Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Nieuwe postzegel Willem Alexander met verkeerde kroon

een plaats om te bespreken wat er volgens jouw niet klopt aan de inhoud van boeken en websites aangaande beschrijvingen van nederlandse militaria.
Plaats reactie
maanprins
Erelid
Contacteer:

Nieuwe postzegel Willem Alexander met verkeerde kroon

Bericht door maanprins » 28 nov 2013, 09:24

Marc van der Linden plaatste vanmorgen op Facebook het volgende bericht:

Oordeel zelf: welke kroon heeft men gebruikt voor de nieuwe Nederlandse postzegel (midden)?
Links: de Engelse St Edwards Crown, rechts de Nederlandse kroon.

foto is verwijderd om ruimte te sparen.
Laatst gewijzigd door maanprins op 16 aug 2016, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

maanprins
Erelid
Contacteer:

Re: Nieuwe postzegel Willem Alexander met verkeerde kroon

Bericht door maanprins » 28 nov 2013, 16:20

er is een reactie van post.nl:

Er is bij het ontwerp heel bewust gekozen voor een zogenaamde 'archetypische' afbeelding van een kroon. De gekozen kroon is een onderdeel van de iconografie van Studio Job. Zij gebruiken deze kroon ook in andere ontwerpen. Deze iconische kroon is aangebracht op de postzegel om te beveiligen tegen vervalsen. De kroon is niet bedoeld als verwijzing naar enige officiele kroon van een Koningshuis. Dus ook niet naar de Nederlandse kroon.

De postzegel is ontworpen door Studio Job. Zij hebben de artistieke keuze gemaakt om alleen met het portret van de Koning een verbinding te maken met ons Koningshuis te maken. Voor de kroon hebben ze heel bewust gekozen om geen enkele verwijzing naar enige officiele kroon te maken. De gekozen kroon is een onderdeel van de iconografie van Studio Job. Zij gebruiken deze kroon ook in andere ontwerpen.

Met vriendelijke groet,

Werner van Bastelaar
Manager
Media Relations & PR

goh :roll:

Flip126

Bericht door Flip126 » 28 nov 2013, 19:22

En artiesten hoeven helemaal niet logisch bezig te zijn, laat staan (historisch) verantwoord. Als niet-artistieke leek ben ik dan geneigd te zeggen dat ze maar wat aanklooien. Maar dat bewijst alleen maar mijn ongelijk, geloof ik. Of ik ben jaloers dat ik er niet aan gedacht heb, dat kan ook nog!

Groet,

Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

kepie1940
Contacteer:

Bericht door kepie1940 » 28 nov 2013, 19:58

Flip126 schreef:En artiesten hoeven helemaal niet logisch bezig te zijn, laat staan (historisch) verantwoord. Als niet-artistieke leek ben ik dan geneigd te zeggen dat ze maar wat aanklooien. Maar dat bewijst alleen maar mijn ongelijk, geloof ik. Of ik ben jaloers dat ik er niet aan gedacht heb, dat kan ook nog!

Groet,

Wil.
Ik denk dat men Wikipedia heeft geraadpleegd. Hier is het wapen van Willem de derde afgebeeld, met boven het wapenkleed de kroon van England. Ik ben dan ook wel met Flip eens dat men geen historisch besef heeft en maar wat aanklooien. Om een waarde oordeel te geven, de "Google intelligentie".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 28 nov 2013, 21:31

maanprins schreef:er is een reactie van post.nl:

Er is bij het ontwerp heel bewust gekozen voor een zogenaamde 'archetypische' afbeelding van een kroon. De gekozen kroon is een onderdeel van de iconografie van Studio Job. Zij gebruiken deze kroon ook in andere ontwerpen. Deze iconische kroon is aangebracht op de postzegel om te beveiligen tegen vervalsen. De kroon is niet bedoeld als verwijzing naar enige officiele kroon van een Koningshuis. Dus ook niet naar de Nederlandse kroon.

De postzegel is ontworpen door Studio Job. Zij hebben de artistieke keuze gemaakt om alleen met het portret van de Koning een verbinding te maken met ons Koningshuis te maken. Voor de kroon hebben ze heel bewust gekozen om geen enkele verwijzing naar enige officiele kroon te maken. De gekozen kroon is een onderdeel van de iconografie van Studio Job. Zij gebruiken deze kroon ook in andere ontwerpen.

