Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Oplichting via marktplaats

een plaats om te bespreken wat er volgens jouw niet klopt aan de inhoud van boeken en websites aangaande beschrijvingen van nederlandse militaria.
Plaats reactie
generaal

Oplichting via marktplaats

Bericht door generaal » 14 jun 2013, 12:17

Heren,

Tja op zich niks bijzonders daar het vaker gebeurt, maar deze keer was ik het slachtoffer.

Twee weken geleden vroeg iemand mij via marktplaats naar een driedelige mariniersbaret die ik erop had staan. Hij ging akkoord met de prijs van 10 euro en of ik hem dezelfde dag nog kon versturen. Ik terug gemaild dat als het bedrag voor 12.00 uur op mijn rekening stond de baret gepost zou worden. Hij stuurde vervolgens een mail waarin hij zei dat het geld overgeschreven was en stuurde ook een printscreen van de overschrijving mee welke een paar euro meer was dan het afgesproken bedrag. Daar had bij mij al een lichtje moeten gaan branden, want inderdaad, het geld kwam niet. en nu twee weken later nog steeds niet. Na diverse mails over en weer heb ik uiteindelijk gezegd dat vandaag voor 12.00 uur het geld op mijn rekening moet staan anders neem ik maatregelen. Juist! Het staat nog steeds niet op mijn rekening. Dit is dus maatregel 1. Het hier bekend maken. Ik zal de naam van de man hier niet noemen, maar een ieder die geïntereseerd is kan mij een PB sturen.

Overigens is het mailcontact wat ik met de persoon had/heb heel raar, na een paar keer gevraagd te hebben waar mijn geld blijft komen er eens beschuldigingen van zijn kant en begint hij op een gegeven moment zichzelf tegen te spreken. Het komt op mij over alsof hij dmv die mails mij de moed in de schoenen probeert te laten zakken en het opgeef. Daar heeft hij aan mij dus een verkeerde.

Volgende stap, een advertentie op marktplaats plaatsen en aangifte doen van internetoplichting.

Groeten,

Richard.

P.s. Fred, ik hoop dat je er geen moeite mee hebt dat ik dit bericht hier plaats.

maanprins
Erelid
Contacteer:

Re: Oplichting via marktplaats

Bericht door maanprins » 14 jun 2013, 13:27

Ik neem aan dat de naam en adres bij je bekend zijn.
Dan is aangifte doen naar mijn idee een logische stap.
Vervolgens het proces verbaal inscannen en mailen, dan is het geld volgens mij snel binnen.

Ik heb het omgekeerde meegemaakt, .. geld overgemaakt en vervolgens kwam er niets.
Ik heb toen ook aangifte gedaan en de aangifte gemaild.
Binnen een paar uur had ik een reactie met een vaag verhaal.

De aangifte kun je vervolgens echter niet intrekken.
je kunt wel melden dat het is opgelost, maar de melding blijft bij de politie in het systeem. Mocht het bij dezelfde persoon in de toekomst weer voordoen, dan wordt jouw aangifte daarin meegeteld.

generaal

Bericht door generaal » 14 jun 2013, 14:21

Ja, adresgegevens zijn bij mij bekend, zelfs zijn telefoonnummer welke ik al een paar keer heb gebeld maar geen reactie gehad.

Aangifte heb ik inmiddels gedaan en binnen 5 minuten had ik mail van de man met de reactie als ik nu wat geduld had gehad dan had het geld op mijn rekening gestaan. Nou...twee weken geduld......

Maar hij werd wel erg zenuwachtig nu er een aangifte loopt en zegt nu het geld te hebben overgemaakt. En ondertussen wel eisen dat de aangifte wordt ingetrokken. Ik wist niet dat de aangifte niet ingetrokken kon worden, maar heb hem gemaild dat pas als het geld bijgeschreven is de aangifte ongedaan wordt gemaakt.

Ben benieuwd, wordt vervolgd.

