Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

klopt dit ??

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
Plaats reactie
hbresser
Erelid
Contacteer:

klopt dit ??

Bericht door hbresser » 02 aug 2009, 15:20

Heren,

Is dit een leuk verhaal of klopt het?
Als het klopt, dan is het voor mij nieuw.Maar ja,... het forum is er om van te leren :)

gr Henk

Afbeelding
www.militariaverzamelaar.nl

ToeanStabelan
Erelid

Bericht door ToeanStabelan » 02 aug 2009, 16:25

Henk,

Van dat knikje in dolk uiteinde klopt wel degelijk dit embleem staat ook nog op m,n verlanglijst maar of dit totaal een proef baret is dat weet ik ook niet zou best kunnen.

Shaktor

Bericht door Shaktor » 02 aug 2009, 18:36

In de advertentie staat gegoten Nederlandse emblemen zijn toch geslagen ?

Tim

Bericht door Tim » 02 aug 2009, 22:12

het lijkt mij niet zinnig (ander woord voor onzin) maar ik ben niet deskundig, het stempel ABL duid op Het Belgisch leger, volgens mij maakten die zelf geen baretten, dus normaal gezien zou het een baret van een Belgisch leverancier moeten zijn... en dus niet ABL gestempeld....

korporaal
Moderator

Bericht door korporaal » 02 aug 2009, 23:13

Ik kan me geheel bij Tim aansluiten, ABL alleen belgisch gedragen, met 1 uitzondering, de blauwe baret voor WEU waarnemers met het ronde WEU embleem erop. Echter vemoed ik dat ook deze een andere aanmaak kan hebben dan de ABL versie.
De groene baret is 100% zeker nooit ABL gestempeld geweest.
Groeten Jurgen

Herinner je gisteren, droom van morgen. Maar leef vandaag!

vince

Bericht door vince » 02 aug 2009, 23:41

Ik heb ook wel eens gehoord dat dat gebogen puntje nooit zo de bedoeling is geweest, dat dat in het boekje van Cats en Koenders stond (dat embleem zou gevallen zijn) en dat daarna allerlei anderen opdoken.
Ik ga morgen nog even achter dit verhaal aan, jullie horen van me.

Vince

Dutch Commando Museum
Contacteer:

Bericht door Dutch Commando Museum » 05 aug 2009, 00:38

Afbeelding
Afbeelding
Dit proefmodel van het latere embleem zat op de proefmodel ABL baret hierboven.
Hij komt uit het magazijn van de firma MOL.
Voorzover ik begrepen heb werd deze proefslag van de metaalwaren fabriek naar de firma MOL gestuurd om de baret kompleet te maken voor de showvitrine bij de firma MOL.
Zo'n proefslag werd anders toch vernietigt.
Er werd nog wel even een stukje messing draad achter gezet voor het bevestigen op die baret.
Waarom dit embleem op deze Belgische baret was bevestigt weet ik niet, maar het zal een vergissing zijn geweest of de kleur en model was gelijk aan de Nederlandse.
En als voorbeeld is 1 baret voor een firma genoeg in zo'n showvitrine.

Afbeelding Afbeelding

De Baret uit 1951 die op MP staat, is een standaard model van Belgische makelij.
ABL betekent Algemeen Belgisch Leger.
In onze collectie hebben wij dus zo'n proefmodel ABL baret van de firma J.P. MOL (zie hier boven)
De Nederlandse baretten werden bij defensie in de begin jaren van de opbouw van Nederland na de oorlog, altijd besteld bij een Nederlands bedrijf zoals o.a.: de firma J.P. MOL te Breda, G.T.I., Theo de Hoogen te Tilburg etc.
Later zijn orders uitbesteed ook in het buitenland.

De baret embleem op MP is een model die vanaf de jaren ’60 in productie ging.
Ook dit is geen proefmodel maar een misslag, knoeiwerk van een handelaar die weer geld rook of een beschadiging
Omdat er van het latere model nog niet van dit soort echte misslagen zijn gevonden of bekend zijn, vermoed ik toch het laatste.
Van het vroege model is er wel zo’n embleem bekend, (zie zwart wit bijlage met model van Koninklijke Begeer) maar ook deze zou een beschadigd embleem kunnen zijn.

Ook ik heb zo'n later model in de collectie (zie bijlage)
De heer B.C. Cats vertelde mij ooit, dat het knoeiwerk van een handelaar kon zijn of dat het tijdens het dragen gebeurd kon zijn, met te hard op tafel gooien of iets dergelijks.
Van Cats hoorde ik toen ook dat er bij de firma’s die emblemen maken een zeer zwaar kwaliteids beleid is en geen misslagen naar buiten komen.
Dit is een van de strenge eisen van Defensie.
Het kan alleen voorkomen als je het geluk hebt dat je iemand uit zo’n firma kent en je wilt matsen.
Het probleem is, dat het hem/haar wel zijn/haar baan kan kosten.
Ik had de baret met embleem met verbogen onderkant gekregen dus voor mij is het meest waarschijnlijke dat het een beschadiging is.
Op delen waar hoekjes op zitten komt een beschadiging sneller voor als bij ronde delen.
Hoeken zijn altijd zwakker.

Zo, dat is hopelijk ook weer opgelost.
Mocht het toch niet duidelijk zijn, dan zie ik dat wel op het forum.

