Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Foto's Leidse Studentenweerbaarheid "Pro Patria"

Aangezien sommige berichten geen navolging meer vinden of hevig gedateerd zijn plaats ik deze in het archief. Dit om te voorkomen dat de actuele onderwerpen ondergesneeuwd raken.
Plaats reactie
Ed van Engeland

Foto's Leidse Studentenweerbaarheid "Pro Patria"

Bericht door Ed van Engeland » 20 sep 2009, 14:13

Ook op de afgelopen Prinsjesdag gaven de verschillende studentenweerbaarheidsverenigingen acte de presence. Voor de liefhebbers van ongebruikelijke uniformen, bijgaand twee gesigneerde foto's van leden, gemaakt bij de Leidse fotograaf H.Jonker en Zoon.

De tekst achterop de ene foto luidt:
Met hartelijken dank vor de groote moeite, die U zich getroost heeft bij de oefening van de eerewacht van "Pro Patria"voor 9 October 1924. De commandant der Eerewacht xxxx [onleesbaar].

Afbeelding

Afbeelding
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Beeckman

Re: Foto's Leidse Studentenweerbaarheid "Pro Patria"

Bericht door Beeckman » 03 mei 2017, 20:20

Beste Ed,

Als historicus en oudlid van Pro Patria ben ik blij deze foto's hier tegen te komen, met name omdat het enkele interessante afwijkingen laat zien van het latere uniform van na de oorlog (en voor het jaar 2000). Ik ben even in de literatuur gedoken. De handtekening is van baron F.C.A van Pallandt. Hij was praeses in 1922 en 1924 en zat ook in 1923 in het bestuur met een mijn niet bekende functie. Praeses in 1923 was A. Stoop. De rang van van Pallandt op de foto duidt niet op het voorzittersschap. De andere foto zonder handtekening toont wel een praeses (Stoop? Zimmerman?).

De erewacht in 1924 was ter gelegenheid van de 350e Leidse 3 oktoberviering, die werd bezocht door de koningin. De commandant van een dergelijke erewacht was niet per sé de praeses, en in dit geval was het J.D. Zimmerman, die praeses was in 1919 en 1920. Dat zou dus de onleesbare handtekening moeten zijn. De deelnemers aan deze erewacht werden gedrild door de Sergeant Majoor Louwrier. Hij was ook al in '14-'18 de instructeur van Pro Patria en bleef dat tot 1946. Mogelijk is deze foto aan hem gegeven.

Ik zou ook graag de achterkanten van deze foto's willen zien. Waar heb jij ze verworven?

Groeten,

Sebastiaan.

Plaats reactie

Terug naar “Archief”