Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

rang patjes Militaire Luchtvaart

Plaats reactie
jan viotta

rang patjes Militaire Luchtvaart

Bericht door jan viotta » 11 jan 2012, 22:00

Recente interessante aanwinst, afkomstig van een Luitenant Kolonel van de LVA. Ik meen zelf (maar ik sta open voor de kennis op dit forum) dat dit rang patjes van 1 van de proefmodel uniformen zijn, maar ben er nog niet uit waar deze gedragen zouden zijn - op de revers van het tuniek, of mogelijk op de schouders van een hemd? De haak bevestiging doet in ieder geval vermoeden dat deze afneembaar zijn geweest.

De patjes zelf zijn van zwart vilt (achterzijde zwart wol) en met gouddraad geborduurde schroef en balk. De sterren zijn zilver.

Afbeelding

Afbeelding

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Edwin

Re: rang patjes Militaire Luchtvaart

Bericht door Edwin » 22 jan 2012, 14:39

Jan, de proefpatjes hebben volgens mij een iets andere vorm, meer een schuine 5-hoek!
Met een vriendelijke verzamelgroet Edwin.

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 22 jan 2012, 17:59

Edwin schreef:Jan, de proefpatjes hebben volgens mij een iets andere vorm, meer een schuine 5-hoek!
zie ook de foto ui het Boek van Martien Talens: http://www.nederlandsemilitaria.com/vie ... oefuniform
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

jan viotta

Bericht door jan viotta » 22 jan 2012, 23:35

Ed, Edwin - dank voor de reacties.

Er zijn volgens mij verschillene vormen geweest van deze "patjes" - zie ook deze foto uit 1938 van een Kapitein van de LVA in een proefmodel uniform:

Afbeelding

Afbeelding

daarom sluit ik deze ook niet uit als proefpatjes, maar ik kan de haken aan de achterzijde dan niet thuis brengen..

Jan Viotta

jan viotta

Bericht door jan viotta » 23 jan 2012, 00:01

En hier een model met weer andere vorm van patjes, die overigens niet afneembaar zijn en op de kraag vast genaaid zitten

Afbeelding

Jan Viotta

Flip126

Bericht door Flip126 » 24 jan 2012, 15:28

Jan, zijn dit geen patjes van tijdens of na de oorlog? De vorm is m.i. pas tijdens WO2 in het VK ingevoerd.

Groet,

Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

jan viotta

Bericht door jan viotta » 27 jan 2012, 22:47

Dat heb ik ook gedacht, maar bij mijn weten hadden die alleen de rangonderscheidingen (sterren en balken) op zwart laken, en niet de geborduurde schroef van het wapen der Militaire Luchtvaart?

Kan iemand uit de voeten met de haken aan de achterzijde? Zijn het mischien geen kraagpatjes, maar zouden deze op de schouders van een blouse (en dus afneembaar) hebben kunnen zitten? Iemand iets dergelijks eerder tegen gekomen?

Jan Viotta

spandri

Bericht door spandri » 09 feb 2012, 20:36

Jan,
bijgaand een afbeelding van de pat van de Militaire Luchtvaart tijdens de oorlogsjaren. De afbeelding is afkomstig van een tweetalige overzichtsplaat, uitgegeven door ons Ministerie van Oorlog in Londen, gedateerd 1943. De pat op de plaat is in RAF blauw, de gevleugelde luchtschroef in goud. Ikzelf heb een dergelijke pat ooit één keer in deze vorm gezien; de gevleugelde luchtschroef van dat exemplaar was geborduurd van gouddraad. De overzichtsplaat die ik bedoel is op bladzijde 684 opgenomen in het boek van Martien Talens: "Van grijsgroen naar camouflage". Op die afbeelding is echter geen luchtschroef te zien. Ten aanzien van datering van patten en uniform: de patten met de haakjes zijn naar mijn mening van het model wat na 1940 werd ingevoerd. De haakjes kunnen betrekking hebben op een overhemd of misschien een vliegeroverall. Het uniform lijkt, voor zover te zien is, barathea vanaf 1941. Vraagje: is datering niet mogelijk aan de hand van de naam- en ranglijsten? Als de naam van de man bekend is, kan worden vastgesteld van wanneer tot wanneer hij overste was.
Frans spandri
Afbeelding

jan viotta

Bericht door jan viotta » 09 feb 2012, 23:06

Het betreffende boek van Talens heb ik niet tot mijn beschikking, als iemand een scan van de relevante pagina kan plaatsen of naar mij mailen zou dat mooi zijn
spandri schreef: Het uniform lijkt, voor zover te zien is, barathea vanaf 1941. Vraagje: is datering niet mogelijk aan de hand van de naam- en ranglijsten? Als de naam van de man bekend is, kan worden vastgesteld van wanneer tot wanneer hij overste was.
]
Frans, wat bedoel je met 'barathea vanaf 1941'? Is dat een beschreven model uniform van de KL? Ik ken de barathea allen van het Korps Mariniers..

Ten slotte, de drager (naam bekend), werd in 1938 bevorderd tot luitenant-kolonel bij de reorganisatie van de LVA. Hij verliet in 1947 de krijgsmacht met pensioen.

Jan Viotta

spandri

Bericht door spandri » 10 feb 2012, 10:27

Jan,
barathea is de benaming van de lakense stof waarvan vanaf 1940 het "groene" servicedress uniform was gemaakt. Dit groene barathea uniform verviel in 1963.
Frans spandri

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 10 feb 2012, 10:35

Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Plaats reactie

Terug naar “Militaire Luchtvaart”