Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Overzicht vooroorlogse Marine emblemen

Plaats reactie
Duifke

Overzicht vooroorlogse Marine emblemen

Bericht door Duifke » 15 jun 2019, 08:40

Ik ben momenteel bezig met een poging on de vooroorlogse Marine emblemen te rangschikken in een overzicht, waar mogelijk en voorhanden voorzien van foto's van de gedragen emblemen. Alhoewel het boek van Peter van Wels een goede start en leidraad geeft zijn er toch wat foute vermeldingen in te vinden en kan het zeker doen met aanvullingen. Heb mijn poging dan ook gebaseerd op het werk van Peter. Hiernaast heb ik de beschikking over de volgende bronnen:
a. Instructie plaat uit 1916 wat een goede opsomming geeft van de emblemen uit die periode. Ook dank aan het forumlid die de plaat heeft gedeeld in kleinere gedeeltes van hogere resolutie die het mogelijk maakt de tekst te lezen.
b. De afbeeldingen van de emblemen geplaatst door Fred uit de KM verordeningen uit 1932 met aanvullingen tot 1940. Mijn vraag hier of iemand op het forum misschien de tekst digitaal beschikbaar heeft? Maakt een overzicht toch stukken beter als je vermelding kan maken van de officiele beschrijvingen.
c. Twee platen van omstreeks 1939/'40: Onderscheidingsteekenen bij de Zeemacht: 1. Onderofficieren en Manschappen en 2. Officieren. Deze geven een goed overzicht van de gedragen emblemen uit de periode maar helaas is de op het forum geplaatste plaat van een lage resolutie en zodoende is het onmogelijk om de bijbehorende teksten te lezen. Mijn volgende vraag is dan of iemand deze plaat in een hogere resolutie heeft.
d. De kaarten behorende tot de "Maritieme Documentatie van Albert Chambon" die door Ed van England op het forum zijn geplaats zijn geloof ik gebaseerd op de voorgaande platen en zijn natuurlijk een mooie aanvulling.
e. Kleding voorschrift uit 1940 geven en goed overzicht van de ROT's uit die periode.
f. Wandplaat Nr. 5049 geeft een mooi overzicht van de veranderingen van de ROT's van net na de oorlog.
Hoor het graag als er nog andere bronnen zijn die aanvullende informatie kunnen verschaffen.
Als ik naar het werk van Peter Wels kijk zie ik dat hij de emblemen ruwweg verdeeld heeft in periodes: 1894-1907; 1907-1933; 1933-1945. Neem dan ook aan dat dit samenging met veranderingen bij de KM of de instelling van een nieuw voorschrift. Alhoewel ik reeds beschik over een groot aantal foto's van emblemen van de vooroorlogse periode zijn er natuurlijk nogal behoorlijk wat emblemen die nog niet afgebeeld zijn. Dus als een van de forumleden beschikking heeft van de vooroorlogse emblemen zou ik het op prijs stellen dat die op het forum geplaatst kunnen worden. Het is toch zeker een topic op het forum waar tot nu toe weinig aandacht aan is besteed en we wachten natuurlijk allemaal op het tweede boek van de heer Sint, enig idee wanneer publicatie gaat plaatsvinden?
Vriendelijke verzamelaarsgroet uit een winters Australie.
John

Marineman
Forumbaas

Re: Overzicht vooroorlogse Marine emblemen

Bericht door Marineman » 02 aug 2019, 20:55

Tsja..dat duurt nog wel ff, voor de info ben ik afhankelijk van derden en dat laat ondanks meerdere keren aandringen soms jaren lang op zich wachten. En verder is mijn gezondheid kwalitatief uitermate teleurstellend te noemen en heeft mijn onderzoek meer dan een jaar stil gelegen. En nog is dat niet dusdanig dat ik er lang aan kan werken. Info kost veel tijd om het goed te krijgen en vooral.correct.
Aan de andere kant de eerste vier en een halve hoofdstukken van de vijf zijn klaar. Alleen de foto verantwoording zal nog een probleem worden, vrijwel iedereen claimt wel wat en wil centen zien.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Duifke

Re: Overzicht vooroorlogse Marine emblemen

Bericht door Duifke » 03 aug 2019, 02:07

Hallo Fred,
Jammer te horen dat je met je gezondheid kampt, de narigheden van een dagje ouder worden en dat er de nodige uurtjes werk in gaan zitten begrijp ik maar al te goed. Wij wachten dan maar af en natuurllijk sterkte en hopelijk een snelle beterschap. Het overzichtstaatje schiet aardig op al word het wel langzaam gigantsch, ik ben begonnen om de sterkte meldingen van de kwaliteiten/dienstvakken toe te voegen en dat maakt toch veel dingen weer meer overzichtelijk. Jjammer genoeg weinig te vinden uit de periode 1939-'45 weet jij misschien waar ik sterktevermeldingen kan opdoeken uit die periode? Groet John

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”