Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Catawiki - een bron van vermaak of de droefheid ten top

een plaats om te bespreken wat er volgens jouw niet klopt aan de inhoud van boeken en websites aangaande beschrijvingen van nederlandse militaria.
Schiavona13
Moderator

Re: Catawiki - een bron van vermaak of de droefheid ten top

Bericht door Schiavona13 » 11 aug 2015, 17:39

Als ik mij niet vergis is de veilingmeester ook lid van dit forum , dus hopelijk leest hij dit optijd ....
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Schiavona13
Moderator

Bericht door Schiavona13 » 12 aug 2015, 22:19

kleinspul schreef:Engelse veilinghuizen, zoals Christies, schatten Engelse cavalerie jassen van rond 1830 op 3.000 tot 4.500 pond.
Deze Catawiki veilingmeester schat de jas echter op 700-1000 euro. :evil:
Dat kan je hem niet helemaal kwalijk nemen want kennis van alles hebben is erg lastig en de aanbieder is natuurlijk al niet correct bezig . Maar ik zie regelmatig zeer incorrecte taxaties / omschrijvingen bij catawiki en niet te vergeten het is een bedrijf dat erg uit is op geld want de druk bij de veilingmeester is behoorlijk hoog heb ik al begrepen
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

patrickh

Bericht door patrickh » 15 aug 2015, 13:59

Eenieder moet waar dan ook altijd op de hoede zijn, of het nu bij een gerenomeerd velinghuis, respectabele dealer of op de rommelmarkt op de hoek. Kennis is immers macht!
Afficheverzamelaar, heb je wat liggen, geef me een berichtje!

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 26 okt 2015, 10:37

Als men de veilingsmeester wijst op fouten dan krijs je zelfs nog geen reactie..

Heeft deze dan geen verantwoordelijkheid ??

Deze verkoopsite heeft op vele fora al het nieuws gehaald.
Groeten
Guy

Gezocht Belgische militaire hoofddeksels van 1830 tot 1940.
http://www.everyoneweb.com/bankbriefjes

Batavia1962

Bericht door Batavia1962 » 27 okt 2015, 18:33

GuyB schreef:Als men de veilingsmeester wijst op fouten dan krijs je zelfs nog geen reactie..

Heeft deze dan geen verantwoordelijkheid ??

Deze verkoopsite heeft op vele fora al het nieuws gehaald.
Catawiki gaat voor de winst en niet voor de historie ( Waar geld wordt geroken, wordt geschiedenis de nek omgedraaid. )

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 27 okt 2015, 19:07

Ze hebben inmiddels ook een rechtszaak aan de catabroek wegens overtreding van de wet op de verkoop van alcohol.

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 12 jan 2016, 00:51

Ik heb afgelopen week een veilingmeester ook weer gewezen op een foute omschrijving. Het werd blijkbaar niet nodig gevonden om het te wijzigen, want de biedingen gingen al leuk. Catawiki misleid hiermee willens en wetens de bieders.

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 14 feb 2016, 10:46

enkele dagen geleden heb ik de veilingmeester van de Catawikiveiling er weer eens op gewezen dat een benaming verkeerd is.
Het betreft nu een helmpje van een rijksveldwachter, dat wordt aangeboden als brandweerhelm.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/32130 ... n-20e-eeuw

Vandaag nogmaals een bericht gestuurd:

Ik stuurde al eerder een bericht dat het hier niet gaat om een helm van de brandweer, maar dat het een helmpje betreft van een rijksveldwachter zoals gedragen vanaf 1923.
Door het ongewijzigd laten van de advertentie worden bieders misleid, en worden er wellicht biedingen gedaan door mensen die in de veronderstelling zijn te bieden op een brandweer item.
Catawiki houdt willens en wetens deze situatie ongewijzigd, en maakt zich hiermee schuldig aan misleiding. Ik ga er van uit dat Catawiki naar eer en geweten zal handelen en bieders alsnog op de hoogte zal stellen dat hetgeen waarop ze bieden, niet is, zoals Catawiki het heeft gepresenteerd.

Ontvangstbevestiging van mijn bericht:
Uw bericht aan Catawiki is ontvangen (ticket nummer 786469): Bericht aan veilingmeester: Kavel 6. Brandweer helm Nederland - begin 20e eeuw

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 15 feb 2016, 14:24

antwoord van Catawiki:

Michel,

Ik heb hem verwijderd. Zal volgende keer waarschijnlijk opnieuw aangeboden worden met de juiste omschrijving. Er was al zodanig geboden dat er misschien mensen tussen zaten die voor de brandweer gingen en dan een rijkswachterhelm krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Adrie

en nog een mail.

