Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

mariniers bij de commandos 2wo

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
Plaats reactie
Marineman
Moderator

mariniers bij de commandos 2wo

Bericht door Marineman »

Ik hoorde enige tijd geleden dat er ook mariniers waren ingedeeld bij no 10 interallied commando en bij de Prinses Irene Brigade in de 2de wereld oorlog.. Ik bestrijd dit geenzins maar heeft iemand misschien nadere informatie betreffende de emblemen die deze mariniers gedragen zouden hebben?
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Ed van Engeland

Re: mariniers bij de commandos 2wo

Bericht door Ed van Engeland »

"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"
Marineman
Moderator

Bericht door Marineman »

Ok...Maar dan is nog de vraag welke naambandjes zij droegen en hoe het was geregeld met de rang onderscheidingstekens?
Groeten

Fred

david daane bolier

Bericht door david daane bolier »

Fred heb je 'De marinier en zijn uniform' in de kast staan? Zo niet laat het me weten en ik scan
bldz.167 - "Korporaal der mariniers H.Tellinga in battledress, hier al met de blauwe baret. Op zijn linkerschoudernaad draagt hij het bandje van No.10 Commando, de eenheid waarin de Nederlandse commando's waren ondergebracht."

Ik zag trouwens net dat Kees Smulders v/h Commandomuseum diezelfde foto ook plaatste, alleen heet de korporaal anders. Hmmm?
Marineman
Moderator

Bericht door Marineman »

David,

Het boek heb ik in de kast staan en heb inderdaad die foto gezien maar volgens mij kan die jas niet kloppen daar de rots op de kraag daar niet zouden moeten zitten volgens voorschrift. Ik hoop dat Kees zich even meld gezien zijn magistrale kennis op dit gebied kan hij misschien meer licht op de zaak laten schijnen.
Groeten

Fred

david daane bolier

Bericht door david daane bolier »

Fred, waarom kloppen volgens jou die rots op de kraagpunten dan niet? Deze staan immers ook op andere foto's in dit boek, terwijl de tekst ook aangeeft dat 'onderofficieren en manschappen donkere patjes met kleine chevrons (in geel, goud of rood) op de kraag van hun blouse droegen.'

Dat er op bldz. 165 bij de illustratie van zo'n kraagpat staat dat deze gedragen werd door een luitenant, is dus in tegenspraak met de tekst en kennelijk een fout die gemaakt is bij het samenstellen van het boek.

Ik ben benieuwd wat je er verder van denkt.
Marineman
Moderator

Bericht door Marineman »

David,

Ja ..Ik ben mij in deze materie ook niet zeker maar volgens mij werden op de kaki buis al vanaf 1942 de V chevrons op de mouw gedragen.
Groeten

Fred

spandri

Bericht door spandri »

Ik heb weinig kennis van wat, waar en wanneer door de Mariniers werd gedragen.
Ik kan mij wel herinneren dat bij een bezoek aan het Mariniersmuseum in Rotterdam in de vroege jaren 60, een servicedress jasje werd aangetroffen waarop op een der mouwen tegen de schoudernaad een zwart bandje met in witte letters het woord COMMANDO (zonder toevoeging) was aangebracht. Of dat op de linkermouw was of op de rechtermouw weet ik niet meer.

Bijgaand een tweetal foto's die in ieder geval aantonen dat het bandje No 10 COMMANDO in ieder geval ook door mariniers is gedragen.

Frans
Afbeelding
Afbeelding
HamandJam

Bericht door HamandJam »

Hier is ook een foto van marinier Tellinga (rechts)in de VS met een zwart witte commando straatnaam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”