Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Mutslint met afwijkende lettering

Plaats reactie
Duifke

Mutslint met afwijkende lettering

Bericht door Duifke »

Ik heb in mijn bezit een stel mutslinten waarvan er eentje (bovenste mutslint op de bijgevoegde foto) duidelijk afwijkende letters heeft. Goed zichtbaar bij bijvoorbeeld de letter "a" in het woord marine. Heeft iemand hiervoor een verklaring? Waar gefabriceerd, NL, UK, Australie? Welke periode?

Ik heb een foto gezien op MP van een muts aangemaakt in Australie na de oorlog die een gelijk lint had.
De Australische muts van mij heeft echter Latijnse letters wat gelijk was aan de linten gemaakt in UK en Australia.
Mutslinten JM.JPG
Hoor graag jullie mening.
Groet
John Mohnen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ed van Engeland

Re: Mutslint met afwijkende lettering

Bericht door Ed van Engeland »

Nog veel curieuzer is het mutslint wat op deze rond de Eerste Wereldoorlog geproduceerde ansichtkaart wordt gedragen. De humoristisch bedoelde kaart is in omloop gebracht door J.H. Schaefer's Platino Uitgeverij te Amstedam (en de nadruk was verboden), destijds een van de grootste uitgevers van prentbriefkaarten in Nederland.

Vermoedelijk heeft de producent zich gebaseerd op een voorschrift daterend voor 1894 (in dat jaar werd het mutslint "Koninklijke Marine" geïntroduceerd). Per KB 06-04-1877 Nr.15 (inzake wijzigingen in de uniformen van dek- en onderofficieren en mindere schepelingen) werd voor schepelingen de lakense (matrozen-) muts ingevoerd met een zijden mutslint waarop was aangebracht de tekst "KON. NED. MARINE" (volgens KB 21-09-1841).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"
Duifke

Bericht door Duifke »

Mooie vondst Ed, jammer dat ze in die tijd nog geen digitale camera's hadden. Vreemd dat hij wel op de nieuwe pet zit en niet op het eerste model pet.
Ed van Engeland

Aan het begin van de zich sedert ongeveer 1890 razendsnel ontwikkelende prentbriefkaartenhandel in Nederland stonden vooral grote Duitse ondernemingen, ze behielden hun marktaandeel decennia lang. Zij produceerde veel stads- en dorpsgezichten, waarvoor in Nederland (veelal Duitse) fotografen op pad werden gestuurd, maar ook kaarten met molens, schepen, boerenleven en andere typisch Nederlandse scenes. Dit was een enorme markt. Bovendien hadden de van origine Duitse producenten Schaefer en Dr. Trenkler een groot aandeel in de markt voor prentbriefkaarten met "künstlerische" motieven, waaronder getekende kaarten (cartoons) en bewerkte foto's met militaire onderwerpen.
Die laatsten werden onder meer verkocht in militaire kantines en door de middenstand in garnizoensplaatsen. Veel van deze humoristisch bedoelde afbeeldingen waren het product van Duitse ateliers, waarbij vaak afbeeldingen van Duitse militairen werden voorzien van Nederlandse bijschriften, of geretoucheerd. Ik vermoed dat dit laatste hier het geval is, een van origine Duitse matroos is voorzien van een soort Nederlands lint. De vorm van de muts is zoals deze in de Duitse Keizerlijke Marine al, met enkele kleine aanpassingen, sinds 1849 werd gedragen (aanvankelijk zonder kokarde en vanaf 1873 met zwart-wit-rode kokarde).

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Zoiets vermoedde ik ook al Ed, de letters op het lint lijken niet 'echt' genoeg. Ik moet ook nog de eerste Nederlander tegenkomen die zó suf kan kijken :D. Duitsers en humor.... <grinnik>
Ed van Engeland

Ik denk dat het wel goed is om dergelijke afwijkingen te signaleren Paul en te benoemen omdat de ervaring leert dat zodra plaatjes op het internet gaan circuleren ze een "eigen" dynamiek en werkelijkheid aannemen. Het gevolg is, dat minder kritische lieden er hun eigen waarheden aan toevoegen waardoor sprookjes ontstaan die, zoals de ervaring leert, nogal hardnekkig blijken.

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”