Met vriendelijke groet,

Werner van Bastelaar
Manager
Media Relations & PR

goh :roll:
wat een kletskoek!
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

kepie1940
Contacteer:

Bericht door kepie1940 » 29 nov 2013, 00:17

Idd kletskoek. 27-11-2013 Omroep West :
DEN HAAG - De ontwerper van de koningspostzegel is Studio Job. Koning Willem-Alexander nam de nieuwe postzegel woensdagmiddag in het Museum voor Communicatie in Den Haag in ontvangst.
Het in Antwerpen gevestigde Studio Job raakte vorig jaar in opspraak toen het een 'Buchenwaldhek' ontwierp voor een kunstverzamelaar. Het hek dat om een landgoed zou komen te staan verwees naar elementen van concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog.

Met de overhandiging van de postzegel wordt ook de tentoonstelling XXS Dutch Design geopend. Aanleiding voor de expositie is het ontwerp van de koningspostzegel. De tentoonstelling toont het werk van onder anderen Irma Boom, Dick Bruna en Anton Corbijn op klein formaat. Ook zijn de processen, van schets tot eindproduct, van de kunstwerken te zien in het museum.

Laten we zeggen dat men geen enkele notie heeft van historie.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 29 nov 2013, 00:22

Het zoveelste voorbeeld van het laten prevaleren van vormgeving boven historisch besef.
Het moet toch ook mogelijk zijn design wel te laten wortelen in zorgvuldige traditie?
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Aale
Contacteer:

Bericht door Aale » 29 nov 2013, 10:26

De reactie van post nl lezend bekruipt mij toch het gevoel dat men gewoon niet heeft opgelet
en nu probeert recht te praten wat krom is. Als je naar de ontwikkeling van hun eigen logo kijkt
zie je dat het daar op een gegeven moment ook "fout" is gegaan.

KPN en post nl stammen beide af van de PTT, de kroon van de KPN kan je nog steeds interpreteren
als Nederlands, die van PTT post al niet meer. Er staan maar 4 dingen op de zegel.
Een portret, de landsnaam, een waarde en een kroon. Nagaan of alle vier klopten was blijkbaar
niet nodig.

____
Aale

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erik de Bruin

Bericht door Erik de Bruin » 29 nov 2013, 20:03

maanprins schreef: _______________________________
mede namens Studio Job reageer ik op uw schrijven van heden.

Er is bij het ontwerp heel bewust gekozen voor een zogenaamde 'archetypische' afbeelding van een kroon. De gekozen kroon is een onderdeel van de iconografie van Studio Job.
Dit is natuurlijk flauwekul van deze mijnheer Werner van Bastelaar ('Basteln' is een Duits werkwoord en betekent 'knutselen')
Het is geen archetypische afbeelding. Alle elementen van de Edwards Crown zitten erin: Maltezer kruis in front, Franse opstaande lelies links en rechts, etc. Zoek de zeven verschillen met de Edwards Crown en je komt niet ver. Er zijn vrijwel geen verschillen.
Misschien heeft Werner zich verschreven en bedoelde hij i.p.v. 'archetypisch' met iets als 'Angelsaksisch'.
De bewuste keuze is waarschijnlijk een bewuste kopie.

hbresser
Erelid
Contacteer:

Bericht door hbresser » 30 nov 2013, 00:17

Studio Job, uit Belgie.......... Waar ook Studio 100 vandaan komt........
Wel raar dat we in Nederland geen iconograaf hebben die onze koning op een postzegel kan ontwerpen.

Klinkt in ieder geval inderdaad als rechtlullen wat krom is

gr Henk
www.militariaverzamelaar.nl

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 30 nov 2013, 00:34

kepie1940 schreef:
Flip126 schreef:En artiesten hoeven helemaal niet logisch bezig te zijn, laat staan (historisch) verantwoord. Als niet-artistieke leek ben ik dan geneigd te zeggen dat ze maar wat aanklooien. Maar dat bewijst alleen maar mijn ongelijk, geloof ik. Of ik ben jaloers dat ik er niet aan gedacht heb, dat kan ook nog!

Groet,

Wil.
Ik denk dat men Wikipedia heeft geraadpleegd. Hier is het wapen van Willem de derde afgebeeld, met boven het wapenkleed de kroon van England. Ik ben dan ook wel met Flip eens dat men geen historisch besef heeft en maar wat aanklooien. Om een waarde oordeel te geven, de "Google intelligentie".
Dit betrof "onze" Stadhouder Willem de derde, die tevens Koning van Engeland was ("King Billy"). Hij droeg dus met recht de Engelse kroon in zijn wapen.

Plaats reactie

Terug naar “Foutje bedankt”