Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Ceremonieel tenue RIOG

Plaats reactie
Aale
Contacteer:

Ceremonieel tenue RIOG

Bericht door Aale » 28 jan 2010, 13:50

Sinds maart 2009 draagt het RIOG dit ceremonieel tenue.
Vond het op de site http://www.45painfbat.nl/

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Rode ipv witte veren zoals bij RIJWF
Afbeelding
______
Aale

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 28 jan 2010, 15:46

Wat staat die rode pluim hoog op de sjako.
ik heb dit wel eerder gezien bij een schutterij.
Vermoedelijk is dit hoofddeksel dan gemaakt bij de Firma Janfre in Maastricht, die zich baseerde op tekeningen van Frans Smits sen.
Deze tekende de pluim wat hoger, zodat de sjako verder goed zichtbaar zou zijn op de tekening, maar nu gaat het dus als werkelijke draagwijze de geschiedenis in. Jammer dat een vrije interpretatie van Frans Smits sen. nu leidt tot een geheel eigen vrije opvatting over hoe de hanenveren pluim gedragen dient te worden.
Op deze afbeelding kun je zien dat de pluim direct op de bol gedragen hoort te worden, zodat hij mooi over de voorzijde van de sjako komt te vallen, en de korte kant keurig op de bovenzijde van de sjako komt.

Afbeelding
Verzamelaar van Nederlandse hoofddeksels. Militair, Politie en Koninklijk huis.
Voornamelijk van vóór 1900, maar ook het ceremonieel van Prinsjesdag.

Aale
Contacteer:

Bericht door Aale » 29 jan 2010, 09:50

maanprins schreef:Wat staat die rode pluim hoog op de sjako.
Dat is het dus. Toen ik de foto's zag miste ik iets, maar ik kon er de vinger niet op leggen.
Maar die veren zijn gewoon aan alle zijden even lang. Waardoor je het gevoel krijgt dat ze
er terloops nog even opgezet zijn. Terwijl ze juist een soort "luxe" uitstraling van overdaad zouden moeten geven.

_______

Aale

maanprins
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins » 29 jan 2010, 10:51

En dan is er nog die kleur.
Voor een officier infanterie hoort de hanenveren pluim wit te zijn, en niet rood.
Rood is een kleur die historisch gezien wel voor muziekanten werd gebruikt, maar als je "het oude uniform" in zijn oude luister, in ere wilt herstellen, moet je niet gaan knutselen vind ik.
Verzamelaar van Nederlandse hoofddeksels. Militair, Politie en Koninklijk huis.
Voornamelijk van vóór 1900, maar ook het ceremonieel van Prinsjesdag.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 29 jan 2010, 11:38

Bewijst eens te meer dat ze bij de Kl van hun eigen uniformering en tradities maar weinig kaas hebben gegeten!
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

tamboer

Bericht door tamboer » 11 feb 2010, 16:09

is wit niet voorbehouden aan de garde grenadiers, er zal wel wat achter zitten lijkt me, er is in het verleden wel meer gerommeld met de diverse kleuren, bij de sjako M1854 kwam de kleur rood vaker voor zij het in een paardenhaar uitvoering.

Aale
Contacteer:

Re:

Bericht door Aale » 31 jan 2011, 13:31

[quote="maanprins"]Wat staat die rode pluim hoog op de sjako.
Vermoedelijk is dit hoofddeksel dan gemaakt bij de Firma Janfre in Maastricht, die zich baseerde op tekeningen van Frans Smits sen.
Deze tekende de pluim wat hoger, zodat de sjako verder goed zichtbaar zou zijn op de tekening, maar nu gaat het dus als werkelijke draagwijze de geschiedenis in. Jammer dat een vrije interpretatie van Frans Smits sen. nu leidt tot een geheel eigen vrije opvatting over hoe de hanenveren pluim gedragen dient te worden.

http://preview.tinyurl.com/6xm94u9

Had hij ze altijd maar "wapperend" getekend.

____
Aale

Plaats reactie

Terug naar “Modern ceremonieel”