Helm is inmiddels verwijderd. Ik was dit weekend niet aanwezig achter de computer en heb nu de mail nagelopen. We zullen nooit willens en wetens mensen misleiden. Sowieso ik niet. Bedankt voor de info!!

Adrie

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 15 feb 2016, 15:29

Dit verbaasd me echt dat te horen van de heer A Koster.

Ik heb reeds in het verleden al berichten gestuurd over belgische zaken die verkeerd werden omschreven.
Doch daar heb ik nooit reactie op gekregen noch van cata noch van de veilingmeester zelf.

Maar dit punt heb ik ook aangehaald op een ander forum, waar deze veilingmeester ook lid van is, en dat heeft misschien de veilingmeester de ogen doen openen.
Groeten
Guy

A.de Koster

Bericht door A.de Koster » 15 feb 2016, 16:05

Hoi Guy,

Nee. Ik moest toen 2 veilingen aan 200 kavels alleen doen. Kwam niet toe aan mailverkeer. Intussen is er veel veranderd en is er meer personeel. Ik doe Catawiki 24 uur per week. Ik werk daarnaast in de 5 ploegen. Ze hebben mensen aangenomen extra en heb daardoor tijd voor mailtjes. Geen excuus maar zo was de situatie toen. Catawiki doet zijn best en gaat zeker voorruit in een aantal zaken. Daarnaast is het onmogelijk om kennis te hebben van alle zaken. Ik ben dan afhankelijk soms van externe bronnen die niet altijd correct zijn. Ik doe nu voornamelijk WO1 wat meer mijn gebied is en Vietnam en Korea.

In ieder geval houd ik me aanbevolen als iemand opmerkingen heeft. Graag wel onderbouwt want aan opmerkingen als vals ofzo heb ik niks als er niet wordt vermeld waarom.

Adrie

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 15 feb 2016, 16:18

Beste Adrie,

Ik kan begrijpen dat dit veel werk met zich meebrengt maar je moet ook kunnen verstaan dat mensen die kopen en die soms veel uitgeven niet graag op een dergelijk manier, laat ons maar zeggen, misleid worden.
Het is natuurlijk ook zo dan de koper moet weten wat hij koopt en dat hij op ten minst toch een beetje kennis heeft van zaken. Maar aan dat laatste twijfel ik soms heel hard.

Hier en daar komen die zaken dan toch eens op een forum te staan waar ze dan horen dan hun zaken niet zijn voor wat ze gekocht werden en dit geeft een déjà vue gevoel bij de kopers.

Maar deze evolutie is al een grote stap in de goede richting. :)
Groeten
Guy

A.de Koster

Bericht door A.de Koster » 15 feb 2016, 16:30

Als iets achteraf niet correct blijkt te zijn kan men dit binnen een aantal weken laten weten. In dat geval krijgt de koper zijn geld terug. Je moet een item eigenlijk vast houden om echt te kunnen zeggen goed of fout. Daarin tegen zijn er altijd veel kenners die allemaal een andere mening erop nahouden. Ik koop nooit op de mening van een ander. We doen ons best en je wil niet weten hoeveel we er al uitfilteren aan spul. Is ons werk maar het blijft computerwerk en dus oordelen vanaf een foto.

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 15 feb 2016, 16:45

Ik ben het een over wat je schrijft. Goed of fout.

Maar we hebben het hier niet over de originaliteit van het item, maar over de beschrijving die fout is.

Nu je daar toch over begint zeg ik duidelijk dat velen terug gaan op de beschrijving die bij deze zaken staan. Dat zie je best aan de soms totaal gekke prijzen die geboden worden en dit kan enkel door mensen die zich laten leiden door de tekstenen neits totaal neits van de zaken die zij kopen afweten.

Iets wat je op elke beurs rond de 20 euro kan kopen ook zelfs op andere verkoopsites gaat op cata 75 euro en dan nog zonder de 9 % en de verzendkosten.