Groetjes,
Kees Smulders
Laatst gewijzigd door Dutch Commando Museum op 05 aug 2009, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Kees Smulders

vince

Bericht door vince » 05 aug 2009, 12:45

Dus wat ik dacht en ook gehoord had qua beschadiging.

Als je op MP kijkt (op deze advertentie) dan zie je ook dat het een model embleem is uit een latere periode, niet het oude model baretembleem KCT. Dus klopt het ook niet met de tijdsperiode die wordt aaagegeven.

Vincent

Tim

Bericht door Tim » 05 aug 2009, 16:13

Dit proefmodel van het latere embleem zat op de proefmodel ABL baret hierboven.
Hij komt uit het magazijn van de firma MOL.
Voorzover ik begrepen heb werd deze proefslag van de metaalwaren fabriek naar de firma MOL gestuurd om de baret kompleet te maken voor de showvitrine bij de firma MOL.
Zo'n proefslag werd anders toch vernietigt.
Er werd nog wel even een stukje messing draad achter gezet voor het bevestigen op die baret.
ik twijfel niet aan de informatie hoor, ook heb ik geen verstand van emblemen, wel van productieprocessen.

De term proefslag, wat verstaan we hieronder, de eerste slag van een mal/stans ? als die niet gewijzigd wordt is er dus ook geen verschil en is de term proefslag niet echt hard te maken.

tevens denk ik aan de soldeersporen te zien dat er andere bevestiging op heeft gezeten aangezien er ver buiten het messing haakje gesoldeerd is,

ik wil hiermee niet zeuren hoor, maar aantonen dat zonder label het toch wel heel moeilijk is en je je als verzamelaar moet afvragen of het slim is in dit soort zaken te investeren.

Tim

Dutch Commando Museum
Contacteer:

Bericht door Dutch Commando Museum » 06 aug 2009, 02:46

Vanaf 1974 verzamel ik al en heb in de loop der tijd via oud/werknemers van diverse firma's die voor defensie produceren goede bruikbare info gekregen.
Zo hoorde ik van een oud werknemer van een metaalwarenbedrijf die o.a. het KCT embleem maakte dat na het maken van een stempel eerst proefslagen werden gemaakt.
Deze proefslagen werden vaak bewaard en op een mooi boord bevestigt, door er een stuk messingdraad achter te solderen.
Dit messingdraad was er voldoende want daar werden ook de oogje van gemaakt.
Hij verteld ook dat ze op volgorde van bewerking als halffabrikaat op dat bord kwamen te zitten.
De productie ging als volgt:
- stansen van het embleem
- uitzagen of uitstansen van het hele embleem
- oogjes op de achterkant solderen
- poetsen en schoonmaken van het embleem
- het embleem voorzien van een patina laag
Het embleem dat op onze baret van de firma J.P. MOL zat heeft echter nooit een patina laag gehad en is ook voorzien van zo'n stuk messingdraad waar ik het hierboven al over schreef.
Deze oud werknemer vertelde mij ook dat ze ook nog wel eens emblemen moesten afgeven voor verzending naar uniform of petten fabrikanten.
Over het algemeen waren dat emblemen, die nog niet geheel af waren.
Deze fabrikanten plaatste de emblemen op het uniform of pet (baret) in de hun showvitrines.
Ik ben er dus van overtuigt dat de baret van de firma MOL, die hier boven op de foto staat, een proefmodel is en het KCT embleem dat er op zat ook een proefmodel is.
Zoals deze oud werknemer dat noemde.
In onze collectie hebben we overigens ook nog diverse halffabrikaten van het KCT embleem

Afbeelding
Afbeelding
Links: vroeg model halffabrikaat met splitpen in het midden voor de bevestiging op het bord.
Midden: halffabrikaat.
Rechts: afgekeurd model (foutslag) zie afgeknipt hoekje rechts.
Onder: proefslag van een slag van de firma "Stampwerk" begin jaren '50.

Groeten
Kees
Afbeelding

Kees Smulders

Tim

Bericht door Tim » 06 aug 2009, 20:33

Hoi Kees,

Kijk dat is nog eens grondige informatie, ! dank daarvoor, het voorzien van een patina laag was mij nog niet bekend.

Waar ik wel bij blijf is dat door de soldeersporen het lijkt of er eerst een andere bevestiging heeft gezeten, bv de oogjes en die vervangen zijn door het staafje. niet dat het uitmaakt maar toch :roll:

Tim

Dutch Commando Museum
Contacteer:

Bericht door Dutch Commando Museum » 06 aug 2009, 21:03

Tim,

Bedankt voor je reactie.
Even over de soldeersporen.
Het zou kunnen dat er oogjes hebben opgezeten, maar wat mij sterk lijkt is dat ze bij dezelfde firma de oogjes er weer afhalen om er vervolgens een messingdraad op te zetten.
Maar niets is onmogelijk.
Afbeelding
vergroting van de proefslag. Wat op op de foto niet echt goed te zien is, is dat aan het tin dat er op zit te zien is dat het oud soldeerwerk is. Bij de rechterzijde kan je zien dat er een klein stukje los is gelaten.

Ik hoop dat ik zo voldoende info heb kunnen geven.

Groeten
Kees
Afbeelding

Kees Smulders

Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”