Marechaussee op naam vanaf 1945

Scott88

Bericht door Scott88 » 20 dec 2015, 19:50

En in januari komt er een nieuwe KCT generaal bij, namelijk de Commandant KCT Kolonel Jan Swillens word de nieuwe Brigadecommandant in Havelte. Ik heb hem gevraagd of hij de kraagpatten van de KCT blijft dragen in zijn nieuwe komende rang of dat hij weer de kraagpatten van Regiment van Heutz gaat dragen (omdat hij ook RC is geweest bij van Heutz)? Hij zei mij dat hij de Kraagpatten KCT en natuurlijk zijn Groene Baret blijft dragen als hij tot Brigadegeneraal word bevorderd. Moest ik even weten van hem om hem natuurlijk te tekenen.

jester_ali18

Bericht door jester_ali18 » 26 dec 2015, 19:45

Late reactie ja, maar toch wil ik ter sprake brengen dat Kol van Wiggen, nu dan Brigadegeneraal van Wiggen is naar mijn weten wel degelijk een groene baret drager...als ik online google op zijn naam en bij foto's van hem kijk zie ik toch echt de groene tor op zijn DT
Lukt er iets niet, even rustig ademhalen en dan probeer je het nog een keer en het allerbelangrijkste is nog steeds blijven lachen..

Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring » 26 dec 2015, 21:00

jester_ali18 schreef:Late reactie ja, maar toch wil ik ter sprake brengen dat Kol van Wiggen, nu dan Brigadegeneraal van Wiggen is naar mijn weten wel degelijk een groene baret drager...als ik online google op zijn naam en bij foto's van hem kijk zie ik toch echt de groene tor op zijn DT
Van Wiggen was eerder als luitenant PC bij het KCT en later van 1998 – 2002 als kolonel korpscommandant van het KCT en droeg in die kwaliteiten de groene baret. Daardoor draagt hij nadien ook de "commando-tor". Hij heeft echter in de rang van brigadegeneraal nooit de groene baret gedragen. Als C-11 LMB (2010 - 2012) droeg hij wel de rode baret met het stoters-embleem en nadien de standaard petrolkleurigebaret met stotersembleem. Ik neem aan dat hij nu als CS van 1(GE/NL)Corps de standaard donkerblauwe baret met legercorpsembleem "communitate valemus" draagt. Op recente foto's zie ik hem in ieder geval nog steeds met kraagpatten van de stoters en niet van het KCT.
Uitgangspunt is tegenwoordig dat infanteriegeneraals de kraagpatten dragen van het regiment waar ze beëdigd zijn (voor 1995 was dat - in principe - infanterie algemeen). Voor Keuning, Bokhoven etc. was dat kennelijk KCT, voor Van Wiggen was dat het Regiment Stoottroepen (zie ook zijn cv).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

A.P. Schoones

Bericht door A.P. Schoones » 12 jan 2016, 11:33

Per oktober 2014 is Bgen O.P. (Otto) van Wiggen inderdaad Chef Staf van 1(GE/NL)Corps.
In het begin droeg hij de kraagspiegels van de Stoters, echter sinds 2015 is hij vreemd genoeg weer overgeschakeld naar het KCT.
Wat hiervan de rede is, is voor mij helaas onduidelijk...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

A.P. Schoones

Bericht door A.P. Schoones » 12 jan 2016, 11:39

Een enigszins vergelijkbare situatie heeft zich voorgedaan bij Bgen M.H. (Martin) Wijnen, die eerst de kraagspiegels van de Genie (algemeen) droeg, maar in 2015 terug veranderd is naar de Pioniers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sit

Bericht door sit » 12 jan 2016, 20:50

Voor de genie zijn in 2015 nieuweregels over de div verschillende emblemen van kracht geworden:
Genie alg: tbv ceremonieel
Pioniers: tbv pantsergenie
Fortificatien :tbv constructiegenie
Pontoniers: tbv 105 genie compagnie water

Plaats reactie

Terug naar “Foutje bedankt”