Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Marine jeepjas of fantasiestuk?

Plaats reactie
Javazee

Marine jeepjas of fantasiestuk?

Bericht door Javazee »

Deze jas heb ik onlangs gekocht. Voor mij is het een onbekende jas, waarvan ik niet wist dat deze in gebruik waren bij de Koninklijke Marine. De enige informatie die de verkoper had was het volgende:
'Zware, warme jas met binnenvoering. Label staat op de binnenvoering. Binnenvoering met drukknoppen te verwijderen. Aan de knopen te zien een marine jas. Ik heb de jas gevonden in een plunjezak. Ik dacht dat de plunjezak van de landmacht was, maar zeker weten doe ik dat niet meer, is al heel lang geleden. Met een zolder opruiming ben ik de jas weer tegengekomen, het andere spul was al jaren geleden weg. Deze had ik bewaard.'
Op het label staat: M.V.O. (Ministerie Van Oorlog) 1955, De Valk - Amsterdam, Maat 2.
Weet iemand iets over kledingmaker De Valk in Amsterdam?
Ik heb niet het idee dat er gerommeld is met het label. Dit lijkt wel origineel bij de jas te horen. Toch vind ik het een vreemde jas. Wie kan mij meer vertellen? Is dit een echte marinejas of een fantasiestuk?

Alle informatie is welkom!
Alvast bedankt!

UPDATE:
Inmiddels heb ik wat meer informatie achterhaald. Het gaat hier om een jeepjas voor jeepchauffeurs. Bij de landmacht hadden deze 5 bruine knopen. Deze jassen werden gemaakt vanaf april 1954 en zijn komen te vervallen in januari 1967, maar ze zijn nog jaren lang gebruikt. (Bron: Van grijsgroen naar camouflage - M. Talens, blz. 345). Ze zijn wel meer gemaakt door kleermaker De Valk uit Amsterdam, zo bewijzen twee advertenties op marktplaats van dezelfde jassen.
De jas die ik heb heeft marineknopen. Zou het kunnen dat een jeepchauffeur bij de marine deze jas heeft omgebouwd of dat de marine haar eigen uitvoering had met de koperen marineknopen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Javazee op 01 nov 2021, 09:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Javazee

Re: Marinejas of fantasiestuk?

Bericht door Javazee »

Hier nog enkele foto's van de binnenvoering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Dr.Bedlo
Moderator

Re: Marine jeepjas of fantasiestuk?

Bericht door Dr.Bedlo »

1330.uitrustuingsartikelen voor chauffeurs en motorrijders.

1331. Chauffeurs van personen auto’s zijn gekleed in de blauwe daagse tenue cq zondagstenue de kaki korte of lange werktenue of in door de commandant te bepalen gevallen, in de witte kleine tenue. De commandant bepaalt tevens in welke gevallen tijdens , dienstverrichtingen in of in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig. Buiten de keerkringen, instede van de voorgeschreven overkleding en handschoenen, een gevoerd bruin lederen vest zonder mouwen en/of een paar zwart lederen handschoenen zullen worden gedragen.

1332. Chauffeurs van jeeps, vrachtauto’s en bussen zijn gekleed in de blauwe daagse tenue cq.. zondags tenue of de kaki korte of lange werktenue. De commandant bepaald in welke gevallen buiten de keerkringen, afhankelijk van de omstandigheden waaronder moet worden gereden, een of meer der volgende uitrustinsartikelen, al dan niet gecombineerd
kunnen worden gedragen:

Een gevoerd bruin lederen vest zonder mouwen-een blauwe wollen halsdoek-een chauffeurs jas gevoerd met schapenvacht een paar zwarte lederen handschoenen met kap of een paar wollen handschoenen lederen handpalm;
Chauffeurs van kraanwagens, open vrachtauto’s, tractoren, trekkers en andere bijzondere voertuigen
dragen buiten de keerkringen in door de commandant be bepalen gevallen een paar zwarte
rijlaarzen en een paar witte wollen kniekousen en/of een zwarte lederen motor jekker instede van een chauffeursjas, gevoerd met schapenvacht. Bij strenge koude kunnen in open voertuigen een paar oorkleppen worden gedragen.

1333. De motorrijders zijn gekleed in de blauwe daagstenue of de kaki lange werktenue, met dien verstande dat het hoofddeksel wordt vervangen door de valhelm; tevens worden de gordelriem en de motorbril gedragen. In door de commandant te bepalen gevallen zullen, buiten de keerkringen, afhankelijk van de omstandigheden, waaronder moet worden gereden een of meer der volgende uitrustingsstukken al dan niet gecombineerd worden gedragen,
een zwarte lederen rijbroek-een zwarte lederen motorjekker-een paar zwarte lederen handschoenen met kap-een paar zwarte rijlaarzen-een paar witte wollen kniekousen een blauwe wollen halsdoek, Binnen de keerkringen kunnen, ter beoordeling van de commandant, kaki of groene beenkappen worden gedragen.

1334.. De hiervoren genoemde chauffeursjas en motorjekker zijn voorzien van de rang-en klasse onderscheidingstekenen op de beide boven mouwen, onderscheidenlijk op de linkerbovenmouw, zodanig dat de denkbeeldige lijn, die de bovenste punten van het onderscheidingsteken verbindt, zich op 15 cm afstand van de armsgatnaad bevindt.

