Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

groene baret, welke periode?

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
Plaats reactie
Roeland
Contacteer:

groene baret, welke periode?

Bericht door Roeland » 31 aug 2010, 12:16

Geachte medeforumleden,

alweer een vraag.
Ik heb ooit een kleine verzameling jaren 40-50 materiaal van iemand overgenomen.
Daarin zaten 2 baretten zoals hieronder afgebeeld. Destijds in het lot als wo2 commando aangeduid en ze waren niet bepaald gratis.
Nou zag ik laast zo'n baret op marktplaats staan, of wat er in ieder geval sterk op leek, en die werd verkocht als KST baret uit de
tijd van de politionele acties. Hij ging ook voor minder dan wat ik voor mijn exemplaren betaald heb.

Beide baretten liggen bij mij in een doos want ze sluiten eigenlijk bij geen enkel thema in mijn vitrines aan (verzamel zelf hoofdzakelijk KMA, militair Breda en officiers materiaal).
Ik overweeg daarom om er 1 te verkopen. Wie kan mij meer vertellen over deze baret? Wat is het precies (wo2 commando, KST, KCT?) en wat is een redelijk bedrag om hiervoor te vragen.
Dan weet ik wat ik moet aanbieden en of ik rekening moet houden met een lagere prijs.

alvast bedankt!

mvg,

Roeland

Afbeelding

Roeland
Contacteer:

Re: groene baret, welke periode?

Bericht door Roeland » 31 aug 2010, 12:24

op google vond ik trouwens deze foto:

een wo2 commando die hetzelfde embleem draagt, maar met een vierkante ondergrond
Bij mij zit er ovaal/rond stof op de baret genaaid.

bron; http://www.go2war2.nl/picture.asp?pictureid=542
Afbeelding

sgt1medic

Bericht door sgt1medic » 08 sep 2010, 23:11

roeland
wat mijn op valt aan de foto is dat de leren rand smaller is dan de wo2 baret . ik heb zelf een gedateerd baret 1944. zie foto
groeten John
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Roeland
Contacteer:

Bericht door Roeland » 09 sep 2010, 21:53

bedankt voor de reactie.
Ik zie dat het exemplaar dat u heeft ook vierkante randen heeft.
Mijn exemplaren zijn ook lichter van kleur en dat had de KST baret die laatst op marktplaats stond ook, daarbij stond vermeld
dat hij lichter van kleur was geworden maar het lijkt bij mij niet als verkleurd maar de originele kleur.
Vreemd genoeg hebben de KST baretten die ik op afbeeldingen zie altijd een wing erop. Vandaar dat ik niet goed weet waar ik hem moet plaatsen.
Er staat bij mijn baretten overigens niets in.

Hier overigens een afbeelding van het embleem:
De zwarte stof zit erop genaait. De leeuw is er doorheen gestoken en zit ook nog genaaid.
Afbeelding

zeiss

Bericht door zeiss » 17 feb 2011, 09:36

Ben zelf ooit in bezit geweest van een originele KST baret met leeuwtje, zonder stoffen achtergrond maar met zwart leer (4-kant). Deze baret was lichter van kleur maar bestond ook uit 3 delen naar ik meen. De parabaret (SOP)die ik uit die periode had was van Australische makelij en bestond uit 1 deel.

Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”