Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Tropenhelm van het Korps Insulinde.

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
Plaats reactie
Dutch Commando Museum
Contacteer:

Bericht door Dutch Commando Museum » 27 apr 2009, 23:05

Deze originele tropenhelm met NL vlag van het Korps Insulinde ben ik vijf jaar geleden op de grote verzamelbeurs in Beltring te Engeland tegen gekomen.
Ik kocht hem voor lachwekkende bedrag van 18,- pond.
Als de man had geweten wat hij verkocht, had hij er zeker veel meer voor gevraagd
Dit soort helmen werden gemaakt van rijst en daarna overtrokken met stof. Ze geven alleen bescherming tegen de zon en zijn erg ligt om te dragen.
Jullie snappen natuurlijk wel dat mijn weekje Beltring toen niet meer stuk kon.

Afbeelding

Afbeelding
Label aan de binnenkant van de tropenhelm

Afbeelding
Nu staat hij bij ons in het museum op een pop.

Afbeelding
Cees Sisselaar geeft schiet-instruktie (zie schutter met de tropenhelm met NL vlag)
Afbeelding

Kees Smulders

Dutch Commando Museum
Contacteer:

Mouwleeuw KI

Bericht door Dutch Commando Museum » 29 apr 2009, 10:03

Er waren in 1945 twee Nederlandse onderdelen in Azie die van de Prinses Irene brigade afkwamen. Dat was het Korps Insulinde (KI) uit Ceylon en de NEFIS (Netherlands Forces Intelligence Service) uit Australie. Van de NEFIS zijn er een aantal overgestapt naar de KI. Bij de NEFIS werden toen emblemen gedragen die in Australie waren aangemaakt en bij de KI was het plaatselijke aanmaak. vandaar soms deze mix.

Afbeelding Afbeelding
Emblemen aanmaak uit Australie en een model uit Australie die als een los bandje met kamelenleer op de epaulet zit. Waarom Netherlands Indies? Omdat, dat het doel was voor de opdrachten die daar vervult moesten worden.

Afbeelding
Zeer bijzonder setje KI militair afkomstig van de NEFIS

Afbeelding
Mouwleeuw aanmaak Ceylon.
Laatst gewijzigd door Dutch Commando Museum op 29 apr 2009, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Kees Smulders

Dutch Commando Museum
Contacteer:

Bericht door Dutch Commando Museum » 29 apr 2009, 18:29

Vanaf 1656 is Ceylon in Nederlanse handen geweest tot dat de Britten het in 1796 veroverden op Nederland. Zelfs nu nog zijn er nog veel door de Nederlanders gebouwde gebouwen. Er zal toen tijdens WO2 best wel raar opgekeken zijn dat er weer Nederlanders waren. Wie de kleermaker is geweest van de emblemen weet ik niet. Van de veteraan die het ons schonk, weet ik dat het daar is gemaakt.

Afbeelding
Onze KI / NEFIS vitrine.
Afbeelding

Kees Smulders

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 29 apr 2009, 18:39

Hmm..Erg mooi. begin er ook wel voor te voelen om de periode 45-50 indie te gaan bijhouden.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”