Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

SOP para embleem gemaakt in het klooster te Chaam (Brabant).

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
Plaats reactie
Dutch Commando Museum
Contacteer:

SOP para embleem gemaakt in het klooster te Chaam (Brabant).

Bericht door Dutch Commando Museum » 31 jan 2010, 23:38

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend ben ik uit zeer betrouwbare bron te weten gekomen dat het SOP schildje dat in het klooster te Chaam gemaakt is er toch anders uitziet dan wat mij ook al jaren voorgespiegeld was.
In de bijlage kan je zien hoeveel verschil er zit tussen het origineel en de replica’s.

Nummer 1 op de foto is het origineel. Het metalen veer randje is iets groter en de kwaliteit van het garen is veel beter en mooier.
Nummer 2 en 3 zijn replica’s. De kwaliteit en de vorm is iets anders als bij nummer 1.

Ik heb nummer 1 gekregen van iemand die hem heeft gedragen en gezien heeft dat ze te Chaam werden aangemaakt.
Dat kreeg ik pas onlangs te horen.
Hij had mij voorheen verteld dat dit de laatste versie was die gemaakt was.
Dat hij daar de productie uit Chaam mee bedoelde had ik toen niet door.
Ik ging er toen vanuit, dat hij de Indië periode bedoelde.

Ik heb zelfs een aantal van deze replica's van veteranen gekregen en daarom altijd gedacht dat ze goed waren
Deze zijn achteraf gezien, waarschijnlijk gekocht tijdens reünies van de B.O.P.
Op deze reünies stonden altijd wat handelaren met wat medailles en emblemen, vandaar.

Zo ben ik in het verleden dus ook de fout in gegaan met het replica embleem.
Helaas heb ik dus ook mensen daarom de verkeerde info gegeven.
Zodoende stuur ik zoveel mogelijk verzamelaars deze update, zodat ze weer de juiste info hebben.
Ondanks de kennis die ik bezit over de emblemen van de Nederlandse commando’s, zie je maar dat er altijd nog wat te leren valt.
Ik hoop dat jullie de info goed kan gebruiken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dutch Commando Museum op 17 jul 2010, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Kees Smulders

Marineman
Forumbaas

Re: SOP para embleem gemaakt in het klooster te Chaam (Braba

Bericht door Marineman » 26 mar 2010, 08:56

Bedankt voor de info. Maar is het niet zo omdat het hier M.I. om handgeborduurde emblemen gaat er altijd wel variaties van zullen zijn,?
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Dutch Commando Museum
Contacteer:

Re: SOP para embleem gemaakt in het klooster te Chaam (Braba

Bericht door Dutch Commando Museum » 26 mar 2010, 13:02

Uiteraard zullen er altijd kleine verschillen zijn maar aan het soort borduurgaren, de metalen geveerde randjes en de achtergrond, kan je zien wat goed is en wat niet.
Daar is natuurlijk wel kennis voor nodig maar dat doe je alleen op, als je de verschillen kan zien door middel van origineel en replica materiaal.
Er is zelfs replica materiaal dat door veteranen op reunies is gedragen en daa rdoor er oud en gedragen uit is gaan zien.
Ondankst dat blijft het replica.

Dat zou anders worden als het tijdens actieve dienst gedragen wordt. dat zie je nog wel eens bij parawings die in feite voor de commercie is gemaakt, maar toch door actief dienende militairen werd gedragen.
Soms gebeurd dit omdat een mooie replica toch goedkoper is dan het aan te laten maken bij een militair kleermaker.

Afbeelding Afbeelding
Zoals hier zie je boven een originele aanmaak geproduceerd in 1950 bij een kleermaker te Breda
Onder zie je de replica uit de jaren ' 70. Hier gold dus voor, dat het een veel goedkoper embleem was.

Heden gebeurd dit nog steeds.
Afbeelding

Kees Smulders

Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”