Opmerking Stafofficier transport. Niet praktisch daar deze kleding (niet altijd aan dezelfde personen worden uitgeleend.

Een diepe slaakte de minister want het was wel heel erg onduidelijk geworden, en hoezeer het ook zijn wens was om deze gehele materie nu voor eens en voor altijd te regelen binnen de bijlage van het VVKM. Het kwam er weer niet van. Dit was mede de oorzaak van de fragmentarische voorschriften die ook nog eens tegenstrijdigheden aan elkaar waren, of er helemaal niet waren en dan moest de commanderende officier het maar verder uit zien te pluizen. Verder was door de onsamenhangende concept voorschrift van 1955 deze niet verder verschenen. De bijlage die voor het vlootpersoneel moest gaan gelden maar die niet meer, -wegens te laat verschijnen- in de vvkm 170 kon worden opgenomen. En dat had je nog een hoop gesodemieter met de rangen in verband met de perikelen met de NAVO rangassimilatie. Kortom uithuilen en opnieuw beginnen. En dat had enigszins resultaat in die zin dat in de bijlage van de VVKM 170 uitgave 1957 de bruikleen artikelen voor de schepelingen en officieren van het Korps Mariniers hierin konden worden opgenomen. Een bijlage die voor een groot gedeelte gebaseerd is geweest op de hierboven beschreven concept Voorschriften uniformen bijlage 6.van 1955.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

2321. Chauffeurs van personenauto's, kleine autobussen en ambulances dragen buiten de keerkringen in door de commandant te bepalen gevallen gedurende hun dienst als zodanig, doch alleen in of in de onmiddellijke nabijheid van het motorrijtuig, waarvan zij de bestuurder zijn, een of meer van de volgende uitrustingsartikelen:
a. een gevoerd bruin lederen vest zonder mouwen; b. zwarte lederen handschoenen.
2322. Chauffeurs van andere motorrijtuigen dan die, bedoeld in het vorige punt, dragen buiten de keerkringen in door de commandant te bepalen gevallen gedurende hun dienst als zodanig, in of in de onmiddellijke nabijheid van het motorrijtuig, waarvan zij de bestuurder zijn, afhankelijk van de omstandigheden, waaronder moet worden gereden, een of meer van de volgende uitrustingsartikelen:
a. een gevoerd bruin lederen vest zonder mouwen, b.een chaufeursjas met schapenvacht,
c.een kaki wollen halsdoek ,d zwarte lederen handschoenen met kap of wollen handschoenen met lederen handpalm, met dien verstande, dat voor chauffeurs van kraanwagens, open vrachtauto' s, tractoren, trekkers en andere bijzondere motorrijtuigen in door de commandant te bepalen gevallen de chaufieursjas met schapenvacht kan worden vervangen hetzij alleen door een zwarte lederen motorjekker, hetzij door een zwarte lederen motorjekker, zwarte rijglaarzen en witte wollen kniekousen, en dat bij strenge koude in open motorrijtuigen oorkleppen mogen worden gedragen.
2323. De commandant is bevoegd, ten aanzien van de overige uitrustingsartikelen, de punten 2100 en 2200 op de chauffeurs, bedoeld in de vorige punten, van toepassing te verklaren.
2324. Motorrijders dragen een valhelm, een bruine lederen gordelriem en een motorbril.
2325. Buiten de keerkringen dragen de motorrijders, indien zij geen overkleding dragen, een kaki rijbroek met lederen zitvlak en voorts, in door de commandant te bepalen gevallen, afhankelijk van de omstandigheden, waaronder moet worden gereden, een of meer van de volgende uitrustingsartikelen:
a. een zwarte lederen rijbroek, in plaats van een kaki rijbroek met lederen zitvlak; b. een zwarte lederen motorjekker; C,. Gevoerde lederen handschoenen met kap; d. Zwarte rijglaarzen; e, witte wollen kniekousen; f.een blauwe wollen halsdoek.
2326. Binnen de keerkringen dragen de motorrijders in door de commandant te bepalen gevallen: a. witte of groene beenkappen; b.een afneembare herkenningsband te dragen om de linker bovenarm.
2327. De chauffeursjas met schapenvacht en de zwarte lederen motorjekker, bedoeld in de punten 2322 en 2325, zijn voor de schepelingen, die een rang bekleden op de beide bovenmouwen voorzien van afneembare rangonderscheidingsteekenen. zodanig. dat van elk van die onderscheidingstekenen de denkbeeldige lijn, welke de bovenste punten ervan verbindt, ligt op 15 cm afstand van de armsgatnaad.
Groeten

Fred

Javazee

Bericht door Javazee »

Ha Fred, heel hartelijk dank voor deze mooie informatie!
Met vriendelijke groet,

Matthijs
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Gezien bovenstaand ga ik er vanuit dat deze jas van oorsprong van de KL is geweest, en de knopen hier niet op behoren.
Groeten

Fred

Het Fortje

Bericht door Het Fortje »

Staat er een naam of symbool op de achterkant van de knopen ?.
Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”