Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Helmplaat stans

Plaats reactie
kepie1940
Contacteer:

Helmplaat stans

Bericht door kepie1940 » 16 jul 2020, 15:19

Ooit eens een stans voor de helmplaat gekocht, als presse papier. Helaas, is het alleen de stans en niet de mal, waarin het embleem werd gevormd. Hierbij een foto van het embleem en de stans
AE3C955F-2012-42B8-9C0A-31F768CA79E4.jpeg

Ik vind dit een mythisch embleem, zeker daar het als embleem qua stijl paste in de tijd. Daarbij het verhaal van de emblemen die werelden verwijderd, omdat het als zwakke plek werd gezien. Weet iemand of hier ooievaar t onderzoek naar is gedaan? Wie was de ontwerper?

Overigens het embleem is een copie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Schiavona13
Moderator

Re: Helmplaat stans

Bericht door Schiavona13 » 16 jul 2020, 22:07

Het is een ontwerp van Chris van der Hoef . De verhalen over het verwijderen zijn diverse versies van . Een ervan is ook dat er een hoop blinkend gepoetst waren en daardoor snel herkenbaar waren in het veld
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Pieters

Bericht door Pieters » 22 jul 2020, 13:48

Dan was er ook nog de versie "dat de kogel werd vastgehouden op de plaats", i.p.v. af te ketsen !
De ballistische eigenschappen van de vorm der Nederlandse helm model 1927 waren overigens allengs bekend door studies van een Amerikaans legerofficier (Bashford Dean) gedaan in w.o.1.
Op grond hiervan besloot men in Nederland de helm model 1927 te ontwikkelen !
Zie hiertoe het fantastische helmenboek van de werkgroep "Nederlandse Stalen Helm" (redactie K. de Joode)!
Ik moer er nog steeds van genieten hoe zorgvuldig en rijk geillustreerd deze Nederlandse verzamelaars hun weten en expertise hebben bijeengebracht in een boek!
Nog steeds te krijgen !
Titel: "De Nederlandse stalen helm 1916-1992", Amsterdam 2019.

Groeten,

Jan Pieters

Mike_utrecht

Bericht door Mike_utrecht » 23 jul 2020, 14:46

Bedankt voor het lof Pieters!

Mocht er nog verdere interesse zijn in het boek, stuur mij dan aub een prive bericht.

Voor wat betreft de mal, ik hoop dat dit gereedschap nog ergens te vinden is.
Vermoedelijk in het depot van De Nederlandse Bank (helaas ontoegankelijk).
Daar is destijds de invententaris van het Nederlands Munt/Geld museum naartoe verhuisd.

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Landmacht”