Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Matrozenmuts Marine

Plaats reactie
arnoldus
SLD2
SLD2

Matrozenmuts Marine

Bericht door arnoldus »

Matrozenmuts Kon. Marine M1933 van blauw laken met Gotische letters. Er zijn ook dezelfde modellen vanaf 1940 en 1950. Hoe zie ik het verschil tussen deze modellen?
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Matrozenmuts Marine

Bericht door Paul Joosten »

De mutsen hebben toch geen letters? Die staan op een los mutslint. Bedoel je de mutsen of de linten?
arnoldus
SLD2
SLD2

Bericht door arnoldus »

Ik bedoel de mutslint met Gotische letters en de muts van blauw laken. Ik hoop dat iemand weet of er verschillen zitten in de modellen.
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Heb er heel wat door mijn handen laten gaan. Maar ik zie er geen verschil in.
Groeten

Fred
Aale
GENMAJ
GENMAJ
Contacteer:

Bericht door Aale »

Kijk hier eens:

https://www.debakstafel.nl/pet--mutslinten.html

Dan zie Je dat er wel degelijk verschil zit in de letters.
Romeinse en gothische letters. Maar ook het gebruik van
een y in plaats van een ij. En al dan niet een punt achter
marine.

Aale
====
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Die info is niet correct.
Groeten

Fred
Schiavona13
Moderator
Moderator

Bericht door Schiavona13 »

Wat is er dan niet correct Fred ? Wat zeggen de reglementen over de linten ?
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

ík heb verschillende mutsen gezien gedateerd met en zonder punt.0ok met linten met verschillende lengtes overigens.

In de Tweede Wereldoorlog, en kort daarna, werden ten behoeve van de Koninklijke Marine mutslinten in Engeland en Australië vervaardigd, volgens het voor die marines geldende model. De linten werden vervaardigd op dezelfde machines waarop de Britse mutslinten werden geproduceerd. Dit hield in dat de breedte (de letters een halve inch (1.2 cm) het lint zelf 1 inch 3/16 breed (3 cm) bij een totale lengte van 37 inch (94 cm) der linten conform de instelling der Britse machines was. En dat in plaats van in Nederland gebezigde Gotische letters, de in Engeland gebruikelijke Latijnse cq-blokletters letters werden geproduceerd. Een aanpassing was onwenselijk Het materiaal waarop de tekst werd aangebracht was kunstzijde (rayon tegenwoordig bekend onder de naam viscose). De letters waren hierop gedrukt in goud. Een kleur die naarmate grondstoffen moeilijker waren te verkrijgen op het einde van de oorlog meer geel werd. In deze versie zijn twee hoofdtypen te onderscheiden: ‘KONINKLIJKE MARINE’ en ‘KONINKLYKE MARINE’. Waarbij opgemerkt dat de IJ van Nederlandse productie is en in Engeland bij mijn weten niet werd aangemaakt. Kleurvariaties in de tekst zijn te wijten aan productieverschillen van de fabrikanten. Het is een hardnekkig en onjuist gerucht, dat de gotische letters verwarring met de Kriegsmarine* mutslinten, die eveneens in gotische letters waren uitgevoerd, zouden bevorderen en de marine daarom had verordend deze te verwijderen. Nadat de voorraad mutslinten van Brits model geleidelijk aan werden verbruikt werd het mutslint van het vooroorlogse model met het verschijnen van de circulaire zeemacht (CZ) 980 G van 10 juli 1951, no. 264842/55676. wederom verplicht gesteld
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred
Duifke
BGEN
BGEN

Bericht door Duifke »

Hierbij een overzichtje van de linten, een foto verschaft misschien wat meer duidelijkheid.
Hoop dat dit helpt.
Mvg John Mohnen
Mutslinten KM.pdf
Duifke
BGEN
BGEN

Bericht door Duifke »

Hier nog wat foto's van linten in mijn bezit.
Linten 1.JPG
Linten 2.JPG
Duifke
BGEN
BGEN

Bericht door Duifke »

Het bovenste lint heeft duidelijk afwijkende letters zoals de letters K en M.
Aanmaak is mij onbekend, misschien weet iemand er iets meer over te vertellen.
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Duifke schreef: 02 jun 2020, 14:01 Hierbij een overzichtje van de linten, een foto verschaft misschien wat meer duidelijkheid.
Hoop dat dit helpt.
Mvg John Mohnen
Mutslinten KM.pdf
Mooi document John, eigen werk? Ik heb nog een mutslint dat er niet in wordt genoemd: "Wilde Vaart", indertijd in gebruik bij de gelijknamige speltak van Scouting Nederland, waar jeugdleden ook de matrozenmuts droegen. Ik kreeg het ooit cadeau toen ik zelf als WEMNT1 nog zo'n muts had maar heb het maar niet daarop gedragen. Het lint heeft nu (ingekort) een plekje tussen de vele andere herinneringen op mijn scouting bodywarmer.
2020-06-02 15.27.31.jpg
j.sprong
SLD2
SLD2

Bericht door j.sprong »

In de zeescheepvaart is de wilde vaart het varen waar er maar lading is. Er zijn geen vaste routes, vastgestelde tarieven en vaste frequenties wat wel bij de lijnvaart het geval is. De schepen maken charterreizen en worden voor een of meerder reizen ingehuurd. De schepen vervoeren vooral, maar niet uitsluitend, bulkgoederen.
In de wilde vaart worden kapitein / stuurlieden en machinisten afgelost als hun 'dienst' erop zit. Zo'n dienst duurde tot de jaren zeventig soms wel een jaar, maar duren tegenwoordig tot hooguit zes weken à twee maanden. Ligt een schip dan bijvoorbeeld in een haven in een ander land of werelddeel, dan gaat de zeeman wiens 'dienst' erop zit met het vliegtuig naar huis, terwijl zijn of haar opvolger juist met het vliegtuig naar het schip vertrekt.
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nog even terugkomend op jouw document John, dat begint kennelijk niet bij het begin: "werd gewijzigd in 1894". Weet je nog meer over de periode daarvoor?
SWAAN
KPL
KPL

Bericht door SWAAN »

Hey ,
Ik heb deze Matrozenmuts ooit gekocht voor 8 euro !
De man die het verkocht zei dat het een oudje was !
Weet niet of dit bij het onderwerp hoort maar vraag me af hoe oud het is ?
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het opschrift op het mutslint is naar mijn idee niet van de Koninklijke Marine terwijl het logo 'Nederlandsch Fabrikaat' uitsluit dat het van buitenlandse oorsprong is. De spelling maakt het in ieder geval van voor 1948 maar het zou me niets verbazen wanneer het meer dan 100 jaar oud zou blijken. Het lijkt niet veel gedragen te zijn? Ik kan me vergissen maar op de foto lijkt de muts een kindermaatje? In de 19e en begin 20e eeuw was het dragen van matrozenpakjes door kinderen heel gebruikelijk. Leuk curiosum!
Het Fortje
GEN
GEN

Bericht door Het Fortje »

Nederlandsch fabricaat komt als benaming meer voor.
Setje knopen KM karton Nederlandsch fabrikaat.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Hoofddeksels”