In het Receuil Militair over 1865 lees ik het volgende:
"Wij W I L L E M III, de gratie Gods, KONING nen NEDERLANDEN, PRINS VAN ORANJE-NASSAU,
Groot hertog VAN LUXEMBURG, ENZ., mrz., ENZ.
Gezien de voordragt van Onzen Minister van oorlog van den 5den dezer, kabinet letter H 7;
Hebben goedgevonden en verstaan, met wijziging in zoo verre van de bestaande verordeningen
nopens de kleeding bij het leger, het navolgende te bepalen:
Art. 1.
De hoogte van de thans bij het leger in gebruik zijnde
schakot, zal zijn 12 duimen aan de voor- en 18 duimen aan de achterzijde.
Die bij de infanterie te voorzien van een koperen plaat, inden vorm van eene opgaande zon,
waarop bij de acht regementen infanterie het nummer van het regement, bij de jagers eene
hoorn en bij den staf, de grenadiers en het instructie-bataillon eene granaat, allen van wit metaal;
wijders van drie koperen leeuwenkoppen met haak, waarvan een ter regterzijde op den bovenband,
en de twee overige ter weêrszijde op den onderband; dito stormketting, welke, wanneer hij niet
onder den kin is geplaatst, aan de linker leeuwenkop bevestigd, achter de schakot schuin oploopende,
aan de regter boven leeuwenkop wordt vastgehaakt; verder van eene cocarde, lis en knoop.
De tegenwoordige versierselen aan de schakots bij de artillerie, pontonniers, mineurs en sappeurs
en de mili taire akademie, worden vermeerderd met leeuwenkoppen en stormketting als bij de infanterie.
Rec. Mil. Mei 1865. 7
kleeding."
Hier
http://www.megawetenschap.nl/eenheden.html lees ik het volgende:
Eenheden uit het Nederlands metriek stelsel (1816 - 1870):
•1 Nederlandse pond = 1 kilogram (in de volksmond is één pond nog steeds 0,5 kilogram);
•1 Nederlandse ons = 0,1 kilogram;
•1 Nederlandse mijl = 1000 meter;
•1 Nederlandse roede = 10 meter;
•1 Nederlandse el = 1 meter;
•1 Nederlandse palm = 0,1 meter = 10 cm = 1 dm;
•1 Nederlandse duim = 0,01 meter = 1 cm;
•1 Nederlandse streep = 0,001 meter = 1 mm;
•1 Nederlandse bunder = 10.000 m2;
•1 Nederlandse mud = 0,1 m3;
•1 Nederlandse kop = 0,001 m3 = 1 dm3 = 1 liter;
•1 Nederlandse wisse of teerling el = 1 m3 = 1.000 liter.
Ik denk dat we voor een duim dus 1cm moeten lezen.
====
Aale