Dat roept toch bij vele vragen om nietwaar.
Groeten
Guy

A.de Koster

Bericht door A.de Koster » 15 feb 2016, 17:06

Tja. Dit ligt niet alleen aan de omschrijving maar voornamelijk aan de mensen die zich helemaal vast bijten in een item. Ik heb het vroeger ook wel gehad. Het blijft een veiling. Ook op veilingen in een zaal zie ik items gaan voor prijzen waarvan je denkt had ik maar zelf aangeboden. Er zijn ook zeer veel bieders tegenwoordig uit landen zoals Italië, China en andere Aziatische landen. Daar geven ze prijzen die wij niet gewend zijn. In Frankrijk, Italië en Duitsland zijn bepaalde zaken veel duurder dan in Nederland. Ik merk het als ik zelf op Franse beurzen sta of koop. Kijk naar Ciney in België waar de prijzen al velen malen hoger zijn. In België betaal ik voor Nederlands niks bijna of het moet WO2 zijn. Daarin tegen raak je Belgisch spul niet kwijt in Nederland of het moet 10-daagse veldtocht spul zijn. De biedingen worden niet gemanupileerd door Catawiki en zijn echt biedingen van particulieren. Als we merken dat bepaalde aanbieders steeds biedingen krijgen van dezelfde persoon kijken we dat na en nemen indien nodig actie. Inderdaad gaan sommige items weg voor niks terwijl het ander sky high gaat. Dit ligt vaak aan de foto's en de uitgebreide omschrijving. Als een omschrijving niet klopt passen we dat aan al vaak voor het online gaat. Kijken we ergens overheen passen we het achteraf aan en als een item al teveel biedingen heeft verwijder ik het. Dit geldt in ieder geval voor mij. Voor de rest is het een veiling zoals elk ander. Je kan nooit uitbannen dat er wordt samengewerkt met bieder en koper. We proberen dit zoveel mogelijk uit te bannen maar zoals ik al aangaf dit gebeurt echt op elke veiling en is moeilijk te traceren. Ook op een Sotheby's gebeurt dit gewoon en moeten we niet naief overdoen. We doen ons best en als je opmerkingen hebt over items altijd mailen naar de veilingmeester en niet naar Catawiki CS want dan krijgen we ze veel te laat.

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 15 feb 2016, 17:32

Beste Arie,

Ik zit al 45 jaar in dat verzamelwereldje en weet hoe het meestal allemaal in zijn werk gaat.

U haalt Ciney aan, dat klopt voor een gedeelte, dezelfde items kan men in Wavre kopen voor 15 à 20 % minder of meer.
Dat is normaal omdat men in Ciney veel meer moet betalen om er te gaan staan en dit moet ergens uitkomen.
Daar moet de bezoeker ook 15 euro betalen terwijl dit in Wavre gratis is.
Maar Ciney heeft nu eenmaal zijn naam mee.

Ik had het hier over een simpel gewoon zonder veel poespas belgische oorlogkruis van 14-18.
Dus niet speciaal of uitzonderlijk.
Dit wil toch zeggen dat de kopers niet weten waarop ze bieden.
Typ gewoon oorlogkruis 14-18 te koop in google en je vindt er misschien wel meer dan 100.
Groeten
Guy

A.de Koster

Bericht door A.de Koster » 15 feb 2016, 17:47

Klopt. Ik en sommige handelaren die ik ken vragen zich dat ook af. Wat we wel zien is dat die regelmatig verkocht worden aan Italianen.
Het hoe en waarom is een mysterie. Wat ik je wel kan vertellen dat bij dat soort goedkope onderscheidingen absoluut niet wordt opgeboden omdat ik de veiling altijd naloop voor hij afloopt en wij van 19h30 live meekijken naar biedingen en dus het verloop kan zien en wie er biedt waar deze persoon vandaan komt.

Overigens zie ik ook vaak discussie over biednummers die je terug ziet komen. Dat zijn nummers die herbruikt worden en dus niet aan een persoon gekoppeld zijn. Ik bedoel dan verschillende veilingsdata en niet op dezelfde dag.

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 15 feb 2016, 18:33

Iemand die wil op zijn eigen zaken bieden of vrienden aanspreekt om te bieden dat kan Cata noch een veilingsmeester verhinderen.
Zij vinden wel een weg om dat te doen.

Dit is voor elke veiling het zelfde.
Groeten
Guy

A.de Koster

Bericht door A.de Koster » 15 feb 2016, 20:45

Klopt maar dan ga je niet het risico lopen op een medaille van 15 euro. Hetzelfde zie je op de SIG bajonetten hoewel de hype wel voorbij is. Overigens is de projs van die knapen op beurzen ook naar 50 euro of meer gegaan terwijl een jaar geleden je 15 euro ervoor betaalde.

GuyB
Contacteer:

Bericht door GuyB » 16 feb 2016, 05:17

Tja voor 20 euro (of zelfs voor minder) worden er ook moorden begaan.
Groeten
Guy

Plaats reactie

Terug naar “Foutje bedankt”