Beste,
Hier zou ik graag met u sparren over het volgende:
Ik zou graag een marine uitbeelding opzetten ten tijde van WOII, de periode ervoor en/of erna.
In het re-enactment (living history) wereldje komt deze uitbeelding nauwelijks voor en dat vind ik jammer.
Mocht iemand mensen kennen die een marine uitbeelding doen, dan hoor ik het graag.
Dan nog dit: veel van de uniformen van de KM zijn nauwelijks veranderd, is het dan wel wijsheid dit uit te beelden op een evenement?
De onderliggende vraag is: Is het raadzaam iets uit te beelden als de betreffende uniformen nog worden gedragen anno nu? (Denk aan toetoep, DT, overjassen, etc.)
Ik wil niemand voor het hoofd stoten die denkt dat ik mij voor zou doen als marine-officier terwijl ik dat niet ben.
Ik hoor graag ideeën, tips enz.
Alvast bedankt!
Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!
Living History Kon. Marine 1930-1950
- Javazee
- Adjudant
Living History Kon. Marine 1930-1950
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Javazee op 11 mei 2021, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Matthijs
Matthijs
-
- ELNT
Re: Living History Kon. Marine 1930-1950
De galons goed te zien is het tweede klasse oudste categorie. Voor het juiste onderschrift.
- Javazee
- Adjudant
Klopt helemaal, heb het aangepast.
Met vriendelijke groet,
Matthijs
Matthijs
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Twee galons is heden ten dage inderdaad LTZ2OC maar dat begrip bestond nog niet in de oorlog. De correcte toenmalige rang is dus LTZ2 ofwel Luitenant ter zee der tweede klasse.
Wil je een correcte uitbeelding doen dan kan je beter niet je handen in de zakken steken...
Wil je een correcte uitbeelding doen dan kan je beter niet je handen in de zakken steken...

- Javazee
- Adjudant
Dank, dat wist ik nog niet. Heb het weer aangepast 
Goeie tip, al is het niet geheel incorrect. Zie foto's.

Goeie tip, al is het niet geheel incorrect. Zie foto's.
Met vriendelijke groet,
Matthijs
Matthijs
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Mooie voorbeelden hoe voorschriften in de praktijk ten uitvoer worden gelegd Matthijs. Het zijn ook net mensen...
Mooie foto's ook en er valt voor de geïnteresseerden veel op te ontdekken. Heb je er een verhaal bij?
Mooie foto's ook en er valt voor de geïnteresseerden veel op te ontdekken. Heb je er een verhaal bij?
- Javazee
- Adjudant
Paul ik snap je punt. Heb je wat meer informatie bij het voorschrift 'handen uit je zakken te allen tijde' of is dit meer een opgeschreven regel?
Wat de foto's betreft:
De bovenste foto betreft drie officieren op de brugvleugel van Hr.Ms. Karel Doorman (1946-1948). (Bron: NIMH)
De middelste officier (Luitenant-ter-zee 1e klasse) draagt nog de overjas van voor de oorlog, te zien aan de rangonderscheiding op de mouw. Deze is vervangen in eind jaren '40. Althans dat maak ik op uit onderstaande foto uit 1948 waar de rangonderscheiding op de schouder wordt gedragen.
De tweede foto is gemaakt op het Marinevliegkamp De Mok in juni 1920. (Bron: NIMH)
Wat de foto's betreft:
De bovenste foto betreft drie officieren op de brugvleugel van Hr.Ms. Karel Doorman (1946-1948). (Bron: NIMH)
De middelste officier (Luitenant-ter-zee 1e klasse) draagt nog de overjas van voor de oorlog, te zien aan de rangonderscheiding op de mouw. Deze is vervangen in eind jaren '40. Althans dat maak ik op uit onderstaande foto uit 1948 waar de rangonderscheiding op de schouder wordt gedragen.
De tweede foto is gemaakt op het Marinevliegkamp De Mok in juni 1920. (Bron: NIMH)
Met vriendelijke groet,
Matthijs
Matthijs
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Dat is een ongeschreven regel Matthijs die er vanaf dag één wordt ingestampt. Voor matrozen en (aankomend) onderofficieren tijdens de EMMV (eerste Maritiem Militaire Vorming), in mijn tijd (1975 kwam ik op) was dat nog de EMV (maritiem sprak toen kennelijk nog vanzelf) op.... het MOKH wat op je beëdiging foto hierboven staat afgebeeld. Tegenwoordig is de EMMV op MK Erfprins te Den Helder.
Mijn kennis van de tenues dateert dan ook hoofdzakelijk vanaf 1975. De jaren daarvoor zijn veel beter bekend bij Fred, mogelijk kan hij hier ook eens reageren.
Mijn kennis van de tenues dateert dan ook hoofdzakelijk vanaf 1975. De jaren daarvoor zijn veel beter bekend bij Fred, mogelijk kan hij hier ook eens reageren.
- Dr.Bedlo
- Moderator
De voorschriften ter zake doende heb ik in de rubriek PDF files gedeponeerd.
Groeten
Fred
Fred