Wie weet hoe het insigne 'nationale dienst' eruit ziet van de nederlandsche padvindstersgilde?
Het is een insigne uit 1939 i.v.m. de dreigende W.O. II volgens een document in mijn bezit.
Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!
insigne 'nationale dienst' wees bereid
-
- LKOL
insigne 'nationale dienst' wees bereid
Afficheverzamelaar, heb je wat liggen, geef me een berichtje!
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Re: insigne 'nationale dienst' wees bereid
Leve Google! Hier vond ik deze stukjes:
Het NPG-insigne was zo te zien een ronde speld, hierboven rechts afgebeeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- LKOL
Hier ben ik heel blij mee, Paul! Bedankt. Uiteraard had ik ook al gegoogeld, maar dit niet gevonden, top!
Afficheverzamelaar, heb je wat liggen, geef me een berichtje!
- Dr.Bedlo
- Moderator
Onze Paul is dan ook niet voor niets een Super Hopman.
Groeten
Fred
Fred
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Schoenmaker houd je bij je leest... ben niet zo super en al helemaal geen hopman 

- Dr.Bedlo
- Moderator
-
- SLD
Hopman was teamleider verkenners, Oûbaas de voorzitter. Denk dat Paul ofwel een waterwerker is of een andere leeftijdsgroep leiding geeft 
Heb zelf als teamleider welpen trouwens nooit m'n naam veranderd, vond het wat vreemd om ineens Akela te gaan heten terwijl ik al 100 jaar Chil heet.

Heb zelf als teamleider welpen trouwens nooit m'n naam veranderd, vond het wat vreemd om ineens Akela te gaan heten terwijl ik al 100 jaar Chil heet.
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Werk en hobby heb ik gescheiden gehouden dus geen waterwerkgroep voor mij. Behalve een aantal functies in landelijke groepen heb ik een tijd leiding gegeven bij Scouting Ashanti, een landgroep in Zoetermeer. We hadden daar maar liefst vier speltakken voor 'groene bloezen' waardoor het aantal schuilnamen erg groot was en de TL's niet allemaal Akela konden zijn, die schuilnaam werd bij de groep gebruikt voor de groepsvoorzitter. Mijn schuilnaam was Chikai (de springende rat uit het Jungle book). Geen idee waarom ze me die hebben toebedeeld want springen kan ik niet met mijn permanente OPDEF aan BB voortstuwing (kapotte linkerenkel). Ook als TL behield ik die naam. Als ik zelf had mogen kiezen zou ik voor het m.i. beter passende Lungri hebben gekozen. Google er maar eens op
. Ook Chikai was tamelijk zeldzaam en er bestond nog geen badge voor. Op mijn verzoek (nadat ik voldoende liefhebbers gevonden had om een eerste serie van 40 stuks af te nemen) is die wel aan de al bestaande serie toegevoegd:
[ external image ]
Bron: https://wombatworks.nl/welkom/scouting/jungle-insignes/
Naderhand hoorde ik dat dit een van de beter verkopende badges geworden is omdat veel kinderen een woestijnratje als huisdier hebben en de afbeelding daar meer op lijkt dan de oorspronkelijke door Rudyard Kipling bedoelde Leaping Rat uit de Dekkan.
Sinds mijn verhuizing naar Zuidwending na mijn FLO ben ik niet meer aan een plaatselijke groep verbonden maar nog wel op landelijk en internationaal niveau actief in radioscouting. Zo ben ik o.a. RJJA (Rayon JOTA-JOTI Adviseur) voor Rayon B, de drie noordelijke provincies. Ook mag ik erg graag radio-actief zijn op grote scouting evenementen. Op mijn QRZ pagina staat een aardig overzicht. Helaas zijn er veel evenementen vanwege corona niet doorgegaan en moet ik nog maar afwachten of er in 2021 weer wat mogelijk is. De Europese Jamboree in Polen gaat ook in 2021 helaas niet door. Afwachten maar...
Oûbaas wordt niet vaak meer gebruikt. Voor zover mij bekend was die doorgaans bestemd voor de TL bij de Explorers of Jongerentak, vroeger de PIVO's of de Stam. Dat was in ieder geval wel zo bij de St. Paulusgroep in Hilversum waar ik in 1965 als welp ben geïnstalleerd. Alweer ruim 55 jaar geleden en ik vind het nog steeds leuk

[ external image ]
Bron: https://wombatworks.nl/welkom/scouting/jungle-insignes/
Naderhand hoorde ik dat dit een van de beter verkopende badges geworden is omdat veel kinderen een woestijnratje als huisdier hebben en de afbeelding daar meer op lijkt dan de oorspronkelijke door Rudyard Kipling bedoelde Leaping Rat uit de Dekkan.
Sinds mijn verhuizing naar Zuidwending na mijn FLO ben ik niet meer aan een plaatselijke groep verbonden maar nog wel op landelijk en internationaal niveau actief in radioscouting. Zo ben ik o.a. RJJA (Rayon JOTA-JOTI Adviseur) voor Rayon B, de drie noordelijke provincies. Ook mag ik erg graag radio-actief zijn op grote scouting evenementen. Op mijn QRZ pagina staat een aardig overzicht. Helaas zijn er veel evenementen vanwege corona niet doorgegaan en moet ik nog maar afwachten of er in 2021 weer wat mogelijk is. De Europese Jamboree in Polen gaat ook in 2021 helaas niet door. Afwachten maar...
Oûbaas wordt niet vaak meer gebruikt. Voor zover mij bekend was die doorgaans bestemd voor de TL bij de Explorers of Jongerentak, vroeger de PIVO's of de Stam. Dat was in ieder geval wel zo bij de St. Paulusgroep in Hilversum waar ik in 1965 als welp ben geïnstalleerd. Alweer ruim 55 jaar geleden en ik vind het nog steeds leuk

-
- SLD
Mijn vrouw is je dankbaar voor de Chikai-badge
Zit al 33 jaar (auw) bij de haagse Rimboejagers. Ben ook met een soort van pensioen, maar... ach, je kent het waarschijnlijk wel.

- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Clubhuis op Ockenburg? Daar ben ik tussen 1995 en 2011 wel een aantal maal geweest als mobiele equipe tijdens de JOTA. Kleine wereld...
En ja ik ken dat wel. "Twee uur per week" zeiden ze. Ze vergaten erbij te vertellen dat dat waarschijnlijk je maximum aan vrije tijd was die er nog voor je overbleef...
En ja ik ken dat wel. "Twee uur per week" zeiden ze. Ze vergaten erbij te vertellen dat dat waarschijnlijk je maximum aan vrije tijd was die er nog voor je overbleef...