Groeten,

Richard

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 14 jun 2013, 14:26

tadaaaaahhhh! :lol:

kepie1940
Contacteer:

Bericht door kepie1940 » 14 jun 2013, 16:07

generaal schreef: Ik wist niet dat de aangifte niet ingetrokken kon worden, maar heb hem gemaild dat pas als het geld bijgeschreven is de aangifte ongedaan wordt gemaakt.

Ben benieuwd, wordt vervolgd.

Groeten,

Richard
Met de aangifte doe je een verzoek tot onderzoek naar een strafbaar feit. Een aangifte is geen middel om iemand te bewegen tot overgifte, dan wel het terug storten van het geld. Hiermee zou zowel de aangever als de verbalisant zich schuldig maken aan artikel 318 strafrecht ( afpersing). Binnen deze casus lees ik wel een vorm van oplichting, de koper zendt een printscreen met daarop een bedrag. Dan kom je op het element "Hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte". dat is mijn inziens ook gebeurt. Mocht de koper het vaker doen dan krijg je flessetrekkerij. Dit moet blijken uit feiten en omstandigheden.

Daar jij wel schadeloos bent gesteld, betekend niet dat het strafbare feit dan niet heeft plaats gevonden. Wel degelijk heeft de koper jou door middel van listige kunstgrepen, bewogen tot afgifte van het goed. Hij had wel degelijk het oogmerk om zich wederrechtelijk te bevoordelen. Daarbij had hij geen vrijwillige terug tred. Dus mag hij zich verantwoorden voor de rechter. Hier zal vermoedelijk wel rekening mee worden gehouden dat hij het geld terug stort.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

generaal

Bericht door generaal » 14 jun 2013, 16:31

Dank je voor de toelichting :)

Maar er is weer nieuws, waar een aangifte wel niet toe kan leiden. Ik had het echt niet verwacht, maar het geld staat inmiddels op mijn rekening. :D

Ik zal mij aan mijn woord houden en een mail sturen om de aangifte ongedaan te maken/aan te geven dat de zaak is opgelost.

Groeten,

Richard

kepie1940
Contacteer:

Bericht door kepie1940 » 14 jun 2013, 16:58

generaal schreef:Dank je voor de toelichting :)

Ik zal mij aan mijn woord houden en een mail sturen om de aangifte ongedaan te maken/aan te geven dat de zaak is opgelost.

Groeten,

Richard

oor jou is de zaak opgelost, maar zo komt die persoon er weer mee weg. Ik doe wel een PB>
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

generaal

Bericht door generaal » 14 jun 2013, 17:22

Voor mij is de zaak inderdaad opgelost, maar ik heb marktplaats wel ingelicht.

Groeten,

Richard

Dutch_Dreams
Contacteer:

Bericht door Dutch_Dreams » 14 jun 2013, 17:46

maanprins schreef:Ik heb het omgekeerde meegemaakt, .. geld overgemaakt en vervolgens kwam er niets.
Ik heb toen ook aangifte gedaan en de aangifte gemaild.
Binnen een paar uur had ik een reactie met een vaag verhaal.
Vorige maand ook voor het eerst meegemaakt.
Na op een aantal mails geen reactie ontvangen, toen maar aangifte gedaan via internet, zo gedaan.
En ook opeens weer een (vage)mail van de verkoper, maar tot op heden niets gezien.

De brief naar de bank is onderweg met de vraag tot het terugstorten (of blokkeren van de rekening), kijken wat het word.

Krijg je van marktplaats ook een paar mails waarin staat dat ze je gebeld hebben (niet op het nummer dat in de aangifte of binnen marktplaats stond), staar je een mailtje terug, krijg je geen antwoord...

Ik denk dat de aangifte op de plank blijft liggen, zou jammer zijn.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Nu ook bezig met een website met Nederlandse foto`s: http://www.nederland-paraat.nl

Plaats reactie

Terug naar “Foutje bedankt”